Full version: Perlite vs små-leca
wakeman
Vilket är igentligen bäst? Vad är för och nackdelarna med de båda. Jag tänker främst på när det gäller att förkultivera frön och jordförbättra.

Jag har haft lite problem att får tag i perlite och de jag fick tag i var dyrare än små-lecan så jag funderar på att använda små-leca istället för att jordförbättra samt förkultivera i. Vad tror ni?
Bassam
Hej

Jag tycker att det också bra på grund att de gör bra väldränerad och behåller fukt bra .
H:Bassam
Red Top
Perlit har den fördelen att det släpper igenom ljus. Om du sår ljusgroende fröer, kan du strö ett lager perlit över sådden för att minska avdunstningen och ändå tillfredställa fröernas krav på ljus. Den fördelen har du inte med små lecakulor.
Alexander-VG-zon3
i jorden tycker jag små leca är klart bättre, som redan skrivits vid frösådd är perlit bättre.
Meriona
Småleca är framförallt billigare. 145 kr inkl moms för 60 L på byggshopen. Perlit och Vermiculit är tokdyrt i förhållande till det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon