EmmaHj
Hej alla forumare i högsommarvärmen!

Här på familjens sommarställe på ö i Bohusläns skärgård pågår projekt "Emmas Bygg & Fix" för fullt. En av mina större projekt är att konvertera vår ynka lilla gräsplätt till odlingsplats (det är ju mest klippor här, även på vår tomt smile.gif ). Denna plätt brukade husera vår hammok, men under försommaren tog jag mig för att lyfta upp den på berget där den nu står med vidunderlig utsikt och används till skillnad från förr hela tiden. Taket fick jag ta av för att det inte skulle bli segel, men det gör väl ingenting? smile.gif

Hammok på berget (kuddar i låda bakom dungen)

Hur som helst, gräsplätten skall bli odlingsland. Jag har haft ett ganska tjockt tidningslager på den i ett par veckor nu, och har vält undan de stenar jag orkar och får helt enkelt bygga runt de jag inte förmår flytta. det blir två långsmala lådor, en hög och en låg. Träramarna skall kläs in med sten så förhoppningen är att det skall bli vackert även om det inte är det just nu smile.gif Den höga är nästan klar och ser ut så här:

Höga odlingslådan. Kortända 85 cm.

Ja, så skall de fyllas också. Jorden på bohusläns öar är inte direkt vad man kallar rik, så jag har släpat ut en hel massa säckar jord och kogödsel. Ändå ser jag nu på mina lådor och inser att det inte kommer att räcka, vilket för mig till själva frågan (ursäkta VÄLDIGT lång inledning crying.gif )

Förr i världen när vi använde frystoa hade vi en tvåkammarkompost, men sedan aquatronen (vattentoa med separator och masktank för det "hårda" avfallet) installerades för c:a 10 år sedan gick vi över till en sån här:

Komposten

I den här komposten slängs allt hushållsavfall (utom stora ben), samt att den även används till att tömma masktanken från aquatronen på det som är "nästan klart". För ett par dagar sedan startade vi om aquatron-tanken och fyllde på komposten med allt innehål därifrån. Den funkar jättebra så här på sommaren och "brinner" och ångar som sjutton efter att man fyllt på med ny hink. F.n. är den kanske 3/4 full. Första halvan är så gott som ren jord, resten har tillkommit i år, men eftersom jag rör om i den med en "kompostskruv" är även bottenlagren något uppblandade med årets avfall. Massor av mask (har flyttat in i komposten från aquatronen så det är kanonfin dyngmask). Till och från lite fluglarver, men inget som förstör komposten.

Eftersom jag nu skall fylla mina lådor, kan jag använda ALLT i den här komposten och lägga det minst färdigbrända i botten, skall jag försöka separarera eller skall jag helt enkelt låta allt ligga till nästa vår?

Tack på förhand,
Emma
Bassam
Hej
Ja, du kan göra .
Obs
Men det är bra om du väntar till nästa vår, för att på vår tid växter är mycket aktiva
H:Bassam

Ally
Tänker du börja plantera på en gång?
I så fall, vad?
Halvfärdig kompost i botten på lådan kommer att stjäla kväve och syre från rötterna, eftersom nedbrytningsprocessen fortsätter, men jag tror att om du t.ex. har planteringsjord på översta lagret, 15 cm, och sår salladsfrö, det blir nog bra.
Men inte om t.ex. du planterar köpt tomatplantor nu, som då kommer att stå djupt i lådan.

Generellt, halvfärdig kompost ska användas som marktäckning.
Hushållskompost ska ha mycket kväve, som vad jag förstår läkas ut om man gräver ner den på hösten, därför är våren bättre att använda sånt.

Men jag förstår vad du menar med mängden jord att släpa dit!
Din komposthållare är nog ca.350 liter, som motsvarar 7 säckar (mindre kanske, med tanken på att jorden i säckar är ihop packade).

En annan variant är att bottna låda med ett lager kvistar ovanpå tidningen.

Om möjligt, blanda den färdiga komposten med den köpta jord, och spara den omogen komposten till marktäckare efter du har planterat. Och om du tänker så frö, väntar tills plantorna har vuxit till sig.
1mollhult2
Tack för tipsen. Jag är särskilt intresserad av en kompostskruv, men kan inte finna den i handeln. Har du något tips om var jag kan finna skruven?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon