fuchsian

Hej,

Jag köppte en spindellilja förra sommaren och planterade den i en kruka. Den blommade på sensommaren och under sin vintervila, spräckte den sin kruka.
Har planterat den då i våras i dubbelt så stor kruka och den var sååå vacker när det kom massor av blommor ur 3 st stängslar. Hann knappt avhärda den.
Blommornas tid är över, men det är fullt med friska, långa blad i krukan. Min make kallar den "skräpis", men jag vill behålla den.

Vad tror ni, som vet mer om liljor? Är det läge att dela på den? Omplantera eller vad?
tyvärr hittar jag ingen plats till den i trädgården, så än så länge får den vara en kruklilja.

Jag har tigerlilja som blommar och en annan som jag inte minns namnet på, men det kommer gula blommor.
Dessa är satta som lök i jorden 2-3 år sedan och fyller gott sina platser. Har 2 stora pioner sen länge tillbaka, men den ena som är rosa, blev svagt rosa, nästan som den vita jag har. brukar dom ändra färg?
Har inte gjort nåt med den än satt stöd till dom. ...... confused.gif fuchian ....
fuchsian

Ingen som vet --- ingen som vet... tackar och lägger ner detta.
Blomstertanten
Jag har ingen erfarenhet av spindellilja men hittade detta när jag googlade sleep.gif
Spindellilja
fuchsian
Tackar så mycket.
det var verkligen många olika sorters spinderliljor och lite av varje, men nu vet jag hur jag ska sköta om den.
Nu åker den inte till tippen iaf. ... tummenupp.gif ..fuchian...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon