|
Full version: Bouganvilla
Hej! Här är min 3 år (hos mig) gamla Bouganvilla som blommande första året och sen har den aldrig visat ens en tillstymmelse till små knoppar tyvärr. Men den växer och verkar må bra så jag har inte haft hjärta att kasta den. [attachment=52627:bouganvilla.JPG] Nedan kort tog jag på vår resa och har nu skrivit ut det och ställt bredvid min "lille" och talat om att gör han/hon inte ett liiiiiiitet ryck snart är det komposten som hägrar [attachment=52628:Bouganvilla1.JPG] Vad tror ni? Kommer den ta sig i kragen/blomman?
fuchsian
22-07-2010, 13:21
De är lite smått knäppa när man har haft med sig en sådan goding. Min är bara ½år gammal, men är en enda lång ranka. Ska skaffa åt den en båge när jag hinner till stan. De är ju så ljuvliga att se där neråt att man bara beundrar och önskar ..... Jag köpte också en papegojblomma som en liten planta och även den verkar må bra och fler blad kommer samt var det med i detta 3-pack jag köpte en Drago, antagligen drakonträd och alla mår bra. Ska passa på att köpa fler småplantor nästa vända till södern. Jättekul med lite exotiskt ....  .. fuchian ... PS. din planta ser fin ut, så vänta med att kasta bort den.
stennie
22-07-2010, 13:22
Jag tror att den behöver en kyl/viloperiod för att blomma! Hoppas du lyckas !!
CITAT (stennie @ 22-07-2010, 14:22)  Jag tror att den behöver en kyl/viloperiod för att blomma! Hoppas du lyckas !!  Är det så att det ska vinterförvaras? Det hade jag ingen aning om, men då åker den ut med de andra i boden i vinter. Tack för infon stennie!! Problemet är att det blir mindre och mindre blommor inne på vintern......tomma fönster är inte roligt. Å andra sidan överfylls de ju av odlingar i början av året....
Chamomille
22-07-2010, 13:48
Men va kul med en sån.. Vill ju också ha en. Köpte du en planta, sådde frön eller snodde du ett skott någonstanns
Alexander-VG-zon3
22-07-2010, 13:55
är det en ny ''modern'' Bougainvillea, dvs en framtagen modern sort/hybrid (vilket dom flesta är som man köper som krukväxter) så ska denna övervintras i en temp på ca 10-15grader och är bara delvis lövfällande och behöver extraljus på vintern. när det är varmt ute kan man ta ut dom. annars trivs dom bra i växthus eller uterum under hela sommaren eller åretrunt. ska man ta ut dom ska det helst vara över +5c och på dagen blir runt/över +20c +25c. ute efter man avhärdat dom vill dom stå soligt och varmt och skyddat. mycket näring och mycket värme och sol gör att dom blommar mycket på sommaren.
är det en vanlig art Bougainvillea, så är dessa oftast lövfällande under vintern och kan övervintras i en temp på +5c +10c och mörkt. dessa kan också odlas ute mer än hybriderna. men nätterna bör vara över +5c när dom tas ut plus så måste även dessa avhärdas. tas sedan in innan frosten kommer. vill man inte odla dom ute i krukor passar dom bra för växthus och uterum.
att dom inte blommar kan beror på flera orsaker för lite näring (som för mycket), för lite vatten, för kallt (under tillväxtperioden), för mörkt, för hård beskärning.
CITAT (Chamomille @ 22-07-2010, 14:48)  Men va kul med en sån.. Vill ju också ha en. Köpte du en planta, sådde frön eller snodde du ett skott någonstanns  Jag köpte den på Plantagen tror jag det var, för ca 3 år sedan. Då var den jättevacker...men nu är den mest ynklig.
Chamomille
22-07-2010, 14:41
CITAT (Suz @ 22-07-2010, 14:55)  Jag köpte den på Plantagen tror jag det var, för ca 3 år sedan. Då var den jättevacker...men nu är den mest ynklig. Ahaa. Då ska jag titta om jag hittar nån där
CITAT (flaxss @ 22-07-2010, 14:55)  är det en ny ''modern'' Bougainvillea, dvs en framtagen modern sort/hybrid (vilket dom flesta är som man köper som krukväxter) så ska denna övervintras i en temp på ca 10-15grader och är bara delvis lövfällande och behöver extraljus på vintern. när det är varmt ute kan man ta ut dom. annars trivs dom bra i växthus eller uterum under hela sommaren eller åretrunt. ska man ta ut dom ska det helst vara över +5c och på dagen blir runt/över +20c +25c. ute efter man avhärdat dom vill dom stå soligt och varmt och skyddat. mycket näring och mycket värme och sol gör att dom blommar mycket på sommaren.
är det en vanlig art Bougainvillea, så är dessa oftast lövfällande under vintern och kan övervintras i en temp på +5c +10c och mörkt. dessa kan också odlas ute mer än hybriderna. men nätterna bör vara över +5c när dom tas ut plus så måste även dessa avhärdas. tas sedan in innan frosten kommer. vill man inte odla dom ute i krukor passar dom bra för växthus och uterum.
att dom inte blommar kan beror på flera orsaker för lite näring (som för mycket), för lite vatten, för kallt (under tillväxtperioden), för mörkt, för hård beskärning. Tack för alla fina råd flaxss!! Vi får se hur den artar sig...nu ska jag ge den ett år till med vinterförvaring! Blommar den inte nästa år (om jag sköter den enligt alla goa råd och tips).....DÅ blir det komposten!
fuchsian
22-07-2010, 15:23
Min planta kommer fr. Teneriffa och den var liten när jag köpte den. Det fanns enormt stora belargonior och jag hittade en fröpåse av den sorten, men hann inte så i våras. Spännande att se hur de blir, men det blir nog fler resor dit innan nästa vår och mer växter, förstås ...... Fuchian ....
mamamaggan
22-07-2010, 15:36
Har en bouganvillea köpt som skott hos plantskolan i grannstaden. Den är numera , efter c:a 5 år , ungefär 5 meter . Den står i växthusmiljö där det på vintern för det mesta håller sig över 15 grader . Den fäller blad på vintern men blommar sedan snällt en vända på våren och så en till nu.
CITAT (mamamaggan @ 22-07-2010, 16:36)  Har en bouganvillea köpt som skott hos plantskolan i grannstaden. Den är numera , efter c:a 5 år , ungefär 5 meter . Den står i växthusmiljö där det på vintern för det mesta håller sig över 15 grader . Den fäller blad på vintern men blommar sedan snällt en vända på våren och så en till nu. Åh det låter fantastisk!!! Har du ingen bild?? Jag vill med ha ett växthus men gubben vill inte......än
fuchsian
22-07-2010, 16:26
Mamamaggan,
Tack för tipset, hade tänkt att fråga mer om den, men följer dina råd med min raring. en sak till; har du knipsat av den nån gång? Tänkte på att om det går att få fler grenar på huvudstammen. Tacksam för svar, när du hinner .... Fuchian ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|