Full version: Okända lökar
Chamomille
Förmodligen (med all sannolikhet) har jag petat ner något i örtlandet i höstas. Eller också är det någon som har spelat mig ett spratt. Men vad kan det vara?

[attachment=52610:Ok_nda_l_kar_1.jpg]

[attachment=52612:Ok_nda_l_kar_2.jpg]

Bollen har jag ingen aning om vad det är. Kan de andra (som har knoppar) vara vitlök?

Måste tillägga att de som har knoppar har platta blad som växer längst ner på stjälken. Den andra med blomman har bara en fet stjälk. Inget mer.
andersen
På bilden med bollen, säjer jag piplök, den andra löken vet ej, men lägg näsan imot så känner du om det luktar vitlök.
Chamomille
CITAT (andersen @ 22-07-2010, 15:43) *
På bilden med bollen, säjer jag piplök, den andra löken vet ej, men lägg näsan imot så känner du om det luktar vitlök.

Piplök... smile.gif Men hur sjuttsingen har den kommit dit biggrin.gif Har "någon" stoppat ner en gammal salladslök månntro...
Den andra doftar ingenting men bladen smakar defenitivt lök med smak av vitlök.
thanks.gif för svaret. Ska pilla lite i jorden sen och titta om det är nån vitlök där. Det vore ju roligt yes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det ser inte ut som vitlök de sorter som skickar upp blomliknande saker med bulbiller brukar se ut såhär

Växten till höger med blomknoppar + platta blad är väldigt lik min kinesiska gräslök.
Chamomille
Du menar att det inte är piplök va? Jag blev lite förvirrad nu.
Den högra är nog kinesisk gräslök. Kom på nu att jag har sett sån hos en vän.
Det var inte många strån per planta smile.gif Men goda är dom yes.gif
thanks.gif för svar.

Undrar fortfarande hur de har hamnat i min rabatt...
Åsa, mälardalen zon 2
Den med den stora vita bollen skulle kunna vara Allium cepa = vanlig lök, så hade du vanlig gul lök där förra året så skulle det kunna vara en sådan.
Chamomille
Näe, det är ju det som är så konstigt. Har aldrig odlat lök, varken vanlig eller kinesisk gräslök g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon