Full version: kaffesump
niggle
Är det någon som har erfarenhet av att lägga kaffesump till växterna?
Jag har hört att det ska vara bra, men undrar verkligen.

Niggle
Bassam
Hej
Det är bara bländ|verk [-
H:Bassam
DykUnderYtan
Mamma la alltid kaffesump bland rosorna. Vet inte om det var sumpens förtjänst men rosorna var fina i alla fall. Här dricks det inte så mycket kaffe men den sump som blir hamnar i rabatterna.
bergvallmo
Jag lägger också ut min kaffesump i rabatterna. Är det verkligen bara en myt att maskar å så tycker det är trevligt? sad.gif
Inka
Hej!
Jag fick tipset att kaffesump kan hålla sniglarna borta. Så nu har jag kaffesump runt bla bönorna som annars snabbt slukas . Men i år kan det ju vara torkan som gjort att inte sniglarna glufsat i sig allt.
/Inka
Solstorm
Min mamma lade alltid ut bönorna i rabatten, jag lägger dem i komposten. Det är vara bra mot sniglar men jag har inte prövat.
Pia L
Jag läste här inne att det skulle vara bra mot sniglarna så jag har hällt ut massor i jordgubbslanden och i år har jag inte haft en enda snigel där, nu ska hostorna få sig en dos också för där har jag sett dom istället.
ängsvädd
Jag lägger ut all sump på komposten - ekologiskt. Det stämmer nog att sniglarna avskräcks av det för jag har inte haft särskilt många sniglar i komposten trots att jag har en öppen kompost.
EKLO
Jag lägger all sump i komposten - inte som snigelskydd, men bra jord blir det i alla fall tillsammans med allt annat.
morris matte
Kaffesump runt morötterna skyddar varje sommar mina morötter. Jag spar sumpen (torr) hela vintern och använder den som radmarkering. Har hittintills inte haft någon ohyra på morötterna. Även rodon gillar kaffesump för den är sur. Det finns säkert massor med olika sätt att använda kaffesump som växtskydd. angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon