Full version: Kaktusfrågor
Gossen Ruda
Börjar med en bild på objekten.

Först den lilla, tror det var Meriona som prånglade ut skott på Odlas västmöte. Ser ut som en klubbaktus. biggrin.gif Vet inte om jag gett den för mycket mat eller om den var svältfödd innan, men växt har den gjort. Nån som kan bestämma den?

Sen har vi bamsingen som behöver komma i en större kruka men frågan är hur? Den väger en bit över 2 kg och taggarna kan få en syl att verka trubbig, inget att ta i ens med handskar. Det var den jag rev ner från fönsterbrädet för något år sen och fångade upp med en reflexräddning. Sen fick jag dra bort den från handen, efterlämnande en del taggar. En liten bit sitter fortfarande kvar i pekfingret. Hur håller man den??? Jag funderar lite drastiskt på ett grillspett men finns det andra förslag?
Alexander-VG-zon3
vet inte vilka arter det är

men vid omplantering tar du en vikt handduk och tar om kaktusen, sedan på händerna tar du på dig rejäla handskar. handduken slänger du eller sparar till nästa gång den ska omplanteras.

väldigt vackra och välmående kaktusar du har.
Gossen Ruda
Tack. Har funderat åt det hållet också men tester visar på svårigheter. Taggarna är upp till 4 cm långa så det jag virar in den i måsta vara lika tjockt även i hoppressat tillstånd. Bara handen eller handskar gör ingen skillnad, även riktiga grovhandskar tränger taggarna igenom som papper. Möjligen en handske från en riddarrustning.

Har dock fått en snilleblixt nu under tiden. Funderar på att knyta att snöre runtom ganska högt upp. I detta snöre knyter jag fast ett annat som ett handtag. Sen får den hänga och dingla där helt försvarslös. biggrin.gif
teo
Jag har en som liknar dessa (fast mycket mindre) och den har jag gissat heter Pilosocereus gounellei
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 21-07-2010, 17:20) *
...Jag funderar lite drastiskt på ett grillspett men finns det andra förslag?

rotfl.gif Neej inte grillspett!! Stackars kaktus. Den är jättefin.

Har för mig att kaktusar som egentligen ska vara runda blir så där som den lille när man vattnar för mycket? Eller den kanske ska se ut så? Mina levande stenar har också blivit så, ingen aning varför, jag är ju inte känd för att vattna mycket precis.

Lycka till med omplanteringen, kontrollera reflexerna och ha skor med stålhätta biggrin.gif
Gossen Ruda
Det funkade, monstret oskadliggjort. biggrin.gif

Fast omplanteringen får vänta till i morgon, jag har ingen lämplig jord för kaktusar. Nån mer än jag som tycker att det finns en viss obalans mellan rotsystem och kaktus? rolleyes.gif Inte konstigt att den lätt välter. Den blåste faktiskt ner i förra veckan när jag vädrade så mattan är full av avbrutna kaktustaggar.
Bengalow
Jag brukar vira en ovikt tidning runt kaktéer, när jag planterar om dom. DN eller Sydsvenskan är alla tiders.
Gossen Ruda
Resultatet.

aegd
ungefär den där storleks-skillnaden på krukor brukar jag också plantera om mina kaktusar, ca var tredjeår, då man ser att dom nästan börjar växa ur krukan på vidden eller då dom vuxit ca 10-25cm på längden. Vet visserligen inte om det är rätt, men mina verkar må väldigt bra över att bli omplanterad ca var tredje år.
Jag brukar nöja mig med sand i botten, sen sandblandad jord/kaktus-, så- jord.

Känslan jag har fått under dessa 10-15år jag haft mina kaktusar är iaf att då själva plantan(över jord), blivit nästan lika stor som krukan, så är det tid för omplantering.

Så har jag iaf skött mina kaktusar, börjar dom växa "ur krukan"("kronan(som det kallas på träd) blir större än krukan)så är det nog tid att fundera på en lite större kruka.
Men jag har även märkt det att den ska inte vara för stor, typ max 5-10cm, då det är en välfödd, växande kaktus, man ska inte göra som med vanliga krukväxter köpa en ca 10-15cm större kruka å plantera i, då verkar dom snarare ha lust å smådö, fastän man försöker med samma blandning å allt sånt.
Smått verkar vara bättre för kaktusar men med en liten ökning, och satsa på omplantering ca var annat, var tredje år.Då har iaf mina mått underbart fastän dom stått i alla väders fönster under dessa år. Typ 1års tillvänjing innan omplantering om man flyttat/bytt fönster.

Men din lilla omplantering ser perfekt ut, vet tyvärr inte vad din växt har namn.
Dessa är bara mina tips, behöver inte stämma till alla kaktusar, men har funkat till mina iaf=))
sqrulan
rotfl.gif Det var väl en smart lösning, ser bara så roligt ut! Vilken jätte det är riktigt stilig! tummenupp.gif

Jag har två ganska stora också en köpt svärmorskudde och en som jag sådde själv av fröer från Succseed, minns ej namnet men liknar nog din lite.
daddel
Den lilla kaktusen är en sjöborrekaktus. någon art av echinopsis släktet.
Jag har likadana. Mina älsta ca 10 år gamla är 15 cm höga och nästan 10 cm i diameter. de ynglar av sig som bara den, jag får minst 40 sticklingar om året.
Formen beror nog på hur den står, mår och behandlas.... växer ofta som klot när de är små, sen får de klot, pelar e3ller "svampform" det är lite olika!

här är några gamla bilder:

[attachment=52977:blommor_...nnat_026.jpg]

[attachment=52978:blommor_...nnat_017.jpg]

Ett gäng bebisar:
[attachment=52976:blommor_...nnat_016.jpg]

Din stora kaktus vet jag inte vad det är men den påminner om ett liknande monster som jag här hemma biggrin.gif

jag brukar använda dubbla handskar samt tinningspapper eller handukar vid omplantering.
Gossen Ruda
Tack daddel, jag instämmer i bestämningen.
stellko
För er som gillar kaktusar, kolla in den här fina t-shirten på www.stellko.com
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=1...amp;art=4009018
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon