Full version: Äsch vad larvigt
Platinum
Den här larven såg jag promenera omkring på min vinranka alldeles nyss och den ser ju verkligen lite speciell ut, vad kan det månne bli av denna?

Vill man ha grepp om hur stor den är så kan man jmf med mina fingrar som håller bladet den går på.
Olle A
Jag tror att det blir en aprikosspinnare eller fjädertofsspinnare (Orygia antiqua).

Olle
Platinum
CITAT (Olle A @ 20-07-2010, 18:21) *
Jag tror att det blir en aprikosspinnare eller fjädertofsspinnare (Orygia antiqua).

Olle

Så den tillhör kategorin fjärilar då vad jag förstår, som läget är nu då fjärilsbestånden sägs minska så bör man väl vara glad för de man har oavsett vilken sort det är.
Platinum
Edit: Dubbelpost
Olle A
Ja, det är en liten fjäril. Hanen har bruna vingar med en vit prick på varje, som sitter så nära varandra att de ser ut som ett par vita ögon när fjärilen sitter stilla. Till skillnad från många andra spinnare flyger han på dagen. Honan saknar vingar och är inte särskilt rörlig, utan parar sig och lägger ägg på sin kokong. Om arten minskar vet jag inte, den är ganska vanlig men så oansenlig att de flesta inte lägger märke till den.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon