|
Full version: Chili virus
pyra_ohms
22-07-2010, 22:10
Någon som kan identifiera problemen jag har med mina chiliplantor?
MVH Per
[attachment=52660:IMG_3874.JPG] [attachment=52661:IMG_3876.JPG] [attachment=52662:IMG_3877.JPG] [attachment=52663:IMG_3878.JPG] [attachment=52664:IMG_3879.JPG] [attachment=52665:IMG_3884.JPG] [attachment=52666:IMG_3885.JPG] [attachment=52667:IMG_3886.JPG] [attachment=52668:IMG_3889.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2010, 22:16
Jag tror inte man ska ta i med virus som första alternativ som ju är en obotbar sjukdom. Jag ser en bladlus åtminstone på en av plantorna, bladlöss sprutar in ett ämne i bladen som brukar göra dem lite missfomade + några av bladen ser ut som såna som bildats då klimatet inte var helt optimalt
+bladen där kanten viker sig uppåt ser ut att ha kolhydratöverskott vilket plantor kan få ifall det är riktigt soligt och varmt om dagarna och nätterna inte är lika varma.
Inget av dessa är dock något plantorna lider av ev. lusproblem kan man dock åtgärda genom att klämma sönder dem + leta lusfiender och placera på plantan.
pyra_ohms
22-07-2010, 22:21
Jag ser också en bladlus nu (såg ej när jag tog bilderna). Men en av plantorna har haft missformade blad redan från starten och jag har haft flera andra symptom på virus, så som gulnande och avfallande blad, missormade blad och frukt, avfallande blommor, plantor som stannat i växten osv.
Jag skickade ett mail till ett universitet i New Mexico som är specialicerade på chiliodling, skall bli intressant att se vad dem säger.
Jag hade bladlöss förra säsongen också men då fick jag inte alls dessa symptom.
Per
Mentha-Arvensis
23-07-2010, 10:08
CITAT (pyra_ohms @ 22-07-2010, 22:21)  Jag ser också en bladlus nu (såg ej när jag tog bilderna). Men en av plantorna har haft missformade blad redan från starten och jag har haft flera andra symptom på virus, så som gulnande och avfallande blad, missormade blad och frukt, avfallande blommor, plantor som stannat i växten osv.
Jag skickade ett mail till ett universitet i New Mexico som är specialicerade på chiliodling, skall bli intressant att se vad dem säger.
Jag hade bladlöss förra säsongen också men då fick jag inte alls dessa symptom.
Per Bladen gulnar när plantorna övervattnas. Blommorna trillar av för att plantan inte är redo att sätta frukt. Löss är elaka små saker. Om du har chinense (habanero o.s.v...) växer dom väldigt sakta, tar ungefär ett halvår. Om du har bih/bhut/naga jolokia/morich eller Dorset Naga, får du räkna med att massor av blommor trillar av. Den vanligaste virus sjukdomen i sverige är pepino/mosaikvirus, och det är ett virus man ser. Men det är vanligare på importerade tomatplantor. Lite av dom problem du har, fick jag när jag snålade på jorden. Jag köpte billigaste ski... Jorden som fanns. Med den jorden fick jag hem sorgmyggor och andra odjur från helvetet. Köp NemaBlom och vattna med det så kommer dina plantor att må bättre. Mer information om jord; http://mentha-arvensis.blogspot.com/2010/0...r-i-jorden.html
pyra_ohms
23-07-2010, 12:20
Intressanta reflektioner! Jag har misstänkt jorden också, och visst är det lätt att det följer med en massa odjur i den. Jag gödslade med gödsel jag fått från min svärmor på landet, brunnen kodynga, förra året. Då fick jag med en massa odjur.
Förra året hade jag stora problem med bladlöss som åt mina små plantor. Nu när jag var ute och kontrollerade plantorna såg jag enstaka bladlöss...
Bör jag vidta åtgärder nu när det bara är ett par stycken? Förökar dem till sig snabbt? Jag vet att plantan mår mycket dåligt a mycket bladlöss, men kan det vara lugnt med enstaka, och är detta något man får räkna med?
Per
PS: Vad är NemaBlom?
Mentha-Arvensis
23-07-2010, 18:56
CITAT (pyra_ohms @ 23-07-2010, 12:20)  Intressanta reflektioner! Jag har misstänkt jorden också, och visst är det lätt att det följer med en massa odjur i den. Jag gödslade med gödsel jag fått från min svärmor på landet, brunnen kodynga, förra året. Då fick jag med en massa odjur.
Förra året hade jag stora problem med bladlöss som åt mina små plantor. Nu när jag var ute och kontrollerade plantorna såg jag enstaka bladlöss...
Bör jag vidta åtgärder nu när det bara är ett par stycken? Förökar dem till sig snabbt? Jag vet att plantan mår mycket dåligt a mycket bladlöss, men kan det vara lugnt med enstaka, och är detta något man får räkna med?
Per
PS: Vad är NemaBlom? normalt brukar några enstaka idag innebära ett 50tal imorgon, några tusen i övermorgon osv. Sorgmyggor punkterar den växtdel den suger näring från, på denna plats bildas en "bubbla" som ofta är svårläkt. NemaBlom är nematoder som vattnas ner i jorden där dom tar hand om skadedjur. http://www.bionema.se/produkter/nemablom/Om du har tillgång till sprit finns ett bra medel att göra. Skär en stor ingefärsrot (1-1.5 dm.) i små (0.5 cm) kuber. Skär ner ungefär ett halvt hekto chili fint. Finhacka en stor vitlök (alla klyftor). Lägg allt i en förslutningsbar bunke, täck med sprit och låt dra 48 timmar. Blanda 1 dl av spritdraget med 1 liter vatten och 1 msk grön såpa. Spraya alla växter tills angreppet försvunnit helt. Men inte för hårt och max varannan dag.
Moonbeam
23-07-2010, 19:53
Bra tips! Men en undran-vad menar du med sprit? Apotekarsprit, handsprit, ytsprit eller vodka?
Hej Det finns T sprit som man kan köpa från Apoteken. H:Bassam
Hej
Jag haft bra förslag från mina kompisar i rummet: att man kan fylla hink med vatten som är 42 gradar se man ska lagga hela växt utan jord nästan 45 minutter sen man kan omplantera på ny jord och ny kruka. Obs löss tycker inte om vatten så det är bra om man kan duscha växter ofta . H:Bassam
pyra_ohms
24-07-2010, 09:08
Plantorna har ju blivit så stora att det är otympligt att ta in allihop och duscha den i badkaret. Jag skall blanda till lite såpvatten och spraya lite. Hoppas det inte blir så mycket bladlöss i år..
Men tillbaka till frågan; vad är det mina plantor har drabbats av? Tog en ny bild idag på riktigt "curlade" blad. Ser inte alls bra ut.
Per
Åsa, mälardalen zon 2
24-07-2010, 09:10
Om det bara är några enstaka löss kan man ju mosa dem för hand. Och ja löss förökar upp sig snabbt med tanke på att de idkar jungfrufödsel + föder levande ungar.
pyra_ohms
24-07-2010, 09:14
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-07-2010, 10:10)  Om det bara är några enstaka löss kan man ju mosa dem för hand. Och ja löss förökar upp sig snabbt med tanke på att de idkar jungfrufödsel + föder levande ungar. Då måste jag duscha plantorna och sedan spraya med såpa endå!
Mentha-Arvensis
24-07-2010, 13:47
CITAT (Moonbeam @ 23-07-2010, 19:53)  Bra tips! Men en undran-vad menar du med sprit? Apotekarsprit, handsprit, ytsprit eller vodka?  Läkar/apotekspit eller vodka (och liknande...) funkar bässt. Det viktiga i samanhanget är hög halt alkohål. Jag tror även t-sprit kan funka bra, men har inte provat själv. Jag vet inte om jag skrev att man ska sila bort all chili och ingefära efter att det dragit klart och bör förvaras i tätsluten flaska/burk på mörk sval plats när det dragit klart vilket det ska.  CITAT (pyra_ohms @ 24-07-2010, 09:08)  Plantorna har ju blivit så stora att det är otympligt att ta in allihop och duscha den i badkaret. Jag skall blanda till lite såpvatten och spraya lite. Hoppas det inte blir så mycket bladlöss i år..
Men tillbaka till frågan; vad är det mina plantor har drabbats av? Tog en ny bild idag på riktigt "curlade" blad. Ser inte alls bra ut.
Per Varmt och fint på dagen men inte på kvällen ??? Vad för sorts näring och vilken dosering använder du?.
pyra_ohms
24-07-2010, 22:02
CITAT (Mentha-Arvensis @ 24-07-2010, 14:47)  Varmt och fint på dagen men inte på kvällen ??? Vad för sorts näring och vilken dosering använder du?.  Varmt på dagen men inte på kvällen, ja! Jag använder Biobizz organisk näring och doserar med ca 3ml/l.
Hej
Jag tycker att det är löss rom drabbar din växt.
H:Bassam
Problemen du har med dina chiliplantor är i princip identiska med de jag hade i våras och jag kan slå vad om att det är samma orsak. Jag har tyvärr bilderna på en annan hårddisk så jag kan inte lägga upp dem, men jag tror att jag startade en tråd här på forumet. Orsaken till de symptom mina chilis visade var dvägkvalster, vilka du inte kan se med blotta ögat, men jag hittade en nästan direkt när jag kollade en planta med handmikroskop. Jag åtgärdade propblemet med rovkvalster, Amblyseius swirskii och efter jag såg att rovkvalstren försvunnit så sprutade jag regelbundet med såpsprit. Jag vet inte vilken effekt såpspåprit har på dem men jag har i alla fall blivit kvitt problemet, det enda som de lider av nu är min bristande ambition och tid  Jag är ganska säker på att det är samma problem du har och jag hoppas att det kan hjälpa. Rovkvalster kan du köpa från predator.se, hör dig för om du kan beställa påsar i stället och köpa ett mindre antal, eftersom du absolut inte kommer behöva deras stora förpackningar.
pyra_ohms
25-07-2010, 20:19
Nauti: Tack för informationen. Det kommer att krävas sådana åtgärder för att bli kvitt det här känner jag! Nu har jag dessutom fått mer problem. Det har kläckts några små larver och börjat äta frenetiskt på mina plantor! Bara sedan imorse har det orsakat jättestor skada!! (Se bilder). Vad är detta för larv och kan detta vara källan till mina problem? Kommer plantorna att överleva och kunna producera någon chili åt mig? Tror ni jag har flera olika problem med dem? [attachment=52817:IMG_3900.JPG] [attachment=52818:IMG_3903.JPG] [attachment=52819:IMG_3904.JPG] [attachment=52820:IMG_3906.JPG] Känns jättetråkigt speciellt nu när det har blivit angripna och har stora hål i bladverken. Det är främst på en planta än så länge men jag är säker på att detta kommer att spridas
pyra_ohms
25-07-2010, 20:29
PS: Jag mailade predator.se nu. Nu jävlar skall det till åtgärder. Tror ni jag kan bli kvitt problemen och övervintra plantorna tills nästa år?
EDIT: Nu har jag sprayat med såpavatten, bör jag kanske också klippa bort de värst angripna bladen?
Nauti: Jag har läst din tråd och visst verkar våra symptom lika. Jag har också drivit upp plantorna inomhus förresten. Har haft problem med bladlöss förr om åren men de har inte allt gett dessa problem. Hoppas det är dvärgkvalster för då vet jag iallafall vad det är.
Hur gick det för dina plantor?
Per
pyra_ohms
29-07-2010, 13:32
bump
CITAT (pyra_ohms @ 25-07-2010, 21:29)  PS: Jag mailade predator.se nu. Nu jävlar skall det till åtgärder. Tror ni jag kan bli kvitt problemen och övervintra plantorna tills nästa år?
EDIT: Nu har jag sprayat med såpavatten, bör jag kanske också klippa bort de värst angripna bladen?
Nauti: Jag har läst din tråd och visst verkar våra symptom lika. Jag har också drivit upp plantorna inomhus förresten. Har haft problem med bladlöss förr om åren men de har inte allt gett dessa problem. Hoppas det är dvärgkvalster för då vet jag iallafall vad det är.
Hur gick det för dina plantor?
Per Ursäkta att jag inte svarat, har haft fullt upp med festivalande  Mina plantor klarade sig och började växa igen, jag behandlade preventivt med såpsprit när symptomen var borta, men nu har jag misshandlat dem i och med att de stått under täckväv i skuggan i fyra veckor och vattnats på sin höjd en gång per vecka så de ser inte mycket ut för världen  Dock har jag inga problem med skadedjur i alla fall så det fungerade fint med rovkvalstren. Nästa år skall jag bara odla utomhus och se till att andra kan vattna åt mig xP Hoppas det löser sig för dig också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|