asfaltsbarn
Hej!
Efter att ha växt upp i lägenhet så har jag "kollat utanför boxen" och flyttat till hus med min sambo...en helt ny värld har öppnats med trädgård och frihet. Men! jag är en total nybörjade vad det gäller plantor träd blommor och annat....och nu ska vi sätta häck.
Jag har kollat runt på forum och på bilder och jag blir bara mer och mer förvirrad så nu behöver jag er hjälp :).
Jag bor norr om stockholm i märsta för att vara exakt (vid arlanda), när det gäller växtzon så ser det ut som märsta ligger vid zon 3-4. Nu bor vi i ganska skyddat läge med mycket träd runtomkring. vi har både tall, gran, lönn och ett annat lövträd som jag ännu inte kunnat fastställa exakt vilket det är.

Vi vill ha en tät häck (insynsskydd) och någorlunda snabbväxande och den ska vara med en höjd på 1,7-2 m och helst inte med bär som skräpar ner, vi skall sätta c.a 20 meter.

Först tänkte jag på en vintergrön liguster men såg att den inte är vintergrön i högre zoner..sedan stod det på vissa forum att den är någorlunda snabbväxande och andra att den växer långsamt (hmm vad gäller?) om jag har förstått rätt så får ligustern bär men om man beskär den så är det begränsat?.

Då började jag titta på Avenbok, och då kom jämförelser mellan avenbok och vanlig bok upp (bilderna visar att vanlig bok är mycket vackrare på vintern) är dessa någorlunda snabbväxande och är vanlig bok svår att få tag i hos plantskolor?

sedan....så ploppade mirakelhäcken upp på skärmen (Turkestansk alm (Ulmus pumila celer)) ...det lät kanon! snabbväxande och bra i pris ....men det lät lite för bra för att vara sant (är den motståndskraftig mot almsjuka?)
kan jag plantera på hösten i min växtzon eller skall jag hålla mig till vårplantering?
Som sagt...nu är förvirringen total..och jag behöver all er hjälp och era tips :)

Ber om ursäkt för att min tråd blev ganska lång..en hel uppsats nästan
mvh/Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Jag avråder från häckväxter där det står snabbväxande. Det kan verka bra vid första blicken men det ger mycket jobb i framtiden eftersom de fortsätter växa snabbt även i framtiden de slutar inte växa när man säger stopp nu räcker det nu är jag nöjd med storleken.

Liguster (ej den vintergröna) kan dock funka den växer väl hyfsat snabbt men denna används till formklippta häckar och för att den ska bli tät och fin släpper man bara upp den i höjd ca 10-15cm per år så det tar några år tills den är hög. Klipper man regelbundet blir inte grenarna speciellt grova så den är hyfsat lättklippt och då klipper man även bort blommor och bär.

Avenbok + vanlig bok är också fin behöver dock en hel del arbete i början med stödkäpp i varje planta för att stammen ska växa rak etc.

Häckplantor beställer man hos närmsta trädgårdsbutik, när det gäller bok, avenbok brukar det vara vårplantering som gäller, vid höstplantering överlever inte alltid plantorna.

asfaltsbarn
Tack snälla för snabbt svar!

Jag hann precis bara posta min tråd...när vi fick ett erbjudande om att köpa 70 plantor av måbär (schmidt) för 700 ...så vi slog till! dom är 10 st i en stor kruka och vi tänkte gräva ut för häcken nästa vecka..så nu kommer nästa frågor. kan jag låta dom stå kvar i sina krukor i över en vecka och vara noga med vattningen och ställa dom skuggigt..eller måste jag plantera dom temporärt och hålla dom fuktiga på så sett?

vet att man egentligen skall plantera på hösten eller våren (antar att det har med uttorkningen att göra) men nu när vi fick dessa till så bra pris...så tänkte vi plantera dom nu mitt i sommaren (crazy!...jag vet)...ska jag vänta till våren med beskärning så plantorna hinner etablera sig? (tänkte beskära dom hårt till våren)

tack på förhand

mvh/Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Om de sitter i kruka så kan du förvara dem så, i skugga bara att se till så de är fuktiga.

Troligtvis har de snärjt in sig i varann med rotsystemen ifall de sitter 10st/kruka (låter som man stoppat ner en bunt barrotat till förvaring och sedan glömt bort dem) så försök sära på dem försiktigt + jätteviktigt BYT INTE UT JORDEN MOT KÖPEJORD. Blanda upp den befintliga jorden med jordförbättring (ej gödsel) och plantera i det gärna så buskarna ser ut att sitta lite upphöjt (jorden kommer sjunka med tiden). +Vattna sedan rikligt regelbundet (även nästa vår och sommar).

Troligtvis kommer häcken se ganska medtagen ut efter planteringen med tanke på att ni ju måste slita av en del rötter måbär är dock en överlevare så även om den kan se risig ut lär nog de flesta överleva.

Beskärning är det ingen brådska med, numera brukar man ofta rekommendera att plantorna ska få etablera sig 1-2säsonger innan man börjar klippa.
Peztis
Hej granne! Tänkte bara hälsa dig välkommen till detta underbara forum där man kan få svar på det mesta - framförallt inom trädgård, så klart men även om allt annat här i livet!

Lycka till med din måbärshäck! Och så klart med resten av trädgården!
asfaltsbarn
Tack snälla igen för snabbt svar!
Vi har ställt dom skuggigt och vattnar på dom rikligt så hoppas jag att dom skall klara sig någorlunda smile.gif, dom står i tomma blomlådor som är klädda med plast inuti så lite av vattnet finns kvar i botten (vet inte om det gör någon skillnad)

Min sambos bror kommer med liten grävmaskin på måndag och gräver ordentlig dike för plantering, sedan har vi beställt trädgårdsjord för leverans med lastbil (hoppas att den jorden är ok att plantera i). Jättebra att du nämnde det där om att inte gödsla för det har det varit dubbla budskap om på nätet det med, vissa menar att man ska blanda i kogödsel andra inget gödsel alls.

Gud vilket bra forum detta var....man känner sig helt hopplöst "liten" som nybörjare och även om man kan googla runt så känns det extra bra att få så raka och snabba svar direkt smile.gif

En till fråga när vi ändå är i farten, skall jag täcka jorden med täckbark ? hjälper det till mot uttorkning? (har läst det på vissa forum)

Peztis: Tack för välkomnandet, granne?! bor du i märsta trakten du med? vore lite skoj i så fall smile.gif

Mvh/Anna

HelenJ
CITAT (asfaltsbarn @ 22-07-2010, 19:43) *
En till fråga när vi ändå är i farten, skall jag täcka jorden med täckbark ? hjälper det till mot uttorkning? (har läst det på vissa forum)

Något bör du täcka jorden med så gräs och ogräs hålls borta. Täckbark är ett bra alternativ, tänk bara på att ha markduk under den så inte barken blandas med jorden. Då försvinner den ganska så fort för dig. Täckbark hjälper också till att hålla kvar fukten i marken, precis som du har hört, men den viktigaste funktionen är som sagt att "hålla rent" runt häckplantorna. Gräs och ogräs har nämligen en tendens att ta allt vatten och näring och kan i värsta fall helt kväva häckplantorna.
asfaltsbarn
tackar för svar smile.gif

oki markduk antar jag att man kan köpa hos plantagen eller nått....när man vattnar , måste man ha rotvattnare när man täckt med både markduk och täckbark? sorry för alla "dumma" frågor men jag har som sagt ingen som helst erfarenhet av detta smile.gif
HelenJ
CITAT (asfaltsbarn @ 22-07-2010, 21:46) *
tackar för svar smile.gif

oki markduk antar jag att man kan köpa hos plantagen eller nått....när man vattnar , måste man ha rotvattnare när man täckt med både markduk och täckbark? sorry för alla "dumma" frågor men jag har som sagt ingen som helst erfarenhet av detta smile.gif

Markduk kan du köpa i vilken växtbutik som helst. Den enklaste kostar runt 15:-/kvadratmetern.
Rotbevattning behövs inte. Antingen lägger du ner en droppbevattning samtidigt som du lägger duken (under duken alltså, så den inte syns), eller så vattnar du som vanligt uppifrån. Både duk och täckbark släpper igenom vatten till jorden och plantrötterna under.
Oavsett vilket du väljer är det väldigt viktigt att du vattnar mycket! Varje planta bör få 20 liter några gånger i veckan hela säsongen ut. Men det är bra om de får torka upp mellan varven, så vattna inte varje dag.
Det finns inga dumma frågor! Dum är däremot den som inte frågar... biggrin.gif
asfaltsbarn
kanon! då skriver jag upp markduk på samma shoppinglista som täckbark smile.gif

tack snälla för all hjälp!
skönt at inte bli "idiot förklarad" när man ställer massa frågor smile.gif

mvh/Anna
Huggorm
CITAT (HelenJ @ 22-07-2010, 21:35) *
Något bör du täcka jorden med så gräs och ogräs hålls borta. Täckbark är ett bra alternativ, tänk bara på att ha markduk under den så inte barken blandas med jorden. Då försvinner den ganska så fort för dig. Täckbark hjälper också till att hålla kvar fukten i marken, precis som du har hört, men den viktigaste funktionen är som sagt att "hålla rent" runt häckplantorna. Gräs och ogräs har nämligen en tendens att ta allt vatten och näring och kan i värsta fall helt kväva häckplantorna.

Men det blir jobbigare att gödsla då, om man nu skulle vilja det. Med markduk och täckbark kommer ju aldrig någon näring att tillföras rötterna ovanifrån, varken från förmultnande löv eller någonting
HelenJ
CITAT (Huggorm @ 22-07-2010, 22:24) *
Men det blir jobbigare att gödsla då, om man nu skulle vilja det. Med markduk och täckbark kommer ju aldrig någon näring att tillföras rötterna ovanifrån, varken från förmultnande löv eller någonting

Sant. Därför bör jorden vara välgödslad och med bra struktur från början. Men jag tror ändå att det är bättre med markduk/täckbark än gräs mellan plantorna som man så ofta ser - då får de garanterat varken näring eller vatten! Och det går ju att vattna ut gödsel....
Aqvakul
Personligen skulle jag hoppat markduken. Ett tag med skyffeljärnet en gång i veckan, innebär att man också får lite koll på hur det hela utvecklas. Några säckar täckbark kan man lägga på i samband med att man grundgödslar med ko på påse eller kompost på våren. Kanske inte lataste varianten, men den skulle passa mig..

Lycka till med måbärshäcken!
Peztis
Jag bor i Skånela så det är ju i närheten!

Bestämmer du dig för markduk så kan du hitta det på Plantagen (om de har et kvar, var rätt utplockat på sådana produkter när jag var där i veckan.
Men ÖB och Rusta (Väsby) har också.

Funderar på om man kan lägga fiberduk mellan jord och täckbark, den håller ju inte så länge men förhindrar i alla fall att ogräs kommer upp i år och att barken försvinner ned i jorden. En del brukar ju förespråka tidningar också, ett inte alltför tjockt lager med tidningar borde ju ha samma effekt och dessutom så har man det ju oftast hemma samt att det förmultnar.
Vad tror ni utbildade om det?

Köpte fiberduk på ÖB i våras och det har nu helt luckrats upp - riktig skitkvalité om man jämför med det som jag köpte för säkert fem år sedan och la av denna säsong!
asfaltsbarn
fler bra tips...man tackar ...jag kanske ska göra så att jag väntar med markduk/fiberduk och täckbark till våren efter att gödslat med kogödsel?
eller ska man göra så att man bara lägger markduk utan täckbark (borde hjälpa till med fukt hållningen) så kan man bara lyfta lite "snyggt" på duken till våren för gödsling av kogödsel och sedan slänga på täckbarken

vad tycker ni?

tack alla för svar smile.gif

och kul att se en "granne" på forumet (peztis)
mvh/Anna
ängsvädd
Jag har spirea som häck och ingen marktäckning. Funkar kanon, den växer så det knakar bara med hjälp av den näring som tillförs av nedmultnande löv och gräs. Ogräset gör ingen skada, det tillför näring när det multnar ner och det är väldigt sparsamt med ogräs för häcken kväver det.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon