Christa
Vi har sett spår av rådjur på baksidan av huset. Det är med andra ord inte så långt till framsidan där jag har mina grönsaker. Nu lägger vi fiberduk på natten över grönsaker som vi tror att de kanske äter.

Frågan är om de äter gurkplantor. De är ju lite taggiga i bladen och det finns ju mycket annat att äta så här års. Har ni varit med om att rådjuren ätit av gurkplantorna så här års?
Christa
Eftersom jag inte fått några svar på denna tråd så kanske jag kan dra slutsatsen att rådjur inte äter gurkplantor.
ängsvädd
Jag skulle dra slutsatsen att ingen vet, de som odlar gurkor kanske har dem i växthus där rådjuren inte kommer åt dem.
blomkronan
Jag har massor med påhälsningar av rådjur på min odlingslott, dom äter det mesta... men gurkorna har dom låtit bli smile.gif så du behöver nog inte vara orolig.
Aqvakul
Min erfarenhet är att rådjur är totalt oberäkneliga när det gäller vad, när och hur de äter. Har man rådjur på tomten och växter som man är särskilt rädd om, så gör man bäst att hägna in dem...
Christa
CITAT (blomkronan @ 24-07-2010, 20:26) *
Jag har massor med påhälsningar av rådjur på min odlingslott, dom äter det mesta... men gurkorna har dom låtit bli smile.gif så du behöver nog inte vara orolig.

Tack för det svaret! Gurkplantorna är ju lite taggiga så jag tänkte att de kanske inte är så aptitliga. Sedan vet jag ju att de är oberäkneliga som Aqvakul skriver. Ett år åt de upp potatisblasten!!?

Vi har dock bara sett spår av rådjur en gång och inte på den sidan tomten så jag chansar nog och låter gukorna vara utan väv. Skall dock täcka över mangolden.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon