Agger
Har just upptäckt att jag har fått små ljusgröna larver i varierande storlekar, en del mindre en del dubbelt så stora på min klematis. Dom äter upp bladen. Endast nerverna kvar. Vad är det för otäckingar?? Nån som haft samma problem? Är det vanligt att just klematis drabbas av sånt?
Åsa, mälardalen zon 2
klematisbladstekel mycket vanligt på småblommiga klematisar de är inte lika förtjusta i storblommiga. Bekämpas bäst genom att man klipper bort de knottriga skotten runt maj (det är äggen som ger knottrigheten). Om man glömde eller inte visste att knottret ska bort kan man ju skaka på växterna och trampa på larverna som trillar ner + klematisen överlever kalätningen.
Agger
Okej, tack Åsa! Jag ska genast gå ut o skaka, eller kanske spola med slangen o hoppa på dom små äcklena tummenupp.gif Inte vill man ha en "skallig" klematis inte... Men det går fort när dom äter. Upptäckte dom igårkväll o idag har dom hunnit mumsa i sig rejält mycket mer...
DykUnderYtan
Jag fick dem på en av mina alpklematis förra året. Sprutade tabasco på dem så de fick det förmodligen lite hett om öronen... hihi

I år har jag inte sett en enda larv eller knottra på klematisen. biggrin.gif
Agger
Spolade med slangen o har mosat ihjäl alla som föll av, ett hundratal. Får väl göra om proceduren då o då.
http://www.odla.nu/artiklar/klematisbladstekel.shtml
Snöflinga

Pudra med Myrr, både på planta och jord ... det hjälper tummenupp.gif
Tikka
Går de larverna på andra växter än klematis?
Ser ut som de larver jag har på min akleja o pelargon...har en klematis men inget är uppätet på den....än i allafall.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de går inte på andra växter, det finns dock andra steklar + fjärilslarver som är gröna som går på de växter du nämner.

På akleja är det ofta aklejabladstekel (och nej de hoppar inte heller över till en massa andra växter)
Tikka
Ok det är så det ligger till. Tycker ju att "mina" gröna laver ser likadana ut...nu hittade jag denna mumsande på pelargonen sad.gif
Tagit bort bild
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Tikka @ 26-07-2010, 20:41) *
Ok det är så det ligger till. Tycker ju att "mina" gröna laver ser likadana ut...nu hittade jag denna mumsande på pelargonen sad.gif

Larven på bilden liknar mera en fjärilslarv än en stekellarv.

Bästa sättet att bekämpa är ofta att skaka till plantorna och döda de som trillar ner + söka igenom bladverket.
Tikka
Jaha sånt ser du att det är olika larver tillhörande fjäril eller stekel, duktigt smile.gif
Den biten är jag helt novis om. Roligt att få till sig nytt! Ska söka lite på det själv så jag kan lära mig se skillnaden.
Tack för tipset att skaka plantan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon