|
Full version: Sommarpärlor
netaave
22-07-2010, 21:41
Strängnäs är min sommarpärla, älskar denna stad på sommaren och vi åker ofta dit. I måndags var jag där två ggr, först lunch vid båthamnen, sen lite flanerande på strandpromenaden, vi gjorde en avstickare till Eskilstuna för att vid 21-tiden åter vara i Strängnäs och nu kurrade magen igen. Vi hade lite vickning i bilen så vi dukade upp i den då ganska tomma lekparken i hamnen där det fanns en bordbänk, satt där och åt, kollade folklivet och blev lite inkollade själva också. En pappa satt en bit bort, sonen lekte och han satt och spelade gitarr, perfekt för den stämning som var. Det är nåt med sjöstäder och mig, jag blir så lugn och trivs som fisken i vattnet. Trivs i Öregrund och Norrtälje också men Strängnäs slår dom en aning. Vilken är din sommarpärla?
CITAT (netaave @ 22-07-2010, 22:41)  Strängnäs är min sommarpärla, älskar denna stad på sommaren och vi åker ofta dit. I måndags var jag där två ggr, först lunch vid båthamnen, sen lite flanerande på strandpromenaden, vi gjorde en avstickare till Eskilstuna för att vid 21-tiden åter vara i Strängnäs och nu kurrade magen igen. Vi hade lite vickning i bilen så vi dukade upp i den då ganska tomma lekparken i hamnen där det fanns en bordbänk, satt där och åt, kollade folklivet och blev lite inkollade själva också. En pappa satt en bit bort, sonen lekte och han satt och spelade gitarr, perfekt för den stämning som var. Det är nåt med sjöstäder och mig, jag blir så lugn och trivs som fisken i vattnet. Trivs i Öregrund och Norrtälje också men Strängnäs slår dom en aning. Vilken är din sommarpärla? Denna "min" stad är verkligen underbar!
Aqvakul
22-07-2010, 21:56
Jag tycker att Söderköping är en fantastisk somaridyll, särskilt folklivet vid kanalen..
Har "seglat" Göta kanal och lagt till i Söderköping !en riktig idyll vid kanalen med alla båtar och sommargäster.Gryt och Snäckevarp är inte fel heller,hamnen vid Snäckevarp med alla båtar och boden med rökt platfisk och annat gott och Skeppsfoneringen,bara sitta där eller gå runt och titta på människor,ja jag gillar östkusten med alla öar och småhamnar:)och dofterna från tjära fisk och bräckt vatten
mamamaggan
22-07-2010, 22:08
Har ingen enstaka pärla utan där jag kan se och höra havet utan en massa folk runtomkring är min plats. Det finns t ex en plats som är så idyllisk så man knappt tror det är sant , Kuggörarna utanför Hudiksvall. Ett litet fiskeläge med karg natur och ett litet litet kapell högst upp på ön . Senast vi var där så var det en förtrollad kväll , helt vindstilla och Östersjön var spegelblank . http://www.azote.se/repository/temp/f6e9e3...ptb08100823.jpg
netaave
22-07-2010, 22:21
CITAT (Aqvakul @ 22-07-2010, 22:56)  Jag tycker att Söderköping är en fantastisk somaridyll, särskilt folklivet vid kanalen.. Ja fast oftast mår man lite illa när man går där  CITAT (mamamaggan @ 22-07-2010, 23:08)  Har ingen enstaka pärla utan där jag kan se och höra havet utan en massa folk runtomkring är min plats. Det finns t ex en plats som är så idyllisk så man knappt tror det är sant , Kuggörarna utanför Hudiksvall. Ett litet fiskeläge med karg natur och ett litet litet kapell högst upp på ön . Senast vi var där så var det en förtrollad kväll , helt vindstilla och Östersjön var spegelblank . http://www.azote.se/repository/temp/f6e9e3...ptb08100823.jpgVi var på ett ställe längst ut på Hornslandet en gång, då var det vinter men vi kunde bara föreställa oss stället på sommaren. Det låg där vägen tog slut och var nån camping inte långt därifrån. CITAT (Motti @ 22-07-2010, 23:07)  Har "seglat" Göta kanal och lagt till i Söderköping !en riktig idyll vid kanalen med alla båtar och sommargäster.Gryt och Snäckevarp är inte fel heller,hamnen vid Snäckevarp med alla båtar och boden med rökt platfisk och annat gott och Skeppsfoneringen,bara sitta där eller gå runt och titta på människor,ja jag gillar östkusten med alla öar och småhamnar:)och dofterna från tjära fisk och bräckt vatten  När det gäller kanalen tycker jag Sjötorp är det mest idylliska CITAT (silos @ 22-07-2010, 22:46)  Denna "min" stad är verkligen underbar!  Ja vännen vi tänkte på dig både Elle och jag i måndags, kollade in alla kvinnor med hundar
CITAT (netaave @ 22-07-2010, 23:21)  Ja fast oftast mår man lite illa när man går där  Vi var på ett ställe längst ut på Hornslandet en gång, då var det vinter men vi kunde bara föreställa oss stället på sommaren. Det låg där vägen tog slut och var nån camping inte långt därifrån. När det gäller kanalen tycker jag Sjötorp är det mest idylliska Ja vännen vi tänkte på dig både Elle och jag i måndags, kollade in alla kvinnor med hundar  Det had verkligen varit roligt att träffas!Ni kommer kanske flera gånger och då kan ni väl maila mig!
netaave
22-07-2010, 22:26
CITAT (silos @ 22-07-2010, 23:23)  Det had verkligen varit roligt att träffas!Ni kommer kanske flera gånger och då kan ni väl maila mig! Ja om det blir planerat, oftast så åker vi bara
*Stintan*
22-07-2010, 22:44
Strängnäs har en mycket speciell plats i mitt hjärta eftersom jag bodde och gick i skola där i tonåren och har haft min släkt där. Men det är nostalgi och en svunnen tid.
Nu har jag funnit en ny plats som fyller mig med harmoni, glädje och ro. Jag kan tyvärr inte besöka platsen så ofta som jag skulle vilja men bilderna jag har och får mellan besöken gör mig glad. Platsen heter .....kullen och jag önskar jag kunde besöka den oftare.
Sen finns det en ö i stockholms södra skärgård som också betytt mycket och som det skulle vara kul att få se igen.
zaaritha
23-07-2010, 00:59
"Magnolia" i Skaraborgs Län--där finns oändliga sorter av dahlior! Vackert!
Elisabeth-Västkustkolonisten
23-07-2010, 05:42
Strängnäs har för mig tyvärr alltid bara varit ryggkliniken
bergvallmo
23-07-2010, 05:53
Ulvön är en fantastisk ö att besöka för alla åldrar. Bottenhavets pärla http://www.ulvon.info/
Aqvakul
23-07-2010, 06:43
CITAT (bergvallmo @ 23-07-2010, 06:53)  Ulvön är en fantastisk ö att besöka för alla åldrar. Bottenhavets pärla http://www.ulvon.info/Hela höga kusten!!!
Några väldigt fina ställen jag varit på de sista åren är: Hjo - Vid vättern med egen fiskarhamn. Motala - Vackra slussområden. Vadstena - Mkt pitoresk stad. Öland kring Tveta. Västerviksarkipelagen - Loftahammar i nordöst. Gotland - landsbygden sydväst. Kosteröarna - Bara cykeltrafik o med möjlighet till massor av egna smultronställen. Ängö söder om Lysekil. Några ställen...
Aqvakul
23-07-2010, 07:32
Tjärö mellan Ronneby och Karlshamn..
herkules
23-07-2010, 10:21
STOCKHOLM är ju iofs ingen pärla - det är diamanten bland sommarens alla underbara strandhugg! ARVIKA är en underbar sommarstad. LANDSORT - paradis!
sommarhumla
23-07-2010, 18:08
Trevliga småstäder som Trosa, Sigtuna, Nynäshamn är några av mina sommarpärlor.
Min sommarpärla är vår dagsresa med båten från Östhammar till Öregrund via Tuskö kanal. Så mysigt! Resan dit brukar ta runt 4 timmar i putterfart med fikapaus på någon ö. Sen blir det mat i Öregrund, på någon av restaurangerna vid vattnet och promenad. Sen blir det glass i den rosa glassbutiken och därefter tar vi båten hemåt. Hemresan brukar gå betydligt snabbare, kanske en halvtimme-timme. I år har vi ännu inte gjort denna tur, men det blir av i nästa vecka om vädret tillåter.
fuchsian
27-07-2010, 15:35
Min sommarpärla är vårt växthus när skymningen kommer och allt är så lagom...... En sommarpärla är vår sgelbåt. Underbart att mysa och sova i när det gungar lagom ......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|