evachris
21-07-2010, 20:59
Hej!
Hur går det med era squash?
Jag får inga frukter endast många blommor. Jag har 3 plantor som är fina i övrigt. De har varit planterade utomhus i ca en månad och jag har själv sått dem.
De växer i pallkrage i billig påsjord och lite vanlig jord från trädgården och underst finns hästgödsel. Jag har lagt på lite gräsklipp. Stammen är något litet höjd i förhållande till övrig jord. De har fått bra med vatten, men inte för mycket.
Det växer mangold stor och fin i samma pallkrage. Där är egentligen sol hela dagen men jag har haft några mållor som gett lite "skugga".
Vad gör jag för fel?? Jag har aldrig fått de där stora squashskördarna som man kan läsa om.
Hoppas på hjälp så att vi ska få några squash.
mvh
Eva-Christin
Åsa, mälardalen zon 2
21-07-2010, 21:06
Först måste du kolla så att du har både han och honblommor, honblommorna har en liten frukt bakom blomman. Om det är ont om insekter i området så kan man behöva leka pollinerare genom att plocka en hanblomma som har en ståndare full av pollen, ta bort kronbladen och gå sedan runt och dutta pollen på pistillen i honblomman.
De första blommorna som kommer är oftast hanblommor så har plantorna bara varit utplanterade i drygt 1mån är det nog inget alarmerande ifall det inte kommit frukter.
+Hur mycket frukt de sätter är ju även sortberoende.
evachris
21-07-2010, 21:14
Hej Åsa!
Nu gjorde jag en sökning på internet på honblommor och squash. Jag fick se dina fina bilder du lagt upp på hon och hanblommor.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...rt=#entry433043Jag tror att jag bara har hanblommor så nu får jag hoppas på lite honblommor också.
Tack för ditt svar!
Mvh
Eva-Christin