Full version: Plantera om orkidé
mbn
Av mina brud-orkidéer är det en liten en som har "tappat stinget" och blivit blek och ser liksom orkeslös ut! Idag fick jag nog! Nu fick det bära eller brista! Jag vände upp och ner på krukan och fann att alla de långa rötterna hade skrumpnat ihop och att det bara fanns några små nya som var spänstiga och fina! Klippte bort allt det dåliga och planterade om plantan! Nu håller jag tummarna att den klarar sig! Vad tror ni? Finns det en möjlighet att den klarar detta?
Sussie F-Flower
Usch ja, vad tråkigt när dom liksom inte vill längre... no.gif
Det finns olika orkidéjord/bark. Det som funkar bäst i min hemmiljö till brudokidéerna är 70/30 orkidébark. Jag hittar den bara på COOP och på Buketten. 70% pinjebark och 30% kokosfiber. Den är mest genomsläpplig och snabbast upptorkande. ICA säljer något märke (? grönaktig påse) som heter "Orkidéjord" men då kan man lika gärna ta plantjord för den blir alldeles för "jordig".
Sedan finns det orkidéjord/bark som innehåller 50% pinje och 50% kokos, den passar bättre till alla markväxande orkidéer.

Har du några blad som är fast och spänstig så kommer den nog att ta sig. Placera den hellre skuggigt än soligt så här års om den mår dåligt.

Önskar dig Lycka till! smile.gif
mbn
Tack för tipset om orkidéjorden. Är det Coops egen då, eller? Viktigast med förhållandet 70/30 alltså? Ska införskaffa sådan. Just nu blev den lille omplanterad i sin gamla jord. Jag ska vattna den som vanligt, väl?
Alla mina orkidéer står i västerläge, med huvudet i solen och fötterna i skuggan men jag har flyttat in lillen en bit så det blir mycket ljus men ingen sol nu.
Sussie F-Flower
CITAT (mbn @ 23-07-2010, 10:34) *
Jag ska vattna den som vanligt, väl?
Tack för tipset om orkidéjorden. Är det Coops egen då, eller? Viktigast med förhållandet 70/30 alltså? Ska införskaffa sådan. Just nu blev den omplanterad i sin gamla jord.

Ja, vattna som vanligt! (vad nu vanligt är... g.gif biggrin.gif )
Rölunda är märket som coop har på sin orkidéjord 70/30. Det tar ju längre tid för den att multna så den håller längre plus att det blir luftigare och inte så tätt i krukan. Finns säkert många fler tillverkare men som du skriver så tycker jag att förhållandet 70/30 är den bästa.
ninnisky
Om det är riktigt kritiskt med en orchidee så brukar jag ta upp den ur krukan, plocka bort alla vissna/ruttna rötter och sedan linda in rotsystemet i uppblött vitmossa. Den finns i torkade kakor på bl a Blomsterlandet.
Efter några veckor planterar jag sedan ner den i orchidekompost.

Jag har räddat många plantor på det sättet!

aldo
CITAT (ninnisky @ 23-07-2010, 14:18) *
Om det är riktigt kritiskt med en orchidee så brukar jag ta upp den ur krukan, plocka bort alla vissna/ruttna rötter och sedan linda in rotsystemet i uppblött vitmossa. Den finns i torkade kakor på bl a Blomsterlandet.
Efter några veckor planterar jag sedan ner den i orchidekompost.

Jag har räddat många plantor på det sättet!

Jag skulle oxå göra så !

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon