hjälp mig
22-07-2010, 17:04
Hej
Kan någon hjälpa mig genom att berätta vad denna buska är för något - och hur och när den ska beskäras?
Den har vita blommor, påminner lite om syren. Bladen är spetsiga. Den har precis nu, kring 20 juli blommat ut, och jag behöver beskära den eftersom den tar över uteplatsen mer och mer. Men jag vet inte ens vad det är för något... Någon har sagt något om "japansk någonting" men det kanske inte alls är rätt spår.
Stammarna är lite ovanliga, de tappar barken som är tunn och faller av i stora flak.
Hoppas det finns någon kunnig och hjälpsam här som kan ge ett tips på vad det är.
// Frida
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2010, 17:54
Väldigt svårt att se på bilderna exakt hur blad och blommor ser ut det är väldigt suddigt, men kan det vara en Deutzia?
Det måste vara en praktdeutzia, Deutzia x magnifica. Den skall beskäras på senvintern och beskärningen består i att gallra bort äldre och vissnande grenar. Ta bort 1/3 av de äldsta grenarna, ca 10-15 cm över marken. Gör du detta varje eller vartannat år kommer du att ha en tät och frodig buske som blommar rikligt.
Aqvakul
22-07-2010, 20:46
CITAT (HelenJ @ 22-07-2010, 21:41)

Det måste vara en praktdeutzia, Deutzia x magnifica. Den skall beskäras på senvintern och beskärningen består i att gallra bort äldre och vissnande grenar. Ta bort 1/3 av de äldsta grenarna, ca 10-15 cm över marken. Gör du detta varje eller vartannat år kommer du att ha en tät och frodig buske som blommar rikligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.