Christa
21-07-2010, 13:58
Det har blivit något vitt nere vid stjälkbasen på min potatisblast. Det ser ut som mögel och är från jorden och några cm upp på stjälken.
Har inte våga vattna eftersom mögel gynnas av fukt men nu hänger blasten och den ser fortfarande frisk ut. Är det någon som vet vad det är och om det är ok att vattna.
Har kollat lite på sjukdomar och det kan ev vara en sådan men jag vill höra om någon känner igen detta.
Jag är också nyfiken på vad det kan vara då jag också fick det på potatisen jag odlade i hink. Dock fick jag jättefina potatisar i alla fall.
Hej
Jag tycker att du haft problem med Svamp som heter ( Phytophthora infestans ) men sjukdom heter ( Late blight ) , den kan skadar själkar blad och frukt, vad ska man göra:
1 plantera frisk potatis.
2 plantera nästa år tomater och efter chili eller annat.
3 plantera inte tät för att inte fukt samlar omkring plantor.
4 du kan inte använda kvar delar från skadad potatis som gröngödsel.
5 du kan använda Svamp bekämpning medel Som (Maneb)
H:Bassam
Christa
24-07-2010, 19:02
Har nu kommit fram till att det är filtsjuka som också kan resultera i skorv på potatisen. Det är två sidor av samma sjukdom. Är det filtsjuka du menar Bassam?
Tack för svaret, har läst på lite. Bra att veta!
Christa
24-07-2010, 19:09
CITAT (MissB @ 24-07-2010, 20:06)

Tack för svaret, har läst på lite. Bra att veta!
Vad var det för sorts potatis? Vet du var utsädet kom ifrån? Jag odlade Maris Bard och utsätdet kommer från Stubbetorp. En annan gång fick jag halva skörden förstörd av stjälkbakterios och det utsädet kom också från Stubbetorp.
Jag köpte Minerva på Bauhaus. Det jag odlade i pallkragar fick inget, men sen hade jag i 4 hinkar, och alla dom fick. Potatisen var dock som vanligt, lite mindre än de i pallkragarna, men det är ju inte så konstigt med tanke på storlek att växa på.
Piccante
24-07-2010, 19:54
CITAT (Christa @ 24-07-2010, 20:02)

Har nu kommit fram till att det är filtsjuka som också kan resultera i skorv på potatisen. Det är två sidor av samma sjukdom. Är det filtsjuka du menar Bassam?
Phytophtora infestans är potatisens brunröta (den som orsakade svält på Irland på 1800-talet). Filtsjuka är en annan sjukdom. Brunröta börjar som bruna angrepp på potatisbladen och angriper senare knölarna med brunröta.
Det jag hade var i alla fall mer likt filtsjuka än brunröta. Jag hade inga mörka fläckar på bladen, bara vit beläggning på potatisstjälkarna, längst ner mot jorden.
Christa
24-07-2010, 20:14
MissB såg du mina frågor till dig?
Brunröta blir det av bladmögel och det får jag varje år så det känner jag igen. Har dock inte fått det i år ännu vilket är ovanligt sent.
Hej
Jag tycker att det är Brunröta på grund att den kan skada blad och stjälkar och knölarna så du kan googla på (Brunröta).
H:Bassam
CITAT (Christa @ 24-07-2010, 21:14)

MissB såg du mina frågor till dig?
Brunröta blir det av bladmögel och det får jag varje år så det känner jag igen. Har dock inte fått det i år ännu vilket är ovanligt sent.
Jo, jag såg ditt svar, mitt inlägg om att det inte är brunröta var egentligen till Marcus H som hade skrivit att det var olika sjukdomar, men det här forumets trådar är rätt ologiska och rätt omoderna tycker jag!
Jag svarade tidigare idag att jag köpte Minerva från Bauhaus.
Christa
25-07-2010, 08:02
CITAT (MissB @ 24-07-2010, 23:40)

Jo, jag såg ditt svar, mitt inlägg om att det inte är brunröta var egentligen till Marcus H som hade skrivit att det var olika sjukdomar, men det här forumets trådar är rätt ologiska och rätt omoderna tycker jag!
Det var vem som odlat upp utsädet som jag var ute efter. Det står på lappen för stadskontrollerat utsäde som sitter på nätpåsen som man köper potatisen i. Stubbetorp är dock stora så den är troligen därifrån.
Sjukdomen finns på utsädet så vi har fått den från leverantören trots att det är stadskontrollerat.
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2010, 12:03
Jag tycker symptomen mera låter som bomullsmögel och isåfall fanns nog smittan i marken inte utsädet.
Beskrivning från växteko:
Bomullsmögel på potatis uppträder från juli fram till mitten av september. De första symtomen uppträder på potatisstjälkarna, ofta nära marken. Den angripna delen verkar vattendränkt och bladverket ovan slappt. Särskilt under fuktiga betingelser växer vita myceltussar eller dynor fram runt det angripna stället. I dessa och i det av svampen fördärvade inre bildas först vita, som färdiga, svarta vilkroppar, sklerotier, ofta av en ärtas storlek. Efter någon tid bryts stjälken av vid det angripna stället (bild 2). Slående är den engelska benämningen på sjukdomen - Stalk Break (stjälkbrytning).
CITAT (MissB @ 24-07-2010, 23:40)

OT: Jag blev undrande och nyfiken av detta svar - hur ser en "modern" tråd ut?
Undrar jag som mest bara håller till på Odla när jag är i såna nät-"sammanhang" och tycker att man raskt får kloka erfarna svar och tips, så att man själv blir angelägen om att dela med sig av egna kunskaper...
Christa
25-07-2012, 11:25
Jag har fått filtsjuka i år igen så jag väcker den här tråden. Nu sökte jag på nätet efter om man skall vattna eller inte och hittade min gamla tråd.
Är det någon som har mer kunskap om filtsjuka (lackskorv, groddbränna) än som redan skrivits i denna tråd så är det jättebra.
Googla på Rhizoctonia solani, det finns en hel del sidor med information, bl. a. Jordbruksverket.
Hej
Problem är att svampsjukdom ser ut lika, man kan inte vet exakt, vilket svamp som attackerar utan att använder mikroskop som finns i Laborator,
men svamp har samma kropp och vi bekämpa dem på samma sätt, Med vissa skillnader,
tillexempel: vilka delar skadar dem, och hur de flyttar och smittar andra. och hur de sover i vinter.
Obs
Så kan vi inte säg att det finns modern eller ej modern svar, laglig eller olaglig svar, vi hjälper i mina rum att hjälpa varandra för att hitta bra svar, men på samma tid är vi respektera varandra. I alla fall fegisar kan inte göra något.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.