ullronj
Hur vill björnbär ha det, läge, jord? Jag vet att de vill ha nåt att klättra på.

Jag har fått björnbärsbuske av min mamma flera gånger, hon har delat sin, men de plantor jag har fått vill inte ta sig hur jag än gör. Så jag tänkte köpa en istället men då vill ja ggärna göra det så trivsamt som möjligt för den plantan.

Alla tips och råd mottages tacksamt!
Aqvakul
så mycket sol och värme du bara kan ge den - typ söderläge och stenvägg är idealet. Trivs magert och torrt, men behöver ändå vattnas rejält första året..
ullronj
Okej vad vill den ha för slags jord/gödning för att trivas?
Aqvakul
Björnbär behöver inte mycket näring och trivs bäst i sandjord. Förbättra befintlig jord med kogödsel på påse eller kompostjord. Björnbär funkar nog i all jord utom möjligen i styv lerjord. Vattna rejält varje vecka under första växtsäsongen, sen klarar den sig själv. Problemet med björnbär är sällan att få den att överleva, utan att få mogna bär...
mamamaggan
Våra björnbär sitter i den jord som fanns på plats , lite moränjord med sten i . De växer bra och har en stenmur och en utegrill i sten ( används inte som grill längre ) att klättra på. Fast de klättrar inte så mycket utan breder mest ut sig .

Den har sol hela dagen och stenen hjälper också till att hålla värmen. Om man ser var de vilda bären växer så är det väl ofta vid vägkanten eller en bit in från vägen just vid stenmurar . Är väl som andra växter vid vägkanten att de vill inte ha så fuktigt och ingen lerjord.

De björnbär vi har nu är något som kommit upp efter att vi planterat köpta plantor två år i rad som vuxit bra men dött på vintern . De köpta har varit tagglösa men det som kommit upp nu har taggar , är väl några rötter som klarat sig.

I år ser det ut som om vi kommer att få mer björnbär än någonsin , alla grenarna dignar av kart.
ullronj
Tack för alla tips!
Ska göra ett nytt förök med en köpt buske skam den som ger sig!!
Gossen Ruda
Det största problemet blir sen om du skall ta bort den för då upptäcker du att den infiltrerat all mark i en radie på 5-10 m och kan skicka upp hur mycket rotskott som helst. biggrin.gif
Huggorm
Hos mig växer den vilt i ett grustag, där det förstås är extremt magert och torrt. Kanske inte vad den föredrar, men den verkar ha lättast att hävda sig där i alla fall
ängsvädd
Hos mig växer den och trivs på styv lerjord. Jag har den bredvid komposten, som är öppen - så att den får värme därifrån. Ganska soligt läge.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 21-07-2010, 17:53) *
Det största problemet blir sen om du skall ta bort den för då upptäcker du att den infiltrerat all mark i en radie på 5-10 m och kan skicka upp hur mycket rotskott som helst. biggrin.gif

yes.gif

fast de är relativt lätta att utrota om man skär av dem kontinuerligt under en säsong...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon