Hej och hjälp,
jag ska anlägger just nu ett rosarium om ca 70 kvadratmeter i zon III-IV. Grunden är lerjord som inte är alltför tung. Dräneringen tror jag är ok, har gamla tre pioner på platsen och de stortrivs! Nu har vi stensatt en sarg runt om själva planteringen och behöver fylla upp 2-3 dm med jord och då föreslog grävaren att jag skulle använda den anläggningsjord vi fått levererat till gräsmatta mm. Problemet är att den är ganska torvid och litet sandig, dvs inte särskilt näringsrik och kanske inte vad rosor gillar bäst. Han vill gärna komma och gräva snart igen och kommer då att luckra upp i det blivande rosariet och så fylla på med nyss nämnda anläggningsjord - om det passar?
Nu är jag alltså i akut behov av råd; tror ni att det blir en bra blandning om vi fyller på 2-3 dm med anläggningsjorden PLUS några lass välbrunnen hästgödsel (som jag använt tidigare i köksträdgården, den är jättebra, rena krutet för fotosyntesen) och så litet benmjöl - et voilá! Att köpa lassvis med rosjord från känt märke har jag inte råd med eftersom det rör sig om en såpass stor yta, jag måste söka andra lösningar. Tror ni att jag vågar be grävare att blanda den uppländska leran med anläggningsjorden (och hästgödslet) eller blir det fel? Jag har än så länge inte satt en enda blomma på platsen ifråga.
Bör jag fixa någonting med dränering också när vi ändå håller på?
Victoria