pysslingen
20-07-2010, 18:10
Säger det igen. Det blir bättre att satsa på ordentlig jord. Det växer så det knakar i växthuset och jag har även tomater. Förut blev det inga förrän långt in på hösten. Alltid lär man sig nått och det är mkt roligare att besöka växthuset iår.
Vad köpte du för jord?
Jag håller på prova med Hasselfors "Odling", storsäck med 700 liter för 1200:- inkl. hemleverans (motsvarar 85:- per 50 liters säck!)
För tre olika tomatsorter, två plantor av varje sort, har jag planterat en i den Hasselfors jord, och den andra i befintlig lerjord blandat med kogödsel och barkmull.
dvs matjord som var uppgrävd när vi byggde växthuset.
Alla i markbädd.
Får se hur det blir!
RibesRubusVitis
23-07-2010, 13:01
Mina tomater trivs utmärkt i den absolut billigaste kogödseln, fem säckar från Bauhaus för 99 spänn. Inget annat (enl. uppgift är det ändå mest torv i dyngan). Gardener's Delight (röda) och Ildi (gula). Problemet är mest att få tillräckligt många och stora murarhinkar att odla dem i.
pysslingen
25-07-2010, 09:52
Jag har mest andvänt U-Jord men även plantagens med naturgödsel. Ska ta o prova kogödsel nästa år.
malcolm
25-07-2010, 11:44
Många år har jag köpt brunnen hästgödsel vid den lokala ridskolan, billigt och garanterat naturligt plus att man gör något för ridklubben som inte alls får samma bidrag som tex. fotboll och ishockey av någon anledning...
Blomfrun
25-07-2010, 12:04
Jag använder kaninkompost till i princip allt i trädgården inklusive tomater och allt i växthuset. Köper aldrig annat än billig plantjord som jag blandar med olika saker för att få optimala växtförhållanden. Det växer så det knakar, kanske lite väl bra ibland. Om man inte har tillgång till komposterad naturgödsel så är kogödsel på påse ett bra alternativ.
Grönberg
25-07-2010, 16:43
Jag kör också med Bauhausjord, 5 säckar förr 99:- blandas med 1 säck kogödsel (jag använder en cementblandare), det växer så in i h...e, mina tomatplantor är över 3 meter, och mina Chiliplantor är mellan 1,5m - 2m höga, och jag använder murarbaljor från Biltema, mycket billigare än Bauhaus murarbaljor.
Jultorpet
25-07-2010, 19:57
CITAT (RibesRubusVitis @ 23-07-2010, 14:01)

Mina tomater trivs utmärkt i den absolut billigaste kogödseln, fem säckar från Bauhaus för 99 spänn. Inget annat (enl. uppgift är det ändå mest torv i dyngan). Gardener's Delight (röda) och Ildi (gula). Problemet är mest att få tillräckligt många och stora murarhinkar att odla dem i.
Varför odlar du inte direkt i säcken?
RibesRubusVitis
25-07-2010, 22:07
Visst har jag läst om metoden, men aldrig testat. Inbillar mig att det är bra med lite höjd på jorden så att plantan skjuter nya rötter utmed stammen. Ett annat problem med säckodling är att man får problem att avväga vattenmängden. Förra året odlade jag tomater i frigolitkrukor utan hål i botten. Några gick bra, men ett par dog förmodligen av drunkning. På murarhinkarna har jag borrat fyra grova hål ungefär 3 centimeter från botten. Då kan man vattna rejält och dessutom få en reserv i botten utan risk att det blir för blött.
Förr brukade jag köpa den lokala handelsträdgårdens egen blomjord, som var riktigt bra. Tyvärr lade den handelsträdgården ner förra året, så nu köper jag 18-literspåsar med blomjord på COOP. Två sådana är ungefär vad jag klarar av att ta hem på cykeln eller bussen (jag kör inte bil). Dock måste jag kolla kvittot varje gång, för jag har tappat räkningen på de gånger de har försökt ta betalt för tre påsar när jag har har kommit med två.
Olle
Jultorpet
08-08-2010, 23:00
CITAT (RibesRubusVitis @ 25-07-2010, 23:07)

Visst har jag läst om metoden, men aldrig testat. Inbillar mig att det är bra med lite höjd på jorden så att plantan skjuter nya rötter utmed stammen. Ett annat problem med säckodling är att man får problem att avväga vattenmängden. Förra året odlade jag tomater i frigolitkrukor utan hål i botten. Några gick bra, men ett par dog förmodligen av drunkning. På murarhinkarna har jag borrat fyra grova hål ungefär 3 centimeter från botten. Då kan man vattna rejält och dessutom få en reserv i botten utan risk att det blir för blött.
Det är sant att man inte kan sätta plantorna så djupt om man har säckarna liggande men det går ju att ha dom stående också om de har stöd mot en vägg el dyl och man tar ur en del av innehållet. Vet att min pappa odlade tomater så i liten skala mot en södervägg.
Själv odlar jag i liggande säckar, tre plantor/säck, fungerar utmärkt. Har inga särskilda problem med vattningen heller. Vill man, eller om det blivit för blött, så är det ju inte svårt att sticka några hål i säcken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.