|
Nu ger jag upp all grönsaksodling för året.
Först åt sorkarna upp ALLT i pallkragarna (nya för året), dill, persilja, purjolök, kålplant... Sen gav de sig på potatisen, äter upp allt under jord, man ser att blasten vissnar och när man lyfter på den så är det ett sorkhål och inget mer under.
Idag såg jag att de börjat med sockerärterna: alla rötter är uppätna, kvar hänger vissna plantor i trådarna. Morötter och rödbetor är angripna.
Det enda de inte konsumerat än är krydd-och medicinalväxter.
Dessutom har flera nya ogräs invaderat : Snärjmåra, nån otäck vinda och en dunört. Dessutom är det så torrt att inget vattnande i världen hjälper. Ingen skörd i år alltså.
Tack för att jag fick gnälla av mig...
Snöflinga
21-07-2010, 18:25
Låter jobbigt! Hoppas det löser sig på något vis.
Annars kan du pröva på att odla vissa grönsaker och dylikt i kruka.
Det verkar som det är vattensork som dabbat dig. De få gånger som jag lyckas fånga sådana har jag sökt upp en ”ingång” och satt en saxfälla där. Nu i sommar har vi tagit 4 bamsingar med den strategin.
Åkersorkar, skogsorkar är däremot lätta att fånga i vanliga musfällor betade med morötter….där är vi uppe i ett 50-tal den här säsongen.
Maken till sorkår har jag aldrig tidigare upplevt. Som jag tidigare klagat över hade sorken ätit i sig mellan 50-75% av min trädgård + ringbarkat i stort sett alla rosor och andra buskar.
Nu för tiden planterar jag inget utan att göra en ”bur” av finmaskigt kycklingnät kring rötterna.
/Anki
Sofia H
21-07-2010, 21:55
En av mina katter vill ha semester hos dig, Noak! Hon är liten och lat, lätt rundlagd och kobent. Hon är mycket kräsen i maten, fnyser åt burkmat och vill bara ha billigt torrfoder. När hon klättrar i träd trillar hon ner, så klumpig är hon. Hon är ytterst högfärdig, och har en mycket elagant vit haklapp som matchar hennes silkestassar på pricken. Denna kräsna madam är EXPERT på just vattensork, som hon sätter i sig med rent otäck förtjusning. Ibland kommer hon tassande på gården, och som av en händelse dyker hon ner vid ett hål i marken, och slänger ner en tass ända upp till "axeln". Ve den sork som tittar ut då! Så sent som i morse kom hon hem med en ny monstersork som hon tack och lov åt upp på gräsmattan. Inte kul att hitta hennes troféer på köksgolvet! Dessvärre har hon även burit hem ett par sparvugglor (!) så snart kommer väl någon sorts förvaltning och korsförhör henne. En utfrågning som hon troligen skulle slingra sig ur genom att titta sin motståndare i ögonen, vindögd som hon är, gäspa stort då hon inte bryr sig, och börja tvätta sina vackra morrhår. Ingen tror oss när vi berättar om hennes vanor. Den soffkudden?  /Sofia.
Vi har pratat om att skaffa katt! Men vi har en stor vovve (border collie) som inte är förtjust i katter, och som dessutom kan ta en och annan sork han med. I år finns det ingen hejd på odjuren. I våras var hela trädgården ett virrvarr av sorkgångar "ovan jord", eftersom vi inte haft någon tjäle under snön. Gamla träd och stora buskar var helt ringbarkade. Vi bor ju på landet och har stora täkter runt omkring, som är fulla med sorkbon. Grannen fick ge upp höslåttern för han körde fast i bona hela tiden med slåtterskäran.
Bor inte vattensorkar vid vatten?
Sofia: underbart! Och katter kan verkligen titta på en och säga "Vaddå? Ville du nåt?" Anki: det är knappt man vågar säga det men vi har i år inte alls någon sork!!! Har haft det för djävligt emellanåt, de åt tex alla rötterna på min fiiiina lilla hängsälg, kunde bara lyfta den rakt upp och trodde inte mina ögon! De hade dessutom gett sig på ett ganska mytt Armoa-äppelträd och åt upp rötterna på ena sidan så det stod och vickade. Det har jag lyckats rädda men det är fortfarande inte riktigt "ikapp". Har också följt gångar i potatislandet med halvätna potatisar utmed vägen. Då hade jag också lust att ge upp odlandet. Men sedan är man ju då lagd åt det där envisare hållet....
