Full version: Möte med älgkalv
Olle A
Eftersom det hällregnade i morse har jag åkt buss till och från jobbet idag. För att komma ner till busshållplatsen brukar jag gå, eller rättare sagt smyga, över en skogsklädd kulle. Nu när jag var på hemväg där fick jag se något brunt som rörde sig mellan träden. En älgkalv! Den var inte särskilt rädd heller, utan kom fram fint och tittade på mig mellan ett par granar på kanske 5-6 meters håll. Så stod den i åtminstone någon minut. För en gångs skull hade jag inte kameran på mig, så när kalven tog några steg bortåt började jag försiktigt att smyga ner mot huset. Med min gamla diabildskamera (den enda jag har nu) var jag snart tillbaka uppe i skogen, men då var kalven förstås försvunnen. Det var i alla fall en fin upplevelse att få se den!

Olle
Gunilla T
..och ingen kamera Olle!...de är väl något vilsna nu de små liven när mamman stött bort dem..jag vet inte riktigt men är det strax före midsommar som de får börja klara sig själva?
Olle A
Detta var en årskalv på ca 2-3 månader, som säkert inte var särskilt vilsen utan tryggt följer sin mamma fortfarande. Även om jag inte såg henne, var hon säkert inte långt borta. Älgkalvarna följer mamman hela första året och stöts bort ett par veckor innan de nya kalvarna föds i april-maj.

Jag hoppas verkligen att jag får min nya kamera i morgon. Fotoaffären har lovat att den ska komma före helgen. Denna helgen är den sista jag är hemma före bockjakten, så det skulle vara roligt att försöka få några bilder på rådjurens brunst utan att vara i vägen för några jägare. Nästa helg åker jag till Österrike och vandrar i Alperna en vecka...

Olle
Gunilla T
Ahaa...jag trodde det var en fjolårskalv - då var mamman i närheten förstås.

Men så härligt att åka till alperna...jag vill också åka bort när det börjar smälla men det går inte - har för många djur.
Olle A
Fast det börjar inte smälla förrän jag har kommit hem. wink.gif Hur som helst behöver jag en riktig, pålitlig kamera. Lite otryggt med en ny och oprövad på en sådan resa, men bättre än ingen alls förstås.

Olle
Red Top
Vilken upplevelse! Var du inte rädd att hamna mellan mamman och kalven?
Olle A
Den risken finns förstås, men för det mesta är nog mamman så rädd att det ska ganska mycket till innan hon anfaller. Hade jag sett kalven tidigare hade jag inte gått så nära.

Olle
xlxl67
Det låter som en riktigt spännande upplevelse. Var du inte rädd för mamma älg?
Ha de bra i Alperna. Hoppas få se mkt bilder från resan så småningom:)
Sussie F-Flower
Härlig berättelse, Olle! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon