Lotta22
Den här skalbaggen sitter just nu i mitt pilstaket och avger någon sorts slem från bakkroppen. Finns det någon här som vet något om den här baggen?
Bengalow
Enligt Nationalnyckeln bör det vara en Videsmalbock. Vad den gör? Äggläggning kanske?
Lotta22
Tack!
Lotta22
Jag försöker hitta info på nätet men hittar ingenting om hur vanlig den är i Sverige men jag såg att den tydligen borrar in sina/sitt ägg i barken och sedan äter larven märgen inuti grenen... Frågan är nu om jag ska ta bort ägget eller om jag ska låta det kläckas i mitt staket...
Piccante
Nu hittar jag inte videsmalbock i min bok men namnen har förmodligen reviderats på svenska. Däremot hittade jag smalbock Alosterna tabacicolor, är det den du har googlat på? Den är i så fall vanlig i hela landet på i stort sett alla träslag. Den lägger larver i rötad ved eller rötad ytterbark på klenare träd.
Lotta22
Jag tror att det är en Oberea oculata, videsmalbock/rödhalsad cylinderbock och det finns en del info på utländska sidor men inget om hur vanlig den är i Sverige. Snygg var den iallafall.
Bengalow
Det finns också på Google, även om beskrivningen är "smal". Oberea oculata - med bild.
Den är allmänt förekommande i hela Sverige upp till södra Lappland.
Piccante
CITAT (Bengalow @ 24-07-2010, 14:11) *
Det finns också på Google, även om beskrivningen är "smal". Oberea oculata - med bild.
Den är allmänt förekommande i hela Sverige upp till södra Lappland.

Oberea oculata heter rödhalsad cylinderbock i min bok om vedinsekter men den stämmer mkt bättre med Lottas bild. Förekommer från Skåne - s Lappland. Vid utbredning (geografiskt) men tämligen sällsynt, tycks förekomma mer allmänt i mellersta Sverige. Larven lever i klena levande stammar av olika Salixarter.
Lotta22
Jag måste nog försöka ta bort äggen - som man kan se på bilden, så har jag ett groende mistelfrö på just den grenen!
Bengalow
Markus, du har helt rätt i att den också kallas Rödhalsad cylinderbock. Det är ett svenskt synonymt namn. Oculata betyder "ögon", och det är vad den visar på halsen.
Linne gav den namnet Cerambyx oculata redan 1758. Enligt Nationalnyckeln heter den numera Videsmalbock, sidan 270-271 Skalbaggar: Långhorningar
Piccante
CITAT (Bengalow @ 24-07-2010, 15:08) *
Markus, du har helt rätt i att den också kallas Rödhalsad cylinderbock. Det är ett svenskt synonymt namn. Oculata betyder "ögon", och det är vad den visar på halsen.
Linne gav den namnet Cerambyx oculata redan 1758. Enligt Nationalnyckeln heter den numera Videsmalbock, sidan 270-271 Skalbaggar: Långhorningar

Enligt artdatabanken bytte den namn till videsmalbock 2008 så det namnet ska gälla nu.
xlxl67
Lotta22: Vilken underbar bild! wub.gif
Lotta22
Tack xlxl67! I det här fallet var det ren och skär tur: trasig kamera, inget stativ, autoinställningar på allt och blåst! Jag blev jätteförvånad att det blev något överhuvudtaget...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon