capros aper
Jag planterade om en av mina tamarilloplantor till en väldigt stor kruka för några veckor sedan. Det har nu börjat komma en massa vit mögel. Jag plockar bort det jag ser varje dag men på en natt kan det ha växt till på 6-7 nya ställen, alla flera kvadratcentimeter stora.

Kan detta vara farligt för växten? Om jag inte tar bort det känns det som att det kommer växa över hela jordytan, samtidigt kan jag inte hålla på o ta bort jord hela tiden. Finns det något bra sätt att få bort det helt o hållet? Som jag håller på nu kommer det bara tillbaka.
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr kan man inte få bort svamp från jorden, troligtvis fick du med dig svampen med jorden och sedan då du fuktade jorden började den växa. Att plantera om tvätta rötter etc. har liten effekt det krävs ju bara en mikroskopiskt stor konidie för att svampen ska vara där ändå. De flesta svampar som finns i jorden är helt ofarliga för växten, de är ofta saprofyter = lever av dött material.
capros aper
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-07-2010, 08:31) *
Tyvärr kan man inte få bort svamp från jorden, troligtvis fick du med dig svampen med jorden och sedan då du fuktade jorden började den växa. Att plantera om tvätta rötter etc. har liten effekt det krävs ju bara en mikroskopiskt stor konidie för att svampen ska vara där ändå. De flesta svampar som finns i jorden är helt ofarliga för växten, de är ofta saprofyter = lever av dött material.

Tack för svaret! Faktum är att efter att ha grävt bort svampen som växte upp varje natt avtog dess tillväxt och försvann helt efter 1-2 veckor. Det hjälpte säkert till att jag var hemifrån ett bra tag när det var som varmast i somras och inte kunde vattna mina växter. Plantorna verkade helt enkelt klara av torkan bättre än svampen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon