Full version: Vad är detta?
tullmejs
Det ser ut som en stängel men den kommer inte från basen utan från "rosetten", och den har ett blad som inte verkar vara bara en sån där flik som finns vid "noderna". Det är väl inte heller det här man kallar keiki. Vad är det frågan om, vasa?

http://image.bayimg.com/lankoaacn.jpg
fuchsian

Godmorgon Tullmejs

Enkelt sagt, du får tillökning! Det som kommer från stammen är en blivande, ny orchide. Låt den vara tills den har fått ordentliga luftrötter och minst 2 bladbar, men viktigaste är dock att du får rötter. Då kan du skära av bebissen försiktigt fr. stänseln och lägga den rotdelen i fuktig vitmossa ev. lite bra orkidejord, men det som är viktigt. är att du vårdar din bebeis, så att den inte torkar ut (de fina luftrötterna). När allt börjar gå bra, kan du omplantera den som vanl, men ge den också vitmossa kring rotdelen, men se till att den inte blir för vått, nu kan den börja vänja sig att bli en härlig, självständig brudorkide.

Köp allt från en vettig blomsterhandel till babyn, men tills vidare vattnar du det hela som du brukar göra.

Den andra lilla knoden, längre upp, vet jag inte än vad den har tänkt sig för att bli. kanske en ny blomstam eller ny bebis. Jag har flera bebissar på en och samma stam på en av de mina.

Tålamod, jag har flera bebissar på gång och det tar nog veckor innan de är färdiga att babyplantera.

Det finns en jätteduktig medlem som förklarade detta till mig, tyvärr minns jag inte vem, men jag tror att du kommer att få fler råd till detta. Lycka till med bebissen! .. smiley_small_hug.gif ... Fuchian ...
Nolbo
Hej!
Jag har också en orkide med "bebisar". En av dem blommar nu! Jag var så nöjd och tyckte att jag hade lyckats så bra med min blomma när någon berättade för mig att blomman reagerar så om de får för lite vatten giggle.gif Hos mig kan det säkert stämma.
När jag läste detta inlägget googlade jag fram följande artikel:

http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad

(Genom det förra inlägget fick vi ju den mesta av denna inf. men lite nytt är det ju)
tullmejs
Jag känner till keikis, en smula, även om jag aldrig fått någon, men jag uppfattar det som att de kommer på vanliga blomstänglar och att vanliga blomstänglar inte springer ur rosetten utan alltid kommer underifrån bladen.

Det här exemplaret är alldels nyinköpt, så jag vet tyvärr inte hur det såg ut innan - det skymtar ju något vissnat i bladklykan. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon