Full version: Växttavla
solkatten
Jag såg en bild någonstans (kommer inte ihåg var) på en tavla med taklök. Tycker det verkar vara en kul ide och har nu lite funderingar.

Hur djup ska lådan/tavlan vara?
Vilken jordsort?
Hur får man växterna att stanna kvar om man hänger upp tavlan på väggen? Man kan ju luta den mot en vägg också. Hönsnät eller liknande?

Suckulenter och alpiner är väl växter som skulle fungera. Man kanske kan dekorera med annat också...

Tips och förslag är välkomna!
kerstin z5-6
Taklökar -finns ju i många färger o former är nog det bästa
Lådan bör vara 5 cm djup -gärna lite till
Säckväv spänd över grusig jordblandning -låt taklöken rota fast sig ordentligt i horisontellt läge innan du hänger upp den
skär snitt i säckväven när du planterar.

Ta ner från väggen när du vattnar o låt ligga en stund innan du hänger upp den igen
smile.gif lite pilligt men kul
Veganvarg
Oj, låter hur läckert som helst! tongue.gif

Finns det någon som har en bild på en sådan, eller nån hemsida..?
Skulle vara jättekul att se hur såna ser ut, och hur man gör dem!! smile.gif
kerstin z5-6
bara bild på taklöks ormen smile.gif
Veganvarg
ÅhhH! wub.gif

Är den gjord i guteväv (eller hur det nu stavas) och med jord/torv innuti?
kerstin z5-6
ja laugh.gif eller rättare sagt 2-3 potatissäckar av juteväv som jag sytt till med grova stygn o fyllt med grus-jordblandning
Nyplanterad vid fotot -tätare nu smile.gif
han har en rosa sedum som tunga smile.gif

apropå tavlan tror jag att jag även la ett skikt storhålat hönsnär över alltihopa o pillade ut taklöken ur maskorna -det sitter bättre på väggen då för jute väven upplöses efterhand
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon