krafth
Upptäckte dessa bruna fläckar idag. Är det en mognadsprocess eller är det nåt som gått galet?
Har tidigare haft en hel del gula blad på plantan men dom klippte jag av.
Sedan dess har den hela tiden varit grön och fin och frukterna kommer fortfarande.

Eftersom den har trivts hela tiden och har fått bra med näring, värme och vatten känns det skumt att om den plötsligt blivit sjuk..
Förra året glömde jag ta in en tomatplanta när första frostnatten kom och då kom liknande fläckar innan plantan sjönk ihop och dog av kylan.
;en det lär ju knappats vara fallet nu. rolleyes.gif

rosita
Det ser ut som pistillröta. Jag tror att det kommer av ojämn temperatur eller ojämn vattning.
krafth
CITAT (rosita @ 21-07-2010, 08:46) *
Det ser ut som pistillröta. Jag tror att det kommer av ojämn temperatur eller ojämn vattning.

Ok, bör jag plocka bort de tomaterna som fått rötan eller? Tänkte på spridning...
Åsa, mälardalen zon 2
Pistillröta är inget som smittar det orsakas av ojämnt odlingsklimat + är sortberoende, de drabbade frukterna brukar dock aldrig bli ätbara så för den skull kan man ju ta bort dem.

Det jag är lite osäker på är om det är pistillröta, vid pistillröta brukar det mörka börja i änden på frukten på bilderna ser det ut som det är lite mera på sidan. Annat som kan ge mörka fläckar på frukterna är ju potatisbladmögel men då borde du nog se det på bladen också och detta är väldigt smittsamt.

Här hittas bilder på tomatfrukter med pistillröta

Här hittas bilder på potatisbladmögel på tomat
krafth
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-07-2010, 09:07) *
Pistillröta är inget som smittar det orsakas av ojämnt odlingsklimat + är sortberoende, de drabbade frukterna brukar dock aldrig bli ätbara så för den skull kan man ju ta bort dem.

Det jag är lite osäker på är om det är pistillröta, vid pistillröta brukar det mörka börja i änden på frukten på bilderna ser det ut som det är lite mera på sidan. Annat som kan ge mörka fläckar på frukterna är ju potatisbladmögel men då borde du nog se det på bladen också och detta är väldigt smittsamt.

Här hittas bilder på tomatfrukter med pistillröta
Här hittas bilder på potatisbladmögel på tomat

Ok tack, jag tror absolut att det är den sistnämnda...
kulnog
Går det att behandla mögelangrepp med väteperoxid utan att skada plantan? I vanliga fall smälter mögel om man sprayar med svag väteperoxidlösning.
rosita
Jag tyckte nog att det såg lite annorlunda ut än pistillrötan på mina tomater, men eftersom plantan tydligen var grön och fin, kunde det kanske vara det ändå. Jag trodde alltid att bladen måste vara rejält angripna innan det går på tomaterna. Då har jag lärt mig något nytt i dag också!
officinalis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-07-2010, 09:07) *
(..)

Det är inga problem att äta tomater med pistillröta. Man får förvisso skära bort halva tomaten, men den friska delen smakar oftast gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon