Moonbeam
23-07-2010, 20:02
Förra året sådde jag krasse, som blev översållad av svarta bladlöss och som dog, trots såpspritvatten. I år sådde jag vallmo ute i trädgården och den lever än, men är översållad av svarta bladlöss den med. Försöker tänka att det är så här naturen fungerar och låter dem vara. Vad säger ni? Ska jag ge mig ut på bladlusjakt i trädgården också?
Hej
Om de är mycket kan du använde den här recep som jag läste i dag :
Skär en stor ingefärsrot (1-1.5 dm.) i små (0.5 cm) kuber.
Skär ner ungefär ett halvt hekto chili fint.
Finhacka en stor vitlök (alla klyftor).
Lägg allt i en förslutningsbar bunke,
täck med sprit och låt dra 48 timmar.
Blanda 1 dl av spritdraget med 1 liter vatten och 1 msk grön såpa.
Spraya alla växter tills angreppet försvunnit helt.
Men inte för hårt och max varannan dag.
H:Bassam
Red Top
24-07-2010, 07:49
Kläm ihjäl dem eller spruta med med hård stråle kallvatten. När det gäller så pass veka växter som vallmo och krasse, är nog klämmetoden att föredra.
Använder du såpsprit riskerar du bara att ta död på alla nyttiga rovdjur, som nyckelpigor etc.
simson68
04-08-2010, 09:11
Hallå
För några år sedan tittade jag på gröna rum på tvn och fick detta recept som tar bladlöss mm.
Jag har även provat det på växter inomhus som fått trips och det funkar alldeles utmärkt.
Här är receptet.
1 liter vatten och 4 dl såpa koka upp det och låt det svalna av och häll i 1/2 l T-rödsprit.
Fyll på med vatten upp till kanten på en 10-liters hink. Lock på hinken är att föredra.
Detta kan man spruta med hela sommaren och har man mycket ohyra på växterna så
får man göra mera. Om jag ej förbrukar min blandning, så har jag den i källaren under
vintern.
Prova detta jag kan verkligen rekomendera det.
Mvh Tina
Red Top
04-08-2010, 09:47
Såpa och rödsprit är inte så nyttigt för t ex nyckelpigor och deras larver. Därför håller jag mig till mina metoder.
Någon som har testat att köpa en brätte med stjärnögor och ställa bredvid sina favoritväxter?
Åsa, mälardalen zon 2
04-08-2010, 10:54
Jag har stjärnöga bredvid blåsalvian och det har inte haft minsta effekt på bladlössen, blåsalvian har ändå löss + stjärnögat har fått en massa larver som kalasar som jag dödar i mängd.
MisterIus
22-10-2010, 10:16
CITAT (Bassam @ 24-07-2010, 02:09)

Hej
Om de är mycket kan du använde den här recep som jag läste i dag :
Skär en stor ingefärsrot (1-1.5 dm.) i små (0.5 cm) kuber.
Skär ner ungefär ett halvt hekto chili fint.
Finhacka en stor vitlök (alla klyftor).
Lägg allt i en förslutningsbar bunke,
täck med sprit och låt dra 48 timmar.
Blanda 1 dl av spritdraget med 1 liter vatten och 1 msk grön såpa.
Spraya alla växter tills angreppet försvunnit helt.
Men inte för hårt och max varannan dag.
Vilken typ av sprit? T-röd eller Explorer??
Hej
Red Top har bra metod som behöver man jobbar lite mera på den så människor tycker snabbt resultat och enkel .
Obs
Ja vi menar T-röd sprit, du kan behandla bara skadad området för att behåller nyttiga rovdjur.
H:Bassam.
MisterIus
20-11-2010, 10:37
Jag blir inte klok på mina bladlöss... Dödar de hela tiden med såpspritvatten men de rackarns äggen kläcks och så efter några dagar är chili och paprikornaplantorna helt täckta igen.

Jag har inte kokat blandningen, är det ett krav för att den ska funka? Nu måste jag antingen hitta något kraftfullare eller döda plantorna. Jag funderar starkt på att prova med tobakssaft kombinerat med att köpa nyckelpigor. Men det är ju inte så trevligt med massa nycklepigor inomhus. 5-6 stycken tänkte jag hålla mig till... Hade 2 innan som gjorde sitt jobb men de har tydligen bestämt sig för att flytta

Fö har jag mycket bra inomhusodling här med endast 3 st spotligts med 25w päronlampor ganska högt ovanför plantorna. De står i söder fönster och utan extralampor i badrummet under takfönster. Tänder på morgonen vid 6 och på kvällen fram till 10-11. Verkar inte gå nån nöd på dem.
Jag vill INTE använda något kemiskt bekämpningsmedel som går upp i plantan, dels har vissa av de redan fåt frukt och sen går det helt emot min odlingsfilosofi. Då blir det hellre yxan och börja om...
Snälla ni som verkar ha gedigen erfarenhet av detta. HJÄLP! Jag älskar mina plantor och vill kunna odla inomhus hela vintern.
Tack på förhand.
Ius
PS. Bladlössen är vita och de största ganska stora.
Gunilla T
20-11-2010, 12:20
Ingen mening med att köpa nyckelpigor och samtidigt bespruta växterna, du dödar nyckelpigorna också..
Hej
Jag med Att du kan spreja dem med högtryck kalt vatten men du ska göra den många gångar plus vatten ska komma på bada sidor av växter, det är naturliga som ska inte skada nyttiga djur .
obs
Du kan minska grönskar för att öppna väg till sol och luft går genom växter, för att ohyra attackera växter som står på dålig miljö och dåliga behandling, om vi ser på sjukdom som sprider i världen vi se att sjukdom som sprider mycket i Afrika , den sprider sig lite i Europa , på grund att behandlig och miljö i Europa bättre så som händer med växter , insekter och sjukdom blir mera med slarviga människor som behandla inte dem från början plus läsa inte information som följer växter ofta.
smuleborg
02-01-2011, 20:47
Jag vet inte om det beror på tillfälligheter, men när vi gav upp jakten på lössen (vi slutade att klämma och spruta vatten med hård stråle) är det som om "det råder balans". Vi ser rackarna under försommaren, de försvinner (äts upp?) rätt fort. Vi har helt enkelt slutat bry oss.
Vi använder föresten inga "kemikalier" i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.