Full version: Ljus och chili
Ätlig trädgård
Jag planterade chili för en vecka sedan och de smà liven tittar piggt upp nu. Jag är jätteglad att de visar sig!
Men hur ska jag gör med ljuset? Det är ju fortfarande mörkt ute.
Hjälper en vanlig lampa?
Eller màste det vara en speciell glödlampa som ger "växtljus" ifràn sig??
Jag vill ju inte att de blir rangliga! unsure.gif

Sen har jag sökt pà alla möjliga chilisidor, svenska som tyska, men ingen vill höra av sig om fröer till mig. wink.gif
Är det nàgon som har chilifröer av sorten Apache, Cherrapeño, Rooster, Anaheim/New Mexican, Fluorescent, Chilega eller Cerry Pepper?? wacko.gif

Skulle bli jätteglad ifall nàgon skulle vilja sälja mig lite fröer! Har just börjat med chili, men är redan biten!! rolleyes.gif

Med vänliga hälsningar den ätliga trädgàrden!!
Ingrid på Västkusten
Kul!

Vanlig lampa - um varför inte använda lysrör gärna så mkt watt Du kan få fram till de små liven - använd gärna lysrör med beteckningen 83 elelr 84 till växter alltså inte gärna de varmvita. Växtarmaturen 'Lisa' kan man fråga efetr i affärer, den ärockså bra och den växtuthyrningsbolagen använder till sina gröna växter.

Bra ställe för chili i Sverige är ju www.ortagarden.com

där kan Du hitta en del men även andra Du inte visste att man ju bara MÅSTE ha ;-)

Säg till om Du behöver mer ställen :-)

Hälsar Ingrid
Nisseh
När du nu lyckas med att odla upp de små liven, kom ihåg att de kan leva i många år. Behandla de som pelargoner eller fuchsia säger några. Jag har ett par planter som har stått några år i ett fönster. Med lysrör några timmer om dagen, näring (ganska mycket) har de fortsatt att blomma och ge frukt till långt på höst och tidig vår.

Hälsningar
Nisse
solkatten
jag hade samma undring
se dessa inlägg:
Ljus till förkultivering, "vanliga" eller?
Ingrid på Västkusten
Det har skrivits väldans mycket om ljus förrut.

En snabblösning är ju Willabs erbjudande ;

www.willabtradgard.se

så kan man knipa ideen å göra eget hemmavid.
Allting beror ju på hur MKT pengur man är villig å hosta upp med.

Hälsar Ingrid
Tesa
Snabbt, billigt och enkelt med vanliga armaturer och lågenergilampor.
Jag drev rätt många plantor under det i våras men jag hade en ram runt om med folieklädd papp och även folie som lampskärm för att inget ljus skulle gå till spillo....
Ätlig trädgård
Oj oj oj!
Tack för alla era snabba svar!!
Har kollat in Örtagàrden och beställt! Kul att det äntligen är säsong igen! wub.gif

Jag har mina plantor i ett rätt sà ljust fönster pà dagen och tänkte sätta dem under min skrivbordslampa morgon och kväll (när jag kommer ihàg). Räcker det?
Har tyvärr ingen möjlighet att sätta upp lysrör ... sad.gif

Men som jag förstàr det, sà kan min vanliga lampa hjälpa lite?!

Tack!
Mvh Chili
Ingrid på Västkusten
Alla lampor är bättre än inget i alla fall.

Du kan ju faktiskt hänga upp lysrör i fönstret om Du väljer rätt längd på dem. Finns speciella smala armaturer. Eller en Lisa-armatur :-)

Hälsar Ingrid
sanna
CITAT (Tesa @ 20-01-2004, 12:01)
jag hade en ram runt om med folieklädd papp och även folie som lampskärm för att inget ljus skulle gå till spillo....

Tack för det tipset! smile.gif

Sanna
sanna
Föresten Ä.T. - odla Habanero - de är jättemilda, har på mackan varje morgon, eller gnager bara i mig några stycken om jag bli lite sugen... *skojar extremt mycket* smile.gif

Sanna
Ludde
om man använder folie som reflektor ska man vara försiktig så den inte blir skrynklig. det kan göra att man får koncentrerade ljusreflexer som kan bränna plantan.
det gäller väl att det är en stark lampa men ändå...kan vara bra att tänka på...
sanna
Ojsan!
Skrynklig är just vad den är! Tack för att du påpekade det, Ludde - och hjärtligt välkommen till odla-forumet, förresten! smile.gif

En annan sak jag undrade över när jag satte upp folien var vilken sida som var bäst för ändamålet. Alltså, den ena sidan, på den lite kraftigare ugnsfolien som jag använder, är "silvrigare", den andra är "mattare". Vilken reflekterar mest? Vilken ska man använda? Måste det var HELT slätt? Svårt att inte skrynkla till lite grann när man vattnar och pysslar...
Jag har satt upp folie bara på ena sidan, blir det knasigt? Ljuset kanske bara fortsätter och fortsätter - ut i Universum...? wink.gif

Inser att jag nog ska ta en bild på arrangemanget, blir lite svårt att förklara detta...återkommer!

Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon