kopernikus
19-01-2004, 15:44
Hallå!!
Var på tur i fredags och kom över en vit hibiskus. Kunde helt enkelt inte motstå den, så nu är den i min ägo. Har förrut varit väldigt anti mot "affärsköpta" hibikusar. Vet inte riktigt varför.
Men nu undrar jag; har någon några tips på hur jag ska sköta denna?!
Har flera 'egenplanterade' hibiskusar, och dessa växer hejvilt.
Men köpta har jag lixom aldrig riktigt lyckats med. Tycks bli fula efter ett tag. Har stoppat i den en provado pinne (i förebyggande syfte).
Behöver nu all hjälp jag kan få!!
Glada hälsningar
///Kop.
min erfarenhet av köpta hibiskusar liknar din. dålig tillväxt och ett risigt intryck.
jag fick lära mej att dessa alltid står små planteringskrukor i krukan.
ta upp den och klipp bort den lilla krukan så gott det går, och plantera om den. den kommer att skjuta fart igen.
Det där med dålig tillväxt kan jag också hålla med om. Men retarderingsmedlet de är "tuktade med" försvinner efter ett år, ungefär.
Jag har en köpe hiniskus från danmark som jag har haft i 3 år nu och den är uppstammad sak på ca. 0,5m. Så visst börjar de växa de med men det tar sin lilla tid.
Var det en hel vit du hittade eller var det en med röd/rosa mitt? jag är själv på jakt efter en hel vit...
kopernikus
21-01-2004, 15:15
Emser!!
Nej, den är lite vagt röd i mitten. Men jag har ett skott av en vit som jag ännu inte sett blomma, som jag fick i höstas. Lyckas jag få det att blomma, och bli lite större så kan jag höra av mig.
Jag har bara erfarenhet av köpehibiscusar. Kan man bara hålla liv i dem det första året så blir de jättefina. Har haft en som blev som ett helt träd, stamdiametern var ca 3 cm. Pga utlandsflytt blev jag tvungen att göra mig av med den (och alla andra).
Nu har jag 3 på G, dock ingen vit så om du får skott över: vill jag jättegärna ha när det beger sig.
Ingrid på Västkusten
22-01-2004, 07:38
Jag köpte en vit på Älvsjömässan förra året iofs gjorde jag mig av med den sex månader senare men håll utkik om Ni skall dit de kansek ahr den igen ( Alberti)
Hälsar Ingrid
kopernikus
22-01-2004, 16:13
Tackar för all hjälp...
Jag har planterat om i större krukor och än så länge så ser de välmående ut. Hoppas verkligen jag orkar hålla ut tills det där växt medlet gått ur.
Det där med att retarderingsmedlet försvinner efter ett år är inte alltid sant. Allt beror på vad odlaren har använt att retardera med! Vissa stannar kvar flera år i jorden, så en variant är att ta bort det mesta av jorden och sätta plantan i ny jord. Trots det hänger retarderingen kvar ett tag.
Om jag har köpt någon billig hibiskus i affären så brukar jag alltid börja med att ta en stickling av den. De tar sig nästan alltid och då har man en planta i reserv, som dessutom kommer växa ordenligt snabbare. Det är klart, det ska helst inte vara ett skott med blomknoppar på, de får man ta bort!
För övrigt är hibiskusen en av de växter som blommar bäst om de står trångt, så nya stora krukor ska sannerligen gynna själva tillväxten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.