|
Sussie F-Flower
24-07-2010, 21:33
Gud, så vedervärdigt att få i munnen!!!!!!! Som om det räckte att man har dom omkring sig...
Aqvakul
24-07-2010, 21:34
Hur har tveskärten kommit in i nektarinen?
Sussie F-Flower
24-07-2010, 21:35
Förlåt, jag slarvläste!!!! Tack och lov att han inte fick tvestjärten i munnen...
Tvestjärten fanns inne i en nektarin ... de tar sig tydligen in i mjuka saftiga frukter ... maskätna ... fast i dessa två fanns inga tecken på maskätet ... men hela kärnan var som upplöst .. svart. I butiken har de nu kvar denna plust två till som de hittade i nektarinlådan. Jag råkade själv ut för nektarin med svart upplöst kärna för många år sedan, men inget kryp ... kan inte äta nektariner sen dess.
Aqvakul
24-07-2010, 21:49
CITAT (netha @ 24-07-2010, 22:45)  Tvestjärten fanns inne i en nektarin ... de tar sig tydligen in i mjuka saftiga frukter ... maskätna ... fast i dessa två fanns inga tecken på maskätet ... men hela kärnan var som upplöst .. svart. Det hade jag ingen aning om. Jag har mumsat nektariner dagligdags, men känner mig nu mindre sugen..
4 cm lång tvestjärt! Det måste vara rekord, minst sagt. Antingen är det någon exotisk art, eller så upplevs sådant man är rädd för som mycket större än det är i verkligheten.
Olle
CITAT (Aqvakul @ 24-07-2010, 22:49)  Det hade jag ingen aning om. Jag har mumsat nektariner dagligdags, men känner mig nu mindre sugen.. På nätet såg jag att de tar sig in i äpplen och päron ... maskätna .. men där har iaf jag aldrig hört att någon hittat såna. F.ö så äter jag inte, sedan jag hittade svart i nektarin, någon frukt utan att dela och klyfta så jag ser att kärnan är hel och frisk.
Huggorm
24-07-2010, 21:53
Jag brukade ta med äpplen till jobbet under en period, och en dag fick jag ett över som jag gav till en arbetskamrat. Just detta enda äpple som jag gav bort visade sig innehålla något levande. Vad det var för något framkom aldrig eftersom det blev sönderbitet till oigenkännerlighet  Det hade tydligen efterlämnat en väldigt skarp och besk smak som inte gick att få ur munnen på flera timmar
CITAT (Olle A @ 24-07-2010, 22:51)  4 cm lång tvestjärt! Det måste vara rekord, minst sagt. Antingen är det någon exotisk art, eller så upplevs sådant man är rädd för som mycket större än det är i verkligheten.
Olle Det hade kvinnan som kom in med burken sagt ... de hade mätt den. Den i burken är ca 3 cm ... de två som de i butiken hittade i lådan är ungefär lika långa ... rör sig segt ...drar sig fram ... bakkroppen hänger som ner. Nektarinerna kom från Spanien
Då borde ni egentligen skicka dem till Naturhistoriska riksmuséet för artbestämning, för våra svenska tvestjärtar blir inte så stora.
Olle
CITAT (Olle A @ 24-07-2010, 23:00)  Då borde ni egentligen skicka dem till Naturhistoriska riksmuséet för artbestämning, för våra svenska tvestjärtar blir inte så stora.
Olle Oj! Den här som är ca 3 cm, tycker du att de ska skicka in den? De har 3 st i burken ikväll. Den som var 4 cm hade ju kvinnan bara sagt6 att de mätt ... den som sonen fick i mun förra veckan.
Huggorm
24-07-2010, 22:08
Det finns en sorts tvestjärt som kan bli över 8cm, nämligen Labidura herculeana. http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Helena_earwigHär är en annan häftig:
CITAT (Huggorm @ 24-07-2010, 23:08)  Det finns en sorts tvestjärt som kan bli över 8cm, nämligen Labidura herculeana. http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Helena_earwigHär är en annan häftig:  Tur att de inte finns här! :-)
CITAT (netha @ 24-07-2010, 23:04)  Oj! Den här som är ca 3 cm, tycker du att de ska skicka in den? De har 3 st i burken ikväll. Den som var 4 cm hade ju kvinnan bara sagt6 att de mätt ... den som sonen fick i mun förra veckan. Absolut! På muséet är de säkert intresserade av sådana exotiska arter som kommer in med frukt. Det är de i alla fall på Naturhistoriska muséet i Göteborg, där vi ibland har diskuterat sådana fall i biologiska föreningen. Olle
CITAT (Olle A @ 24-07-2010, 23:27)  Absolut! På muséet är de säkert intresserade av sådana exotiska arter som kommer in med frukt. Det är de i alla fall på Naturhistoriska muséet i Göteborg, där vi ibland har diskuterat sådana fall i biologiska föreningen.
Olle Ska höra med dotter om hon kan ta hit burken med "odjuren" imorrron. Jag tycker det är intressant men dotter och kollegor ryste och tyckte bara det var äckligt och otäckt.  )
Huggorm
24-07-2010, 22:53
CITAT (netha @ 24-07-2010, 23:18)   Tur att de inte finns här! :-) Den sorten behöver man i alla fall inte vara orolig för att den skall krypa in i örat, så som vissa tror att de vanliga tvestjärtarna gör
Snöflinga
25-07-2010, 18:10
CITAT (Huggorm @ 24-07-2010, 23:53)  Den sorten behöver man i alla fall inte vara orolig för att den skall krypa in i örat, så som vissa tror att de vanliga tvestjärtarna gör  Jag tillhör de "vissa"  Tvestjärtar tycker väl om mörka fuktiga ställen, vilket ju tex kan vara ett öra  eller .... ?
CITAT (netha @ 24-07-2010, 23:33)  Ska höra med dotter om hon kan ta hit burken med "odjuren" imorrron. Jag tycker det är intressant men dotter och kollegor ryste och tyckte bara det var äckligt och otäckt.  )  ställer mig i samma rad som dotter och kollegor .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|