Godmorgon Tullmejs
Enkelt sagt, du får tillökning! Det som kommer från stammen är en blivande, ny orchide. Låt den vara tills den har fått ordentliga luftrötter och minst 2 bladbar, men viktigaste är dock att du får rötter. Då kan du skära av bebissen försiktigt fr. stänseln och lägga den rotdelen i fuktig vitmossa ev. lite bra orkidejord, men det som är viktigt. är att du vårdar din bebeis, så att den inte torkar ut (de fina luftrötterna). När allt börjar gå bra, kan du omplantera den som vanl, men ge den också vitmossa kring rotdelen, men se till att den inte blir för vått, nu kan den börja vänja sig att bli en härlig, självständig brudorkide.
Köp allt från en vettig blomsterhandel till babyn, men tills vidare vattnar du det hela som du brukar göra.
Den andra lilla knoden, längre upp, vet jag inte än vad den har tänkt sig för att bli. kanske en ny blomstam eller ny bebis. Jag har flera bebissar på en och samma stam på en av de mina.
Tålamod, jag har flera bebissar på gång och det tar nog veckor innan de är färdiga att babyplantera.
Det finns en jätteduktig medlem som förklarade detta till mig, tyvärr minns jag inte vem, men jag tror att du kommer att få fler råd till detta. Lycka till med bebissen! ..

... Fuchian ...