Jag och sambon ska ut och bila i bl a Värmland, och jag tänkte be om tips på vad man absolut inte ska missa! Naturupplevelser och kulturella ting, men även intressanta handelsträdgårdar och liknande! (Är f.n. mest intresserad av pioner och rosor, men har de bra priser på annat så är jag inte den som är den

)
Någon med trevliga förslag på vad man kan hitta på?
Mårbacka! Har aldrig varit där men det är väl en plats man inte bör missa?
mamamaggan
21-07-2010, 20:31
Ekshärad , om jag inte minns fel har de en jättefin träkyrka och på kyrkogården har gravarna speciella " järnkors " med löv på . Ska visst symbolisera livets träd.
Sedan är det fin natur med Klarälven som flyter fram genom samhället.
Kristinehamn är också värt ett besök och missa då inte Picasso-statyn.
Norrut finns det hembygdsgårdar som från början var finngårdar , invandrade finanr som fick betalt för att odla upp marken. De vi varit till har legat underbart naturskönt .De brukar servera motti med fläsk , väl värt att provsmaka i alla fall.
Annie-72
22-07-2010, 08:11
Ska du till Norra Värmland så finns ju Ransbysätern med Pilgrimstapeten. En väldigt mysig gammal säter.
Som nån annan nämnde så har du ju sedan hela Klarälvsdalen att se på.. Det är på sina håll oerhört vackert..
Ska du till Karlstad är stadsträdgården absolut väl värt ett besök.
Tyvärr har jag inte funnit några sådana där perfekta handelsträdgårdar som vi hade runt Eskilstuna under den tid jaga bott här... Men jag tror det finns små pärlor som jag inte träffat på...
Ha en riktigt god semester...//Annie
ingrids
22-07-2010, 11:43
Det är längesedan jag besökte Rottneros, men då tyckte jag parken var fin
http://rottnerospark.se/
Har varit där på rundresa med släktföreningen. Då många förfäder var präster blev det mycket kyrkobesök. Vi förundrades äver dessa kors, verkligen fina.
Sen kommer jag ihåg statyn över Ferlin som satt i en parkbänk i Filipstad.
Värmland är ett landskap med vatten i fokus. Här finns 11 118 sjöar med det stora
innanhavet Vänern i söder. Vänern är västeuropas största sjö. Andra kända vatten är
Klarälven — som slingrar sina meanderbågar ca 300 km genom Värmland —
Frykensjöarna, Glafsfjorden och Bergslagskanalen.
Det är gott om plats i vårt område. På en 19 204 km2 stor yta bor ca 320 000 invånare.
Det betyder 17 personer/km2, som jämförelse har Holland 395 personer/km2.
Största stad är Karlstad med 83 641 invånare och minst är Munkfors med 3 880
invånare.
I Värmland är vi duktiga på evenemang som t.ex Västanå teaters föreställningar i Rottneros, Oxhälja marknad i Filipstad, bygdespelet Värmlänningarna i Ransäter och Arvikafestivalen i Arvika.
Sevärdheter finns det gott om. I Värmland finns världens mineralartrikaste plats Långban. Lars Lerin museet på Saxholmen Munkfors, Picasso & konstmuseet i Kristinehamn,
Selma Lagerlöfs Mårbacka i Rottneros, Nobelmuseet i Karlskoga och Ferlinmuseet Filipstad för att nämna några.
Aktiviteter- här kan man åka skidor på sommaren i Fortum Ski tunnel i Torsby, prova på guldvaskning i Filipstad, åka flotte på Klarälven, cykla på Klarälvsbanan, ö-luffa i Kristinehamns skärgård, hälsa på djuren i Mariebergsskogen eller åka båtbuss i Karlstad.
Välkommen hit så berättar vi mera.
och Du - stölliga värmlänningar får du på köpet...
Landskapssymboler
Landskapsblomma: Skogsstjärna
Landskapsdjur: Varg
Landskapsfisk: Nors
Fågel: Smålom
Sten: Kyanitkvartsit
lilla mamma
25-07-2010, 14:24
Granbergsdals hyttan utanför Karlskoga.
Skärgården i Kristinehamn med cafeet längst ut.
Bussbåten i Karlstad.
Nordmarks gruvmuseum
Stölligheten är bara påhittad, i så fall lever den väl nånstans i skogen utan Arvika..
Långban är fint, hela Filipstads kommun är fint om du är intresserad av järnbruket från förr.
Värmlands säby gård är inte öppet för allmänheten pga barons sjukdom.
Krontorps gård är en oupptäckt pärla.
Rudskoga bygden är en idyll med alla småföretag, hantverkscafé och Skagerns fina badplatser.
Bergslagskanalen är bra- åk båt mellan Storfors och Karlskoga. m/s Nobella
Handla blommor på Niklasdamms trädgård mellan Kristinehamn och Storfors,eller på Gullspångs handelsträdgård på vägen söderut eller på Stolpens trädgård (den är bra om du söker udda växter) hälsa Jonas från mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.