Full version: När flytta bär?
Linahl
Hej.
Har i år haft både jordgubbar och smultron i mitt växthus. De trivs bra och har spridit sig ordentligt. I år har jag haft alla växter/bär direkt i jorden i växthuset men till nästa år skulle jag vilja plantera i krukor. Nu till min fråga, kan man plantera gubbar och smultron i kruka? Hur blir det med skotten de skjuter ut? När ska jag i så fall plantera om dem?
Undrar även om någon har tips när man ska gallra hallonen? Mina står alldeles för tätt så jag tänkte flytta en del. Ska jag föytta ny skott eller gamla. När ska jag flytta dem?

Tacksam för hjälp
ingrids
Det borde gå bra att flytta dina jordgubbs och smultronplantor när de slutat ge bär/är i slutet av säsongen. Det går bra att odla båda sorterna i kruka, stora krukor behöver inte vattnas så ofta och är att föredra. För extra säker övervintring kan du gräva ner krukorna i landet över vintern. Det är bara att nypa/klippa av de revor du inte vill ska bli nya plantor, ju snabbare det görs desto mindre energi lägger plantan på revan och ju mer energi har den över till bären.
Bassam
Hej
Jag tycker att man kan övervintra dem i kylskåp utan jord på temperatur 1- 2 gradar.
H:Bassam
Linahl
Någon som har tips på när jag kan flytta hallonen?
Linahl
Puff puff
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon