|
Hej alla!! Jag håller på att få panik!! Jag är nybörjare inom trädgård.Inom en månad ska vi plantera häck o jag vet inte va vi ska ha! Jag har ägnat TIMMAR på nätet för o få en idé om va vi ska ha men ....näää...jag vet fortfarande inte! Mina "krav" är: Ska va snygg året runt, växa snabbt, va så billig som möjligt, helst oxå va friväxande. Det kanske är omöjliga krav jag ställer, jag har ingen aning. Men isf: fokusera på BILLIG! Det är MÅNGA meter vi behöver! Vi bor i zon 2. Snälla...om du kan....hjälp mej! Tack! Marie
Hej
Jag tycker att barr häckar bra som tujor.
H:Bassam
Oj vilka krav. Det här blir väl inga tipps direkt Snygg, snabbväxande och billig ääää går nog inte att förena. Det här är ju en häck som kommer att stå många år så sikta på det du/ni tycker är SNYGGT. Fundera på om ni vill ha bladfällande, kratta löv varje höst, eller inte. Snabbväxande betyder troligen att ni kommer att behöva gå på med häcksaxen flitigt de första åren för att få en vettig form. Ta en runda till i tittande och sortera bort hårdhänt. Om priset inte känns helt OK plantera halva i år och resten till våren
blomkronan
25-07-2010, 09:13
CITAT (LasseB @ 25-07-2010, 08:01)  Snabbväxande betyder troligen att ni kommer att behöva gå på med häcksaxen flitigt de första åren för att få en vettig form. Håller med Lasse... snabbväxande! det är att tänka kortsiktigt!! som att plantera snabbväxande gräs När du står där om ett par år och måste klippa häcken stup i kvarten hela sommaren, då kommer du ångra dig Vill du ha en tät insyns skyddande häck? tujor är lättsköta och jag tycker dom växer "lagom" fort. Man får bara passa på dom på våren så dom inte får en rottorka!! då blir dom torra och bruna, även vårsolen kan vara tuff mot dom, vilket läge kommer du ha dom i? Ett annat tips är att ta en sväng runt i bostadsområderna och titta på andras häckar  buskar... om du vågar kan du ju ringa på hos dom med häcken och fråga vad det är och hur ofta dom måste klippa.