|
Hej alla!! Jag håller på att få panik!! Jag är nybörjare inom trädgård.Inom en månad ska vi plantera häck o jag vet inte va vi ska ha! Jag har ägnat TIMMAR på nätet för o få en idé om va vi ska ha men ....näää...jag vet fortfarande inte! Mina "krav" är: Ska va snygg året runt, växa snabbt, va så billig som möjligt, helst oxå va friväxande. Det kanske är omöjliga krav jag ställer, jag har ingen aning. Men isf: fokusera på BILLIG! Det är MÅNGA meter vi behöver! Vi bor i zon 2. Snälla...om du kan....hjälp mej! Tack! Marie
Hej
Jag tycker att barr häckar bra som tujor.
H:Bassam
Oj vilka krav. Det här blir väl inga tipps direkt Snygg, snabbväxande och billig ääää går nog inte att förena. Det här är ju en häck som kommer att stå många år så sikta på det du/ni tycker är SNYGGT. Fundera på om ni vill ha bladfällande, kratta löv varje höst, eller inte. Snabbväxande betyder troligen att ni kommer att behöva gå på med häcksaxen flitigt de första åren för att få en vettig form. Ta en runda till i tittande och sortera bort hårdhänt. Om priset inte känns helt OK plantera halva i år och resten till våren
blomkronan
25-07-2010, 09:13
CITAT (LasseB @ 25-07-2010, 08:01)  Snabbväxande betyder troligen att ni kommer att behöva gå på med häcksaxen flitigt de första åren för att få en vettig form. Håller med Lasse... snabbväxande! det är att tänka kortsiktigt!! som att plantera snabbväxande gräs När du står där om ett par år och måste klippa häcken stup i kvarten hela sommaren, då kommer du ångra dig Vill du ha en tät insyns skyddande häck? tujor är lättsköta och jag tycker dom växer "lagom" fort. Man får bara passa på dom på våren så dom inte får en rottorka!! då blir dom torra och bruna, även vårsolen kan vara tuff mot dom, vilket läge kommer du ha dom i? Ett annat tips är att ta en sväng runt i bostadsområderna och titta på andras häckar  buskar... om du vågar kan du ju ringa på hos dom med häcken och fråga vad det är och hur ofta dom måste klippa.
Hej o tack för era svar! Jag va inne lite på Thuja Brabandt men den kostar ju 79kr/st !! Sen hitta jag Kornell, den va ganska snygg men jag har inte hittat nån info om hur snabbt eller sakta den växer. Jag tycker det är lite jobbigt om man ska behöva vänta typ 8- 10 år innan den blivit 2 m !!Även att man ska ha den i många år! Blomkronan: Det va en bra idé! Att kolla runt hos andra. Det ska jag göra!
Hej
På Plantagen. bjuder de bra pris för stora barr växter, det finns snabba sorter bar du kan går in och fråga gård mästare där om du vill kan jag skriva till dig några namn.
Obs
de behöver bara vattna bra under höst och vår och sommar tiden och skydd från solvår under våren special första 2till 3år sen de etablera sig och själv kan klara sig. H:Bassam
Alexander-VG-zon3
25-07-2010, 22:11
häggmispel kan kanske vara nåt ? inte den absolut billigaste men ändå inte så farligt dyr.
lövsprickningen vackert ljus grön sedan blommar vackert under senvåren-försommaren, under sommaren får den mörkgröna mustiga blad, efter blommorna mognar bär fram som sedan kan sitta kvar in till vintern. den får en eldig gul/orang/röd-höstfärg. passar som friväxande häck. tålig och lättskött tål både torr och fuktigjord. sol skugga kvittar. härdig.
på kornell får du ju vackra grenar på vintern, men för övrigt tycker jag den är ganska tråkig häck.
jag vet inte hur hög häcken ska vara ?
vresros är ju ett annat alt, vacker blomning, vackra blad, nypon, vacker höstfärg. väldigt tålig och härdig.
en häck som är billig är ju annars Måbär, dock den är ju tråkig och kan bli lite ful och klen. men billig.
Nu vet jag ju inte hur du bor, med grannar o så, men varför inte en gärdsgård eller "glest" staket / plank med sporadiskt planterade kläng/klätterväxter, typ bokharabinda (växer OTROLIGT fort), humle, klematis, kaprifol eller nåt ? Gärna blandat ! Växterna ska ju naturligtvis vara på INSIDAN av planket. Annars får jag nog hålla med "flaxss", vresros är fantastiskt tålig, dessutom doftar den gott och är vacker (fast kanske inte på vintern).
Solstorm
26-07-2010, 11:10
Oavsett vilken häck du väljer så blir den betydligt dyrare om du köper stora plantor för att häcken ska bli stor fortare. Vill du ha billig häck så finns det barrotade att köpa fram i höst. Där kostar nog de billigaste sorterna 200-250 för tio plantor.
Det är ju en avvägningsfråga. Det kan ju vara värt en del pengar att häcken blir lite rejäl redan från början, ska man ha många meter häck så kan det bli väldigt dyrt.
CITAT (Bassam @ 25-07-2010, 22:59)  Hej
På Plantagen. bjuder de bra pris för stora barr växter, det finns snabba sorter bar du kan går in och fråga gård mästare där om du vill kan jag skriva till dig några namn.
Obs
de behöver bara vattna bra under höst och vår och sommar tiden och skydd från solvår under våren special första 2till 3år sen de etablera sig och själv kan klara sig. H:Bassam Jag trodde Plantagen va dyra? Jatack skriv gärna nåra namn! CITAT (flaxss @ 25-07-2010, 23:11)  häggmispel kan kanske vara nåt ? inte den absolut billigaste men ändå inte så farligt dyr.
lövsprickningen vackert ljus grön sedan blommar vackert under senvåren-försommaren, under sommaren får den mörkgröna mustiga blad, efter blommorna mognar bär fram som sedan kan sitta kvar in till vintern. den får en eldig gul/orang/röd-höstfärg. passar som friväxande häck. tålig och lättskött tål både torr och fuktigjord. sol skugga kvittar. härdig.
på kornell får du ju vackra grenar på vintern, men för övrigt tycker jag den är ganska tråkig häck.
jag vet inte hur hög häcken ska vara ?
vresros är ju ett annat alt, vacker blomning, vackra blad, nypon, vacker höstfärg. väldigt tålig och härdig.
en häck som är billig är ju annars Måbär, dock den är ju tråkig och kan bli lite ful och klen. men billig. Hej o tackför ditt svar! Både Häggmispel o Vreros har jag stött på här på nätet men jag har inte hittat nån bra bild på dom så jag vet inte riktigt hur dom ser ut. Men jag får försöka letat. Kanske har plantskolorna lite större plantor nu så man ser bättre hur dom ser ut.
CITAT (omk @ 25-07-2010, 23:36)  Nu vet jag ju inte hur du bor, med grannar o så, men varför inte en gärdsgård eller "glest" staket / plank med sporadiskt planterade kläng/klätterväxter, typ bokharabinda (växer OTROLIGT fort), humle, klematis, kaprifol eller nåt ? Gärna blandat ! Växterna ska ju naturligtvis vara på INSIDAN av planket. Annars får jag nog hålla med "flaxss", vresros är fantastiskt tålig, dessutom doftar den gott och är vacker (fast kanske inte på vintern). Hej o tack för ditt svar! Min tanke från början va faktiskt att jag skulle ha ett plank på ca 170-190cm med klängväxter. Men för det krävdes det bygglov vilket jag troligvis inte hade fått. Men ett glesare staket i samma höjd hade gått bra. Men...nä jag vill nog hellre ha ett "tätt" staket. Tror jag. Idag när jag va ute o åkte o kolla in häckar så hitta jag en skitsnygg! Har aldrig sett sån förut. Jag tog kort på den o skulle ladda upp här o fråga o nån visste va det va men kortet va för stort o jag vet inte hur man förminskar. Men om jag försöker förklara så kanske nån vet ändå....?Det såg ut att va en klätterväxt, väldigt tät. Rankorna hade 5bladiga blad. Skitsnygg! Hoppas nån har ett hum om va det kan va.... Ps jag bor i zon 2
Järfälla
30-07-2010, 21:44
Tuja ska du inte ha mot väg, om den saltas på vintern. Måbär går inte att få hög, för vek för det. Avenbok är ganska snabb och billig, men kräver klippning. Fin kanelbrun vinterfärg. Kornell blir oftast inte så tät, passar naturtomt bäst. Liguster är en tålig, billig och vanlig hägg, som inte har några problem, som man släpper upp 20 cm per år. Går att ha frivuxen men blir då väldigt bred, går oxå att ha supersmal, typ 20 cm och ändå absolut tät, om du har ont om plats exempelvis. Blandhäck med buskar och klättrare är fint om du ändå inte vill ha så mycket annan fägring innanför. En enhetlig häck är annars fin som lung bakgrund till annat i trädgården. Du kan ha några klätterstöd med Engelmansvin (om det var det du såg som var 5-flikigt), några vitbrokiga ryska korneller osv INNANFÖR häcken.
kerstin z5-6
31-07-2010, 01:24
Varför så bråttom??En häck ska du ha där 30 år, eller mer? ta det lugnt.. Häggmispel är fint, liguster i varm zon, malus är min favvo
eugenia
31-07-2010, 07:30
Kerstin har rätt. Lugna dig lite. Häcken mår ändå bäst av att inte bli planterad just nu: för torrt väder. I oktober november är en bra tid i zon 2. Ett annat tips; inte så dumt att gräva diket innan du tar hem plantorna. Så hinner man preparera med bra jord, ta bort stenar osv.
Mina favoriter är vanlig bok, liguster, vresros. Klätterväxten du såg, kan det ha varit klätterhortensia kanske?
Tack allihop för era förslag o tips  !! Jag har kollat upp era förslag o tänkt o tänkt  ....Jag TROR jag har bestämt mej för Avenbok eller den häcken jag såg. Jag TROR det va Klättervildvin. MEN nu har jag fått en annan tanke....Eftersom man tydligen kan använda Klättervildvin som häck. kan man inte ha Klätterhortensia på samma sätt? Det finns väl en sort som är vintergrön va? Va tror ni om det? Tack än en gång allihop!! Det uppskattas verkligen!
Ophelia
01-08-2010, 19:20
Jag håller verkligen med Kerstin och de andra som råder dig till att vänta. Det blir bara onödigt dyrt att plantera ny häck om du upplever dig valt en häck du inte står ut med och vill byta. Håller även med henne att Malus är underbart!! Är man inte på och beskär för mycket blir den härligt äppelknotig!! Förresten har Kerstin en underbar häck själv (jag menar då av Malus) och som hon bör ha bilder på som du kan kika på och få inspiration.
CITAT (Ophelia @ 01-08-2010, 20:20)  Jag håller verkligen med Kerstin och de andra som råder dig till att vänta. Det blir bara onödigt dyrt att plantera ny häck om du upplever dig valt en häck du inte står ut med och vill byta. Håller även med henne att Malus är underbart!! Är man inte på och beskär för mycket blir den härligt äppelknotig!! Förresten har Kerstin en underbar häck själv (jag menar då av Malus) och som hon bör ha bilder på som du kan kika på och få inspiration. Hej Ophelia! Tack för ditt inlägg! Jaså du tycker Kerstin har snygg häck  ....!!! Jo jag håller med ..den va fin men inte riktigt sån som jag vill ha själv. Med tanke på resten av trädgården som jag ska försöka få i en viss stil så tror jag inte den kommer passa. Nä,,,,jag är nog inne på klängväxt! Frågan är bara vad! Och hur man får till det!
dicentra
01-08-2010, 20:10
Varför inte en aroniahäck?? Jättesnygg!!
Kesigul
02-08-2010, 08:10
Avenbok är en jättefin häckplanta och hos mig har den verkligen tagit fart. Den håller löven bra under vintern & blir tät på sommaren. En miss vi gjorde var att släppa iväg den både uppåt och åt sidorna. Jag har nu beskurit den hårt (och håller tummarna att den tar sig) och sedan ska jag hålla tillbaka återväxten rejält (friväxande blir ju de stora träd). Genom beskärningen har jag även frigjort många kvadratmeter berså som jag nu skall ut och planera framtiden för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|