Solstorm
26-07-2010, 10:54
Eländessorkarna har gnagt hål så många gånger i min damm att jag har gett upp när det gäller att laga dammduken. Mina katter tar möss men jag har tyvärr aldrig sett dem ta någon sork.
malcolm
26-07-2010, 12:42
Det lär vara gott om gnagare (sork, möss, råttor) denna sommar konstigt nog efter en så sträng vinter men det var kanske värmeböljan i juli som satte fart på populationen. Har skrivits om råttproblemen i Sthlm i Aftonbladet nyligen men där hänvisar man till att det vackra vädret gjort att folk samlats på stränder och i parker och lämnat massor av förpackningar etc. med matrester efter sig vilket knappast är relevant i den egna köksträdgården på villatomten.
Vet att det finns elektriska "sorkskrämmare" som man skall sticka ner i jorden men jag har ingen aning om hur pass effektiva de kan vara. Jula har en solcellsdriven: Art.nr: 717026 för 129 kr men som sagt, har ingen aning om den är bra.
[attachment=52847:717026_jpg.jpeg]
Solstorm
27-07-2010, 09:08
Jag har haft en sådan och tyckte inte att det hjälpte.
torplycka
09-08-2010, 21:09
Håller med om att sorkarna i år är otroligt många och dom åter ALLT utom kryddor. De har glufsat i sig i princip alla mina blommor bla löjtnantshjärta, orientvallmor iris men öven späda fruktträd. Att beskåda deras härjningar när snön smält bort fick mej att totalt tappa lusten för trädgårdsarbete så i år har jag legat lågt. Jag har suttit i solen och blickat ut över dammen istället där sorkarna för övrigt gett sig på kaveldunet som jag sen får fiska upp ur dammen. Får ta nya tag nästa år och hoppas på att vi alla slipper sorkarna då.
Hu  , efter att läst om sorkar så ska jag sluta gnälla om sniglarna, de verkar ju rena änglarna i jämförselse. Tur man har 3 katter som fångar allt (utom sniglar tyvärr) som rör sig. Ska förlåta både fågelmorden och ekorrarna som gått hädan framöver och stort berömma "stora presenter" iform av jättesorkar. Helén
Jag har samma problem. Eftersom tomten är stor kan man nog glömma sorkfällor. Tyvärr är jag allergisk mot katter, det verkar ju vara en fungerande lösning. Just nu testar vi på skoj en solcellsdriven "pipmaskin". I år har jag för första gången haft huggorm nära huset. Nu har jag lärt mig att huggormar gillar sorkgångar; ett snabbt och bekvämt sätt att ta sig fram tydligen. Ingen hejd på eländet! Som tur är blir jag inte särskilt rädd för ormar. Jag väntar nu bara på att någon älg ska gå ner sig i den blöta sorkängen ...
CITAT (Sofia H @ 21-07-2010, 22:55)  En av mina katter vill ha semester hos dig, Noak! Hon är liten och lat, lätt rundlagd och kobent. Hon är mycket kräsen i maten, fnyser åt burkmat och vill bara ha billigt torrfoder. När hon klättrar i träd trillar hon ner, så klumpig är hon. Hon är ytterst högfärdig, och har en mycket elagant vit haklapp som matchar hennes silkestassar på pricken. Denna kräsna madam är EXPERT på just vattensork, som hon sätter i sig med rent otäck förtjusning. Ibland kommer hon tassande på gården, och som av en händelse dyker hon ner vid ett hål i marken, och slänger ner en tass ända upp till "axeln". Ve den sork som tittar ut då! Så sent som i morse kom hon hem med en ny monstersork som hon tack och lov åt upp på gräsmattan. Inte kul att hitta hennes troféer på köksgolvet! Dessvärre har hon även burit hem ett par sparvugglor (!) så snart kommer väl någon sorts förvaltning och korsförhör henne. En utfrågning som hon troligen skulle slingra sig ur genom att titta sin motståndare i ögonen, vindögd som hon är, gäspa stort då hon inte bryr sig, och börja tvätta sina vackra morrhår. Ingen tror oss när vi berättar om hennes vanor. Den soffkudden?  /Sofia. Så härligt skrivet  cool katt  tänker inte klaga för jag har som väl är ingen sork här men sniglar..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|