melhe
Jag planterade ett päronträd för 3-4 år sedan och det visar sig att det inte riktigt tål klimatet i Piteå. De grenar/skott som växer ut under vår/sommar verkar frysa bort på vintern. Men längst ner på stammen har det växt ut ett annat träd som ser ut att trivas förträffligt.

Efter att ha läst beskrivningen av päron här på odla.nu så verkar det som om päronträden är ympade. Gäller det alla päronträd?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det gäller päron man odlar för de ätliga frukterna så ja de är alltid ympade/okulerade.
Ålgryte
På vad är de ympade?
Mitt stympade päronträd skjuter skott som inte ser ut att vara päron...
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta är det frösådd grundstam av päron (Pyrus communis) som då blir mera åt vildpäronhållet och ofta har tornar och mindre blad. Man ympar ibland på äkta kvitten men den grundstammen är ganska dåligt härdig, man får dock päronträd av lite mindre storlek ifall man använder kvitten.
melhe
Mindre blad - check, tornar - check. Tack för de snabba svaren!
Ålgryte
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-07-2010, 18:51) *
Ofta är det frösådd grundstam av päron (Pyrus communis) som då blir mera åt vildpäronhållet och ofta har tornar och mindre blad.

CITAT (melhe @ 24-07-2010, 22:00) *
Mindre blad - check, tornar - check.

Kan den bära frukt eller är den inget att spara på?
Åsa, mälardalen zon 2
Jovisst sätter de frukt som är mera åt vildpäronhållet = inte så goda, jag har provsmakat frukter från grundstammar som fått växa upp och de har varit ganska små torra och hårda.
Cilla
Har samma erfarenhet. Försökte koka Pyrus communis, vildpäron, för att lägga in. Det gick att få dem mjuka men blev inte särskilt gott. Däremot är det fina, lite knotiga och torniga träd. Och om man som jag gillar päron för bladverket, barkdoften, växtsättet och hur träden bygger sin struktur för styrka så blir man mer än väl tillfredsställd av ett vildpäron.

Kvitten används allt mer sällan. Dels trivs inte alla sorter på den och dels blir den inte alltid så liten som man önskat.
eugenia
Tekniskt sätt går det fint att själv ympa en annan sort än den som frös bort. Du ympar alltså på de vildskotten som stuckit fram. Detta sker på vårkanten. Problemet kvarstår; vilken päronsort skulle klara klimatet i Piteåtrakten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon