|
När jag igårkväll tog ut min nu tama hamster ur sin bur för första gången, så bajsade han flera lortar, varför gjorde han det? Han verkade lugn annars men han gjorde ändå 4- 5 stycken nästan samtidigt. I kvall när jag tog ut han och dessutom satte koppel på han, som han snabbt tog sig ur, så bajsade han inte en ända gång. Någon som har erfarenhet av hamster och vet varför han gjorde så??? Tacksam för svar!
malcolm
25-07-2010, 11:36
Det där är inget konstigt alls och tyder inte på någon sjukdom eller liknande, har haft många hamstrar här hemma genom åren och de har alla gjort likadant som du beskriver, även när de borde ha varit tama och bekanta med människorna som tar upp dem. Dansmöss och kaniner gör också så där, vet inte riktigt varför. Kanske något slags försvarsbeteende, tänk dig själv att bli upplyft av någon som är flera hundra gånger större än du. Skulle inte du också skita på dig då?
foxylejdy
25-07-2010, 11:44
Okej jag kan ingenting om hamstrar, men jag såg ett rätt häftigt klipp med en hamster igår.. Så jag måste bara dela med mig.. http://www.youtube.com/watch?v=2DVwrA5QRyg
CITAT (foxylejdy @ 25-07-2010, 12:44)  Okej jag kan ingenting om hamstrar, men jag såg ett rätt häftigt klipp med en hamster igår.. Så jag måste bara dela med mig.. http://www.youtube.com/watch?v=2DVwrA5QRygHar läst att man INTE ska drasera eller träna sin hamster. Men dom har faktiskt kul när dom gör det, det syns ju här.  CITAT (malcolm @ 25-07-2010, 12:36)  Det där är inget konstigt alls och tyder inte på någon sjukdom eller liknande, har haft många hamstrar här hemma genom åren och de har alla gjort likadant som du beskriver, även när de borde ha varit tama och bekanta med människorna som tar upp dem. Dansmöss och kaniner gör också så där, vet inte riktigt varför. Kanske något slags försvarsbeteende, tänk dig själv att bli upplyft av någon som är flera hundra gånger större än du. Skulle inte du också skita på dig då?  Ja det låter ju logiskt.  Men vad är dansmöss?
malcolm
25-07-2010, 15:07
CITAT (boxer2 @ 25-07-2010, 14:40)  Har läst att man INTE ska drasera eller träna sin hamster. Men dom har faktiskt kul när dom gör det, det syns ju här. Hamstrar behöver inte dresseras för att springa, de älskar det och kan avverka mil i sina motionshjul om de inte har tillgång till något annat.Ja det låter ju logiskt.  Men vad är dansmöss? Dansmöss är vanliga tammöss men varför de kallas så minns jag inte, söta är de i alla fall och finns i en mängd färgteckningar.
malcolm
25-07-2010, 20:11
Kom på varför de kallas dansmöss nu, det är helt enkelt småmöss som har något fel på balanssinnet och inte kan gå rakt utan i cirklar. Helt enkelt handikappade möss och folk tyckte därmed att det såg ut som om de dansade, sedan började handlare, uppfödare mm. att kalla den storleken på möss för dansmöss även om de var helt friska. Lät kanske bättre/gulligare än att kalla dem för små- eller minimöss och förhoppningen var väl att få sälja fler. Inte första gången, inte den sista heller förmodligen som något hemskt förvandlas till nå´t "bra". Ta ordet bikini tex. som egentligen är en ögrupp där de första atombombssprängningarna utfördes.
CITAT (malcolm @ 25-07-2010, 21:11)  Kom på varför de kallas dansmöss nu, det är helt enkelt småmöss som har något fel på balanssinnet och inte kan gå rakt utan i cirklar. Helt enkelt handikappade möss och folk tyckte därmed att det såg ut som om de dansade, sedan började handlare, uppfödare mm. att kalla den storleken på möss för dansmöss även om de var helt friska. Lät kanske bättre/gulligare än att kalla dem för små- eller minimöss och förhoppningen var väl att få sälja fler. Inte första gången, inte den sista heller förmodligen som något hemskt förvandlas till nå´t "bra". Ta ordet bikini tex. som egentligen är en ögrupp där de första atombombssprängningarna utfördes. Ja där ser man hur det kan gå.  Inte för att nu kapa tråden, men det vore ändå rätt kul att veta hur en ögrupp kunnats förvandlats till ett klädesplagg. (bikini)
malcolm
26-07-2010, 16:19
CITAT (boxer2 @ 26-07-2010, 16:21)  Ja där ser man hur det kan gå.  Inte för att nu kapa tråden, men det vore ändå rätt kul att veta hur en ögrupp kunnats förvandlats till ett klädesplagg. (bikini)  En baddräkt som sprängdes mitt itu och blev till två delar.
Vill bara påpeka att alla Dansmöss har inte det hjänfelet,ligger i aveln hos uppfödaren.
ursäktra !en varför i all sin da ska man ha koppel på en hammster ?finns ingen orsak alls.Vi har haft hammsteruppfödning och hade som mest 50 stycken vuxna plus ungar ,alla var handtama,vem i sjutton har kommit på den dumheten med hammsterkoppel  det var det dummaste jag hört ,ja du får ursäkta mig  Har du en handtam Hammster varför ska du då ha koppel ?upp till dig att göra din Hammster tam så är det världens goaste lilla gosedjur.Släng kopplet vet jag  dumheter bara !
Saffrans
29-07-2010, 10:26
CITAT (malcolm @ 25-07-2010, 12:36)  Det där är inget konstigt alls och tyder inte på någon sjukdom eller liknande, har haft många hamstrar här hemma genom åren och de har alla gjort likadant som du beskriver, även när de borde ha varit tama och bekanta med människorna som tar upp dem. Dansmöss och kaniner gör också så där, vet inte riktigt varför. Kanske något slags försvarsbeteende, tänk dig själv att bli upplyft av någon som är flera hundra gånger större än du. Skulle inte du också skita på dig då?  Dansmöss = tammöss. Dansmöss har en defekt/sjukdom på sitt inneröra dvs balans sinne därav de dansar runt, dessa SKALL givetvis INTE avlas på. Många zoo butiker sätter mer än gärna lite olika namn på djur för det ska låta exotiskt, det ska bli enklare att sälja. Zoo butiker säger ang hamstrar de svart-vita kallar de för panda hamster, långhåriga för angora. svart-vita de sk panda hamstrar är bara en vanlig teckning en guldhamster har. Mer om hamstrar kan läsas här: hamster.ifokus.se för den som är intresserad...
malcolm
30-07-2010, 16:51
CITAT (Motti @ 26-07-2010, 23:39)  ursäktra !en varför i all sin da ska man ha koppel på en hammster ?finns ingen orsak alls.Vi har haft hammsteruppfödning och hade som mest 50 stycken vuxna plus ungar ,alla var handtama,vem i sjutton har kommit på den dumheten med hammsterkoppel  det var det dummaste jag hört ,ja du får ursäkta mig  Har du en handtam Hammster varför ska du då ha koppel ?upp till dig att göra din Hammster tam så är det världens goaste lilla gosedjur.Släng kopplet vet jag  dumheter bara ! Släpper man en hamster lös på gräsmattan så lär den rymma på noll sekunder hur tam man än kan tycka att den är men jag måste medge att det ser lite löjligt ut med sele på ett så litet djur. Mina döttrar hade hamsterkoppel till en av hamstrarna här hemma och folk stirrade verkligen när de var ute och gick med den. Samma sak när de hade en kanin med sele fast de drog in mer godis och pengar när han följde med som påskhare.
Ja jag tycker inte det är befogat med koppel på en Hammster om de ska vara ute gör en näthage så de får springa fritt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|