zaaritha
23-07-2010, 23:30
Vår arrendator har ca 100 djur på våra marker runt vårt hus.
I går natt blev de hysteriska!
Kelly--vår hund ville ut o fick ragg o gläfste.....
Jag försökte lysa med ficklampa, men det var för fjuttigt!
Reagerar de på grävling?
Räv--vet jag att de accepterar.
Vad kan det annars ha vart--som skrämde dem så?
Sussie F-Flower
23-07-2010, 23:43
Björn!!!???
När jag bodde på bondgård så var inte deras djur (hereford samt sharolaisblandningar, eller hur det stavas..) rädda för min hund, däremot så "attackerade" dom honom innifrån/innanför stängslet när vi gick förbi utanför. Dom fnös och levde rövare! Hade han varit inne i hagen så hade dom utan tvekat trampat ner honom... det ska tydligen vara deras naturliga instinkt!
Nötdjur är egentligen ganska egendomliga djur... dom skulle nog reagera starkt även på personer som inte "tillhör" flocken.
Piccante
23-07-2010, 23:45
björn, varg, lo, helikopter, UFO... förmodligen något rovdjur.
zaaritha
23-07-2010, 23:45
Jag tror inte vi har björn här utanför Hjo. Skaraborgs Län.
Däremot finns vildsvin, lodjur o varg!
fuchsian
24-07-2010, 13:01
Korna kan ha sett något djur eller en person de inte känner igen. det är lätt hänt att hela gruppen smittas av rädsla och oro. Hoppas att de inte gjorde sig illa! ...

fuchian....
Då var det troligtvis varg eller lo de blev hysteriska av ,för de har ju kalvar nu som de skyddar.Kan tala om att en flock Charolisekor kan trampa ihjäl en räv som smyger sig in i flocken ,har set det själv hos svärfar ,den räven var trasor efter behandlingen.
zaaritha
22-08-2010, 00:11
Ja jag vet!
Dessa djur dödade ett får som förirrat sej in i deras flock!
Och när min man försökte rädda fåret--så gav sej en ko på honom.
Fick ett horn bredvid ena ögat, blev trampad på.
Det blev ambulans till KSS i Skövde.
Fåret dog, tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.