[attachment=52607:rosor.jpg]
Jag hittade den här vackra rosenbusken mitt inne i stan, och blev lite nyfiken på vad det kunde vara för sort.
Om ni lyckas lista ut vad det är vore det också trevligt med lite skötselråd.
tack på förhand
/Andrea
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2010, 09:44
Det är en klätter/klängros möjligtvis Flammentanz eller Heidelberg.
Kan kanske annars vara en Sympathie?
Jag tycker inte riktigt att den ser ut som en Flammentanz. F har inte så bulliga blommor, och rosen på bilden har också kraftigare bladverk än vad jag förknippar med F. (Sen känns färgnyanserna lite fel för F också men det kan ju ha med fotot att göra.)
Titade lite på bilder på Help me find och jag tycker också den liknar Sympathie.
Många klätterrosor frös hårt i vinter, bor du i en snäll zon ?
Ezereht
25-07-2010, 03:33
Jag kom just från Stockholm, såg massor av röda klätterrosor där. De var alla stora såg inte ut att ha frusit så mycket. Jag var på Lidingö. Undrade också vad de kunde vara, Flamentanz var det inte, den känner jag igen. Däremot var det torrt, allt som inte var i rabatter hade tork-skador på bladen.
Jag trodde jag hade svarat på denna tråd! Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!! jag uppskattar verkligen att ni tog er tid och besvarade mina frågor!! förlåt igen, jag skäms verkligen..
Jag bor i zon 2 vad jag har förstått, i och för sig ute i Nacka/Saltsjö-Boo så det kanske skiljer sig lite från innerstaden. Vi har en liten gräsplätt till tomt som behöver piffas upp. Det brukar vara mycket sol på sommaren då vi bor på solsidan. Jag är en riktig nybörjare när det kommer till trädgård så jag tänkte att den här rosen skulle passa mig på den verkar växa som ogräs (i positiv bemärkning)
ilPadrino
03-05-2011, 10:59
Den ser ju helt fantastisk ut, den vill jag också ha!!!!!
Vet du ifall den blommar länge? Inte kul om det är en sån som blommat över på en vecka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.