elsemarie
22-07-2010, 21:04
ser att ni redan skördat gurkor. Mina har bara stora blad o inga frukter, vad har jag gjort för fel?
Hittar du inte ens små gurkämnen i bladvecken?
Hur har du gjort med näringen?
För mycket kväve kan ge en väldiga bladverk och grenar men ingen eller väldigt lite frukt.
elsemarie
24-07-2010, 18:19
Nä, det syns inte minsta lilla gurkämne, bara blommor o blad.
Jag har gödslat med hönsgödsel i pelletsform. Vilken gödsel ska jag änvända som inte innehåller kväve?
Åsa, mälardalen zon 2
24-07-2010, 18:24
I stort sett alla gödsel innehåller kväve det är bara hur stor procent som skiljer, hönsgödsel är väldigt kväverikt, dina plantor verkar dock blomma och blir det alltför mycket kväve brukar det bli få blommor. Nu vet inte jag när du sådde/planterade dina plantor men ofta är det bara hanblommor som kommer i början och honblommorna kommer senare ifall det är en gurksort med både han och honblommor. Är det en sort som har båda typerna av blommor kan man ibland även behöva hjälpa till med pollineringen.
Christa
24-07-2010, 18:59
Jag har satt frilandsgurka. Har både han och honblommor men har inte sett en enda insekt i odlingen. Har gått med pensel men det är jobbigt eftersom plantorna brett ut sig ordentligt.
Kan det vara så att insekterna undvikit min odling för att vi täcker den med fiberduk från 21 på kvällen till 7 på morgonen?
Jag undrar också om rådjur äter gurkplantor. Om de inte gör det så slipper vi jobbet med att täcka över dem på nätterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.