Full version: Lördagens gåta
xlxl67
...är ledtråden så vad är detta?

[attachment=52771:od1.JPG]
Ingela i Segersberg
Höskallra!?
xlxl67
Skickligt gissat Ingela - helt rätt! yahoo.gif
Sussie F-Flower
VA??? confused.gif

Vad är DET????
Olle A
Höskallra är en lejongapsväxt som är ganska vanlig i ängar och hagar. På min äng finns den i massor. Namnet kommer av att fröställningarna ser ut som små skallror.

[attachment=52780:H_skallra.jpg]

Olle
Sussie F-Flower
CITAT (Olle A @ 24-07-2010, 22:27) *
Höskallra är en lejongapsväxt som är ganska vanlig i ängar och hagar. På min äng finns den i massor. Namnet kommer av att fröställningarna ser ut som små skallror.

[attachment=52780:H_skallra.jpg]

Olle

Åhhh, vilken fin växt!!! Har jag aldrig sett tidigare, vad jag kan minnas.

Men? Vad lustigt att alla frökapslar kom åt ett och samma håll??? Tillfällighet?

Tack Olle för din vackra bild! smiley_small_hug.gif
xlxl67
Tom så att när man skakade skallrorna och det lät så var det dags för skörd.
Testade faktiskt själv höskallran överst idag... smile.gif

Jättefin blommande bild Olle!
Olle A
Nu måste jag gå ut på ängen och kolla... jodå, frökapslarna sitter åt ett och samma håll på alla höskallrorna. Lite konstigt egentligen då blomklasen är ganska jämn på alla sidor av stjälken. Vill du ha höskallrafrön har jag hur mycket som helst!

Olle
Sussie F-Flower
CITAT (Olle A @ 24-07-2010, 22:37) *
Nu måste jag gå ut på ängen och kolla... jodå, frökapslarna sitter åt ett och samma håll på alla höskallrorna. Lite konstigt egentligen då blomklasen är ganska jämn på alla sidor av stjälken. Vill du ha höskallrafrön har jag hur mycket som helst!

Olle

Om du frågar mig så vill jag jättegärna ha!!!!!!! yahoo.gif
Fast jag kan väl kanske inte leva upp till de krav som dom har...?

-Jo, det var det som jag också reagerade på, att blommorna var runt om, men frökapslarna åt ETT håll... g.gif märkligt!
Olle A
Krav? Hos mig växer de och sprider sig som ogräs, så det är inte lämpligt att ha dem i en fin rabatt. Har du någon vild, ängsliknande plätt där de får breda ut sig passar de däremot utmärkt. Fast eftersom det är en ängs- och hagmarksväxt är det nog bäst om det är ganska magert, ingen gödsling alltså. PM:a din adress så skickar jag frön på måndag!

Olle
Huggorm
Enligt "den virtuella floran" är den halvparasitisk, men vad den parasiterar på står inte?

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/scrophular...na/rhinser.html
Sussie F-Flower
CITAT (Olle A @ 24-07-2010, 23:18) *
Krav? Hos mig växer de och sprider sig som ogräs, så det är inte lämpligt att ha dem i en fin rabatt. Har du någon vild, ängsliknande plätt där de får breda ut sig passar de däremot utmärkt. Fast eftersom det är en ängs- och hagmarksväxt är det nog bäst om det är ganska magert, ingen gödsling alltså. PM:a din adress så skickar jag frön på måndag!

Olle

O ja, jag (föreningen) har 120x60-(70) M på ovansidan radhuslängan. Lägde. Där kan dom få "bo" så kan man gå dit och plocka en bukett när det passar... Lägden slås inte, kommer dom att trivas ändå?
Pm:ar dig! smiley_small_hug.gif
Tack, snälla Olle! thanks.gif
Piccante
CITAT (Huggorm @ 24-07-2010, 23:50) *
Enligt "den virtuella floran" är den halvparasitisk, men vad den parasiterar på står inte?

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/scrophular...na/rhinser.html

Har för mig de är parasiter på gräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon