Irene i Dalarna
Lägger nu in ytterligare några växter som jag tycker vore trevligt att få namn på, framför allt för att kunna ta hand om dem bättre... smile.gif

Kan den första vara nån så kallad "elefanttunga"? Bara nått jag läst mig till, vet inte riktigt vad det är... Bladen är ludna i kanterna.
[attachment=52691:Planta1.jpg]

Fått den här också, vet inte vad det är... Bladen är småtaggiga i kanterna.
[attachment=52692:Planta2.jpg]

[attachment=52693:Planta22.jpg]

Fick 4-5 typ "rankor" som jag rotade i vatten, planterade och det blev så här. Blommorna är ljusgröna fröiga "pinnar" några cm långa.
[attachment=52694:Planta3.jpg]

Tänkte att det här kanske inte är en vanlig aloe utan någon av de andra, liknande sorterna? Vore kul att veta i så fall. Den får småplantor vid stammen.
[attachment=52695:Planta4.jpg]

[attachment=52697:Planta44.jpg]
*Stintan*
Den översta ser ut som en clivia
nästa en blomsterananas
trean någon variant av plectranthus kanske
Olle A
Den första är mycket riktigt elefanttunga (Haemanthus albiflos). Den andra är en ananasväxt, men inte blomsterananas (Aechmea) utan kanske någon Cryptanthus eller Neoregelia. Trean är jag osäker på, det skulle kunna vara någon Peperomia. Fyran är en Aloe, men vilken sort vet jag inte.

Olle
teo
Jag tror nr 4 är trädaloe (Aloe arborescens)
3 är nog Peperomia (kanske glabella) (de har ju blomställning som ser ut som en pinne)
Irene i Dalarna
Jaha är det stor skillnad mella clivia och elefanttunga? För jag kollade upp clivian och kände igen den hemifrån min svägerska. (Det var nämligen av hennes mamma jag fick skottet till min växt, så...)
Jultorpet
CITAT (Irene i Dalarna @ 23-07-2010, 20:58) *
Jaha är det stor skillnad mella clivia och elefanttunga? För jag kollade upp clivian och kände igen den hemifrån min svägerska. (Det var nämligen av hennes mamma jag fick skottet till min växt, så...)

Tror inte clivian har håriga bladkanter och bladen brukar vara mörkare gröna.
Känns bladen tjocka, fetbladsaktiga? Tror clivians är tunnare än elefanttungans.
Har elefanttunga själv och jag tycker det ser ut som en sådan. Min brukar blomma varje vinter, rätt häftig då!
Irene i Dalarna
Tror inte clivian har håriga bladkanter och bladen brukar vara mörkare gröna.
Känns bladen tjocka, fetbladsaktiga? Tror clivians är tunnare än elefanttungans.
Har elefanttunga själv och jag tycker det ser ut som en sådan. Min brukar blomma varje vinter, rätt häftig då!
[/quote]

Bladen känns inte så värst feta på elefanttungan(?), vad jag kan avgöra.. Ska gå å klämma lite på blomman hemma hos svägerskan sen när jag får tillfälle nån gång smile.gif Ser fram emot att den växer till sig lite så blir det lättare att avgöra och så blir den ju mycket finare då också! Men långsamt går det...

När det gäller ananasväxten tycker jag att min är väldigt lik en del Neoregeliaexemplar. Det var inte lätt att hitta några direkta skötselråd om den, fast jag tycker att den verkar mycket lättskött och inte kräver särskilt mycket uppmärksamhet. Den på bilden är inte samma exemplar som jag först fick, för det har dött. Den första var trött å vissen i bladtopparna redan när jag fick den i vintras. Men medan det gav upp växte det här nya ut, som väl var smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon