|
jakob123
23-07-2010, 17:17
Hejsan!! jag har nu byggt klart min andra damm och behöver hjälp med vad jag kan göra runt om dammen, tex med växter och stenar eller om jag ska bygga något runt om. Behöver verkligen hjälp kom med förslag  här har ni bilder
Så snyggt! Jag tycker Hosta är fint runt dammar. De täcker upp bra och jag gillar deras små blomsterstängslar som kommer upp nu i juli. Även höga prynadsgräs är fint. Ett tips är att köpa en stor korg och gräva ner gräset i jorden men i korgen. Då håller man gräset lite i schack och kan enkelt gräva fram krogen med rotklumpen om man vill flytta eller dela gräset. Eftersom jag själv älskar dammar skulle jag nog göra någon slags uteplats där man kan sitta och njuta en varm sommarkväll
Hej
Jag ska skicka till dig vad som hittat i dag: Runt dammen: 1. Daggfunkia, Hosta sieboldiana,
2. Daglilja, Hemerocallis Hybrida-gruppen (rödrosa), 3. Fackelblomster, Lythrum salicaria,
4. Penningblad, Lysimachia nummularia, 5. Randgräs, Phalaris arundinacea 'Picta', 6. Strandiris, Iris Sibirica-gruppen 'Butter & Sugar',
I dammen: 7. Svärdslilja, Iris pseudacorus, H:Bassam
Gunilla T
24-07-2010, 10:14
..och här är min åsikt. Jag tycker det är alldeles för symmetriskt - du har gjort dammarna runda och sättet du radat små stenar runt dammen markerar det ännu mer.
Jag skulle till att börja med ta bort alla små radade stenar - använd de större stenarna som du har liggande, ju större sten desto snyggare blir det. Försök att villa bort de strikta kanterna med lite stenar och växter i grupper och inte i rader. Du har ju skog intill - kanske finns där någon stor stenbumling som du kan använda dig av för att bryta mönsrtet.
Ostrukturerat blir mer dynamiskt och spännande.
kerstin z5-6
24-07-2010, 11:32
och som forts pa Gunillas kommentar-kanske aven ett trad eller hogre buske allt for attt bryta symmetrin runt dammen,satt det en bit ifran sa du slipper bladfall direkt i dammen.Dubbel kabbleka blir mkt fin vid dammar.
jakob123
24-07-2010, 18:15
CITAT (Gunilla T @ 24-07-2010, 11:14)  ..och här är min åsikt. Jag tycker det är alldeles för symmetriskt - du har gjort dammarna runda och sättet du radat små stenar runt dammen markerar det ännu mer.
Jag skulle till att börja med ta bort alla små radade stenar - använd de större stenarna som du har liggande, ju större sten desto snyggare blir det. Försök att villa bort de strikta kanterna med lite stenar och växter i grupper och inte i rader. Du har ju skog intill - kanske finns där någon stor stenbumling som du kan använda dig av för att bryta mönsrtet.
Ostrukturerat blir mer dynamiskt och spännande. okej jag ska nog komma på ngt  hade velat se bilder på hur ni menar mer exakt .
Gunilla T
24-07-2010, 18:36
Du kan göra i princip hur du vill så länge du inte radar i linjer, perfekta rundlar eller fyrkanter. Kolla i naturen...där är det aldrig radat och det är såå fint.
Håller med Kerstin att något träd eller buske skulle sitta fint och ge lite höjd.
jakob123
24-07-2010, 18:42
CITAT (Gunilla T @ 24-07-2010, 19:36)  Du kan göra i princip hur du vill så länge du inte radar i linjer, perfekta rundlar eller fyrkanter. Kolla i naturen...där är det aldrig radat och det är såå fint.
Håller med Kerstin att något träd eller buske skulle sitta fint och ge lite höjd. Okej
jakob123
24-07-2010, 19:31
vill gärna ha fler svar och gärna bilder på hur ni tkr jag ska ha det.
Gunilla jag har hittat stora stenar nu men jag har slut på fantasi vill gärna veta lite hur jag ska sätta dom och var jag ska ha min uteplats
Mvh jakob
Hej
Du själv kan bestämma hur de ska läggas och du kan färga dem. H:Bassam
Gunilla T
25-07-2010, 08:09
Hej igen...det är svårt att förklara  man får hålla på och testa och vrida på stenarna tills man känner att dethär blev bara. Vi är så strukturerade och hamnar lätt i detdär med att rada - försök i stället skapa kontraster och höjdskillnader för att villa bort det alltför strikta. Höjd kan man få med att bygga upp sten eller med träd och stora gräs. Miscanthus gräs är aldrig fel.. Tänk stort istället för smått - smått blir plottrigt. Stora stenar blir alltid vackrare - tre stenar i grupp är mer levande än tre stenar på rad. Sedan kan man skapa variation genom att inte markera alla kanter - kanske kan du ha någon bit av dammkanten där du gräver bort allt ogräs, sätter markduk och täcker med grus. Det kan vara ett ställe där man går ned till dammen - vid sidan av det kan du som solitär plantera en jättetåtel eller Miscanthus gräs. Stora solitära växter är vackra och skapar harmoni... Ha inte för bråttom med att plantera ut växter - det gör man sist av allt. Kom ihåg att det du nu ser är inte hur det kommer att se ut om några år, man luras lätt att plantera ut för mycket och för tätt och då blir det disharmoni... Alla har sina förutsättningar förstås utifrån hur naturen ser ut men titta här på trädgård nr. 6 och hur de skapat liv runt dammen - från början en alldeles platt yta. http://www.besokstradgardar.se/
Gunilla T
25-07-2010, 08:21
hmmmm...en sak till medan jag ändå är i gång med "goda råd"  ha inte för bråttom - låt det ta tid med olika problemlösningar. Det är bättre att vänta /fundera tills man känner sig nöjd i stället för att gå och irritera sig på något som blev halvdant i många år framöver. Jag har byggt upp hela min trädgård genom att använda sten - har suttit många timmar och filosoferat och funderat - ibland tar det bara stopp men så plötsligt ramalar polletten ner.
Orkidétjuven
25-07-2010, 12:43
Jag är under lite tidspress här, men ville bara kladda ner en snabb bild med lite mer vegetation. Kommer skapa mycket mer förutsättningar för både utseende och mer djur och växtliv. Alla har föreslagt mycket bra ideer så jag skapade bara en snabb, nedklottrad skiss på hur man skulle kunna göra det mer intressant. Ska funder alite mer, men håll till godo så länge,.. Hoppas det är ok att jag kladdade på ditt foto
Blomfrun
25-07-2010, 13:08
Varför inte som någon sa bygga som en strand av grus ner i vattnet på den ena dammen och bygga en liten sittplats som en brygga mellan dammarna.
jakob123
25-07-2010, 14:44
tror ni de kan bli fint antingen om jag behåller gräset och gör trappsteg av sten upp till toppen av backen och sedan gör antingen en grillplats eller en palts där man bara kan koppla av, eller ta bort gräset och göra samma sak? säg vad ni tkr  mvh jakob
Orkidétjuven
25-07-2010, 21:52
Vill du ha en plats där du kan koppla av och se ut över dammen så har du ju redan gräsmattan. Grillplats känns överskattat och då kan man ju inte njuta av dammen.
Nej buskar och växtlighet med stora blad. Buskar som Kerstin föreslog skapar atmosfär och ger trygghet till fåglar som vill dricka och bada. Stora blad ger gömmor och skugga åt tex grodor och paddor. Samma effekt för du med en gammal stubbe eller rot. Låt den gärna leda ner i vattnet så kommer fukten dras upp och stubben snabbt bli mossklädd.
Precis som Gunilla sa så är dammarna för för symmetriska. Plocka bort stenarna. Samla dem istället i en hög och skapa små rösen. Både små och stora stenar. En sluttande strand är perfekt och ger förutsättningar för att badande fåglar kan själva välja vilket djup de vill bada på. Samma sak gäller grodor och paddor med, samt att insekter och annat som faller i kan lätt gå upp av sig själva och inte dör och faller till botten och ruttnar.
Men inte en grillplats. Det känns så trashight.
jakob123
25-07-2010, 22:08
CITAT (Orkidétjuven @ 25-07-2010, 22:52)  Vill du ha en plats där du kan koppla av och se ut över dammen så har du ju redan gräsmattan. Grillplats känns överskattat och då kan man ju inte njuta av dammen.
Nej buskar och växtlighet med stora blad. Buskar som Kerstin föreslog skapar atmosfär och ger trygghet till fåglar som vill dricka och bada. Stora blad ger gömmor och skugga åt tex grodor och paddor. Samma effekt för du med en gammal stubbe eller rot. Låt den gärna leda ner i vattnet så kommer fukten dras upp och stubben snabbt bli mossklädd.
Precis som Gunilla sa så är dammarna för för symmetriska. Plocka bort stenarna. Samla dem istället i en hög och skapa små rösen. Både små och stora stenar. En sluttande strand är perfekt och ger förutsättningar för att badande fåglar kan själva välja vilket djup de vill bada på. Samma sak gäller grodor och paddor med, samt att insekter och annat som faller i kan lätt gå upp av sig själva och inte dör och faller till botten och ruttnar.
Men inte en grillplats. Det känns så trashight. okej men tkr du att jag ska ta bort allt gräs på backen eller ska den vara kvar?
Orkidétjuven
25-07-2010, 22:33
Menar du mellan dammen och den lilla "backen" ? Där hade jag planterat Hostor.
Hej
I allafall bestämmer du själv vad som passar dig efter flera förslag. H:Bassam
jakob123
26-07-2010, 01:07
CITAT (Bassam @ 26-07-2010, 00:10)  Hej
I allafall bestämmer du själv vad som passar dig efter flera förslag. H:Bassam ja de klart jag bestämmer men vill ha fler förslag på hur de kan se ut  se hur bra fantasi ni har, tex med backen jag pratade om hur man kan göra med den ngn slags trappa så att man kan sitta där uppe och titta ut över dammarna
Orkidétjuven
26-07-2010, 03:29
Vill du ha mer förslag än det vi har gett nu snart så, tycker jag att du går ut i naturen och tittar dig omkring hur det ser ut runt vattendrag och dammar. Alternativt letar reda på en bra dammbok som visar flera fina och mysiga exempel på hur man kan ha det. Ofta när man strävar efter att anlägga en dam är det för att just skapa ett stycke natur eller försöka bidra till ngt som kan sträva mot en naturlig biologisk mångfald.
Här har jag skissat lite mer och som du ser är jag ute efter ngt mer naturligt. närmast är det en liten sittplats med plattor eller ngt liknande. Din backe hade jag planterat då det ger mer effekt med att plantera i terrasser, ger lite mer höjd och mer spännande intryck. mm. Buskar och mindre träd som rönn samt en hel del vildvuxet gräs som bakkant,, samma som i skogen. Devs bind ihop dammen med skogen. mer rötter och trä, så växer det lite snygga färgglada svampar om du har tur. längs dammens framkant en sluttande strand samt krypande perenner som backtimjan. Allt beror visserligen på läge osv, men det finns alltid bra alternativ. Sikta på ngt naturligt, vilket är enkelt och lättskött och tar han om sig självt.
bergvallmo
26-07-2010, 06:26
CITAT (jakob123 @ 23-07-2010, 18:17)  Hejsan!! jag har nu byggt klart min andra damm och behöver hjälp med vad jag kan göra runt om dammen, tex med växter och stenar eller om jag ska bygga något runt om. Behöver verkligen hjälp kom med förslag här har ni bilder Istället för bara stenar runt dammen så kanske det går att använda trovblock att bygga med. Olika slags astilbe och ormbunkar fungerar också bra i närheten av dammen. Hämta även gamla fina rot el. träbitar från skogen
varghem
26-07-2010, 08:32
CITAT (jakob123 @ 26-07-2010, 02:07)  ja de klart jag bestämmer men vill ha fler förslag på hur de kan se ut  se hur bra fantasi ni har, tex med backen jag pratade om hur man kan göra med den ngn slags trappa så att man kan sitta där uppe och titta ut över dammarna Hur bra fantasi VI har??? Hur är det med din egna?? föreslår du anlitar en trädgårdsexpert för vår fantasi verkar inte räcka till...
jakob123
26-07-2010, 13:40
jag undrar nu en sista sak om jag ska ha vass, och andra sumpväxter hur ska jag göra när jag planterar dom?, gräver jag bara en grop lägger i plast och sedan i med växten och vatten elr? för om jag bara tar och sätter ner växten så får man ju vattna varje dag annars
mvh jakob
Gunilla T
26-07-2010, 14:02
Vet inte om jag riktigt förstår hur du menar...var skall du plantera vass? I dammen eller utanför dammkanten?
Har du gjort en sumpzon till dammen?
bergvallmo
26-07-2010, 14:03
Om du tex ska ha kaveldun så är nog det bästa att plantera dem i korgar som är ämnade för det, och sedan sätta ner korgen i vattnet. Detta för att de inte ska sprida sig ohämmat.
jakob123
26-07-2010, 14:51
CITAT (bergvallmo @ 26-07-2010, 15:03)  Om du tex ska ha kaveldun så är nog det bästa att plantera dem i korgar som är ämnade för det, och sedan sätta ner korgen i vattnet. Detta för att de inte ska sprida sig ohämmat. jo men vill inte ha mera växter i dammen nu vill ha utanför men hur ska jag plantera? CITAT (Gunilla T @ 26-07-2010, 15:02)  Vet inte om jag riktigt förstår hur du menar...var skall du plantera vass? I dammen eller utanför dammkanten?
Har du gjort en sumpzon till dammen? utanför dammkanten men hur ska jag göra behöver jag plast uder och sen vatten?
bergvallmo
26-07-2010, 14:55
Om du ska göra en sumpzon (bog garden) utanför dammen kanske du kan få lite tips här http://www.pondexpert.co.uk/MakingABogGarden.html
Gunilla T
26-07-2010, 16:18
Jakob...en sumpzon är kanske det viktigaste på hela dammen om man vill ha sumpväxter eller växter som måste leva i vatten. En sumpzon är en grund del i kanterna av dammen men som har kontakt med dammen och vattnet - där planterar man växter.
Du kan inte plantera sumpväxter utanför dammen - de vill växa i vatten.
Vad är detdär blåa som syns i kanten på den ena dammen?
jakob123
28-07-2010, 11:05
CITAT (Gunilla T @ 26-07-2010, 17:18)  Jakob...en sumpzon är kanske det viktigaste på hela dammen om man vill ha sumpväxter eller växter som måste leva i vatten. En sumpzon är en grund del i kanterna av dammen men som har kontakt med dammen och vattnet - där planterar man växter.
Du kan inte plantera sumpväxter utanför dammen - de vill växa i vatten.
Vad är detdär blåa som syns i kanten på den ena dammen? jo jag har en sumpzon i den mellanstora men jag vill ha en sumpzon på backen som inte har någon kontakt med ngn av dammarna,vet ej riktigt hur jag ska göra en sådan?
Orkidétjuven
29-07-2010, 12:40
Blir väl en liten damm isåfall. Det är nog bara göra en liten i miniatyr. Jag skulle nog göra ngra st faktiskt. Köpa en stor bit dammplast och klippa ner till mindre. Sumpväxter klarar även ngn tillfällig torka om det nu skulle torka ut unde rngn varma dagar eller så..
jakob123
29-07-2010, 23:24
CITAT (Orkidétjuven @ 29-07-2010, 13:40)  Blir väl en liten damm isåfall. Det är nog bara göra en liten i miniatyr. Jag skulle nog göra ngra st faktiskt. Köpa en stor bit dammplast och klippa ner till mindre. Sumpväxter klarar även ngn tillfällig torka om det nu skulle torka ut unde rngn varma dagar eller så.. tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|