hallonrosa
Har två plantor av köpta frön men det här fröet slank med så jag är osäker på vad det är för sort?

Jultorpet
Inte lätt att svara på, det finns så otroligt många sorter. Var kom det fröet i från då?

Ser ut som 'Jalapeno' men det kan ju vara nåt helt annat.
krafth
CITAT (Jultorpet @ 23-07-2010, 21:37) *
Inte lätt att svara på, det finns så otroligt många sorter. Var kom det fröet i från då?

Ser ut som 'Jalapeno' men det kan ju vara nåt helt annat.

Säger också jalapeno.
De jalapenos kompisen har fått ser precis ut sådär...
Mentha-Arvensis
Jag skulle kunna påstå att det är en Jalapeno,
vilket det åckså kan vara.
Men det kan också vara en Italiensk, Spansk, Afrikansk, Kubansk eller i stort sett vilken sorts annum som hellst, även en numex variant.

Men eftersom jag förmodar att det är från någon typ av svensk affär kan jag nog endå med stor sannolikhet påstå att det är jusst en jalapeno, frågan är bara vilken jalapeno det är.

I vilket fall tycker jag att du ska ta en titt i databasen;

http://www.thechileman.org/

där borde du hitta det du söker. biggrin.gif
hallonrosa
Frön är från påsen "Mr. Fothergill's Pepper (Hot) Razzamatazz" från England står det också på påsen. Frukterna är stora och fina och växer jättefort. Är osäker på skördning av mina chilifrukter.

Har dock lite problem med ena paprikaplantan där frukter fallit av och någon har ätit på dom också. Vissa frukter har hårda knutor typ som finnar. En klämde jag och det kom bara vit sörja och ingenting synligt på insidan. Men har sett en liten som sitter kvar på plantan där hela frukten är full av hårda knutor... Är det någon som vet vad jag ska göra åt detta? Har inte friserat någon av plantorna då jag är osäker på hur mycket jag bör klippa. Skulle ju gjort det innan blomning och frukter men var rädd för att det var för sent då. Nu är det massor av knoppar på paprikan men ena chilin, av det frö jag köpt, är kompakt och väldigt buskig. Postar en bild på den
Jultorpet
'Razzamatazz' odlar jag för tredje året i rad nu. Gillar den för den blir så snygg, håller sig låg och buskig och får många frukter med fina färger på.
Man kan ju skörda frukterna i vilket stadium man vill. Låter du dom sitta kvar länge på 'Razzamatazz' så blir de när de mognat helt klarröda, jättefina.
Mentha-Arvensis
CITAT (hallonrosa @ 24-07-2010, 15:09) *
Frön är från påsen "Mr. Fothergill's Pepper (Hot) Razzamatazz" från England står det också på påsen. Frukterna är stora och fina och växer jättefort. Är osäker på skördning av mina chilifrukter.

Har dock lite problem med ena paprikaplantan där frukter fallit av och någon har ätit på dom också. Vissa frukter har hårda knutor typ som finnar. En klämde jag och det kom bara vit sörja och ingenting synligt på insidan. Men har sett en liten som sitter kvar på plantan där hela frukten är full av hårda knutor... Är det någon som vet vad jag ska göra åt detta? Har inte friserat någon av plantorna då jag är osäker på hur mycket jag bör klippa. Skulle ju gjort det innan blomning och frukter men var rädd för att det var för sent då. Nu är det massor av knoppar på paprikan men ena chilin, av det frö jag köpt, är kompakt och väldigt buskig. Postar en bild på den

Den som ser ut som en jalapeno är väll inte från fothergill's Razzmatazz påse va?

Problemet är att det finns så pass många sorters jalapeno att man lika gärna kan säga att det är en mat peppar.

Svårt att förstå vad du menar med knutor.
Bild??
hallonrosa
CITAT (Mentha-Arvensis @ 24-07-2010, 21:30) *
Den som ser ut som en jalapeno är väll inte från fothergill's Razzmatazz påse va?

Problemet är att det finns så pass många sorters jalapeno att man lika gärna kan säga att det är en mat peppar.

Svårt att förstå vad du menar med knutor.
Bild??

Jo det fröet är från den påsen, det är därför jag är lite förvirrad! Har bara två plantor men gett bort en del också så ingen aning om det fanns fler sådana frön i påsen. Jag vet inte om min kamera kan fånga det så bra på bild... men jag kan försöka smile.gif
Mentha-Arvensis
CITAT (hallonrosa @ 24-07-2010, 23:31) *
Jo det fröet är från den påsen, det är därför jag är lite förvirrad! Har bara två plantor men gett bort en del också så ingen aning om det fanns fler sådana frön i påsen. Jag vet inte om min kamera kan fånga det så bra på bild... men jag kan försöka smile.gif

skuuumt...
Grejen med razzmatazz är att den ska se ut ungefär som en färgglad frutdscens (tabasco o.s.v.),
en jalapeno ser ut som en liten konformig paprika.

Den som hänger till höger ser för övrigt ut som en grekisk paprika,
som jag inte mins namnet på.

Men det du odlat är i vilket fall en annum.

Om du vill ha ett kul alternativnamn kan du kalla den för rysk roulet.

Jalapeno kallas för det på vissa ställen tackvare skilnaden i styrkan från frukt till frukt.
Anja Danmark
Jeg troede, at det var Pimiento da Padron, der blev kaldt russisk roulette-peber? Det fik jeg i hvert fald at vide, da jeg fik frøene...

Jeg var ikke klar over, at Jalapeno også var forskellige i styrken?
Mentha-Arvensis
CITAT (Anja Danmark @ 25-07-2010, 18:56) *
Jeg troede, at det var Pimiento da Padron, der blev kaldt russisk roulette-peber? Det fik jeg i hvert fald at vide, da jeg fik frøene...

Jeg var ikke klar over, at Jalapeno også var forskellige i styrken?

Jo det kan nog stämma, det är ju inget vetenskapligt namn. wink.gif

Men padron och vissa jalapeno har mycket gemensamt så det kan ju vara därför. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon