HelénE
Här kommer nu bilder på palmliljan som jag skrivit om tidigare.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;#entry1248293

[attachment=52755:DSC_0089.jpg]

[attachment=52758:DSC_0090.jpg]

Å den är så vacker wub.gif

Tyvärr vet jag inte exakt vilken sort det är. Lappen som följde med uppgav bara Yucca filamentosa men eftersom den inte har enfärgade blad så var jag tveksam men min tyska är inte så pass bra att den klarade en invecklad diskussion med personalen där om sortnamn. Och egentligen spelar inte sorten någon roll, blomman är lika underbar för det.

Helén
Bengalow
Här är en till som gör sig till, i sin ståtlighet. Förra året var den svart av bladlöss, i år har vi inte ett enda av krypen, inte ens på schersminen.

HelénE
CITAT (Bengalow @ 24-07-2010, 12:35) *
Här är en till som gör sig till, i sin ståtlighet. Förra året var den svart av bladlöss, i år har vi inte ett enda av krypen, inte ens på schersminen.

Åhhh vad vackert. Jag har 2 små rotskott på gång, så förhoppningsvis ska även jag få se mer än en blomstängel framöver.

Helén
tepa
Hej

Aldrig sett eller hört talas om något liknande. Värst vad vackra blommor ! Är blomningen långvarig? Härdig till vilken zon?
(=vill ha...)

Hälsn Tepa
Bengalow
Den blommar 2-4 veckor beroende på vädret. Vi bor i sydvästra Skåne, och här, liksom i Amörrka, är allting störst och vackrast, hehe.
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 26-07-2010, 11:30) *
Hej

Aldrig sett eller hört talas om något liknande. Värst vad vackra blommor ! Är blomningen långvarig? Härdig till vilken zon?
(=vill ha...)

Hälsn Tepa

skicka ett pm till Kerstin z5-6, hon vet hur man gör för att få den att klara sig i kallare zoner.

dom är ganska härdiga om dom får rätt betingelser.
Alexander-VG-zon3
här är en annan stor yucca (i nord/östra skåne sibbhult, zon 2).

här fick jag inte med hela på bild, men den är ganska bred med många skott.
[attachment=52837:20633874...meaBP_fs.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon