Full version: Äkta johannesört
blomkronan
Jag har skaffat mig en liten planta av johanesört, men mitt problem är att jag inte vet hur dom växer.
Jag har gogglat men alla bilder är ju bara på närbilder av blomman! en bild hitta jag på en stor buske... Men ingen som berättar hur den växer. Blir dom stora fort... eller tar det många år att få en buske?

Ni som har plantor/buskar kan väll berätta blush.gif

Jag vet inte var jag ska plantera den... på lotten. jag vill att det ska bli en stor buske ( får jag vänta länge på det?), så jag kan skörda många blommor och göra johansesörtsalva biggrin.gif

Jag kanske var snål som bara köpte EN planta... ? ska jag skaffa fler?
Åsa, mälardalen zon 2
Äkta johannesört är ingen buske utan en flerårig ört som vissnar ner helt varje år. Här växer det gott om äkta Johannesört i naturen och de brukar ofta bli mellan 30-60cm lite beroende på hur gott om näring och vatten det finns.

Eva 33c
Äkta johannesört (Hypericum perforatum) är en perenn ört och ingen buske. Enligt Den virtuella floran kan den bli upp till 70cm. Hos mig dyker den upp lite spontant i rabatterna och blir aldrig så hög, kanske runt 50cm. Du kan säkert föröka din planta med frö bara den blommat första gången och få många plantor.
Rihane
Dom största plantorna jag sett(enorma i mängder) har växt ute i naturen på gammal kulturjord . Sådan man kan hitta kanske 30 minuters väg in i skogen från annan bebyggelse och då är lite mer öppen terräng.
Dom jag tänker på växte i närheten av stora buskage av välmående vildhallon. Landskapet ligger söder om Stockholm i ett område rik på fornlämningar, förmodligen just där på gammal sjöbotten.

Jag har sett mycket vild johannesört men det där var första gången jag sett dom som stora buskar.

Vet inte hur fort dom växer.
blomkronan
Jaså... var det en som vissna ner. Då kommer ju min lila planta jag köpte i veckan inte hinna blomma i år sad.gif jag som trodde det var en buske. Då blir det att bygga en ram till den på lotten, så jag inte rensar bort den på våren blush.gif Jag var just inne på impectas sida och beställde frön biggrin.gif

CITAT (Rihane @ 25-07-2010, 10:22) *
Dom största plantorna jag sett(enorma i mängder) har växt ute i naturen på gammal kulturjord . Sådan man kan hitta kanske 30 minuters väg in i skogen från annan bebyggelse och då är lite mer öppen terräng.
Dom jag tänker på växte i närheten av stora buskage av välmående vildhallon. Landskapet ligger söder om Stockholm i ett område rik på fornlämningar, förmodligen just där på gammal sjöbotten.

Jag har sett mycket vild johannesört men det där var första gången jag sett dom som stora buskar.

Vet inte hur fort dom växer.

tummenupp.gif Ska ta en promenad med hunden och leta, har jag tur kanske jag kan plocka lite blommor i år... smile.gif
Nauti
Jag har både odlat och plockat en del äkta johannesört. De brukar inte bli så mycket mer än en halvmeter höga och du behöver nog mer än en planta för att få ihop tillräckligt. Jag har frösått och det växte extremt långsamt första året, nu andra året så har den blivit ganska stor och fin, men den är ju fortfarande mycket mindre än de man ser växa vilt. De brukar finnas ganska rikligt där de väl växer så om du hittar ett ställe så är det nog lättare att ta med några plantor därifrån än att fröså.

De jag har odlat odlade jag till en början i vanlig P-jord, vilket inte alls fungerade bra. Jag planterade om den i jord som hade 50% P-jord och 50% sand efter ett tag, vilket de verkade trivas mycket bättre i och de trivs ofta på näringsfattigare sandjordar där jag hittat dem i naturen.
Blomfrun
Jag frösådde johannesört för några år sedan och nu är hela trädgården invaderad. Dom bestämmer tydligen själv var dom vill växa och hos mig blir det stundom för många men då rycker jag bara upp dom eller klipper ner dom. Jag har mestadels lätt och torr jord och inte alltför hårt gödslad. Lycka till.
blomkronan
Jag hitta yahoo.gif det tog bara 2 minuter att hitta smile.gif. Jag gick på din beskrivning Rihane. Det var nästan som att du beskrev min skog men din låg till söder om stockholm och det gör ju inte min... jag vet ett ställe fullt av vildhallon och där stod dom... johannesörten. biggrin.gif

Och efter beskrivning från länken (och andra trådar på odla) så förstod jag att jag hittat rätt. Pressar blomman mellan fingrarna och det blev rött och bladen med "fönster"

Nu är bara frågan hur jag ska göra... dom hade blommat över och det fanns inga blommor kvar.
Flera hade frökapslar, men som inte var färdiga. Jag tänkte att om jag hänger upp dom på tork kanske fröna mognar, och jag kan ta hand om bladen sen då dom har torkat lite... skogen var ju dyngsur efter gårdagens regnväder.
[attachment=52795:Johannes_rt1.JPG]
[attachment=52796:johannes_rt2.JPG]
[attachment=52797:johannes_rt3.JPG]
Alexander-VG-zon3
varför tar du inte plantor och planterar direkt ? dom rotar sig snabbt och blir stora fina plantor nästa år med massor av blommor.
blomkronan
CITAT (flaxss @ 25-07-2010, 14:10) *
varför tar du inte plantor och planterar direkt ? dom rotar sig snabbt och blir stora fina plantor nästa år med massor av blommor.

Jo jag tänkte på det då jag var ute så jag rykte upp dom med rötterna wink.gif rotbitarna ska jag sätta ner i jorden på lotten och så får jag se om dom tar sig... biggrin.gif
Rihane
CITAT (blomkronan @ 25-07-2010, 14:19) *
Jo jag tänkte på det då jag var ute så jag rykte upp dom med rötterna wink.gif rotbitarna ska jag sätta ner i jorden på lotten och så får jag se om dom tar sig... biggrin.gif

Undrade just varför du ryckt upp dom med rötterna. Tänkte fråga vad du skulle ha dom till.

Vad ska du göra med bladen menar du?
blomkronan
CITAT (Rihane @ 25-07-2010, 14:22) *
Undrade just varför du ryckt upp dom med rötterna. Tänkte fråga vad du skulle ha dom till.

Vad ska du göra med bladen menar du?

Nu har jag letat men jag hittar inte tillbaka till den sidan där jag läste att man kunde göra johannes-olja av bladen, man skulle krossa dom med en mortell och sen lägga dem i olivolja i tre veckor, skulle vara bra mot blåmärken och andra hudförändringar. En granne har stora problem med åderbrok, tänkte ge henne lite att prova med biggrin.gif Ska vara bra mot inflammerade finnar oxå... Jag har i hela mitt liv haft problem med acne, tänkte prova om det funka.

recept från shenet hitta jag, men där ska blommorna vara med oxå... men jag har ju inget val det blir med bara blad i år, jag får vänta ett år tills jag kan göra med blommor

• Olivolja eller solrosolja - 25 ml
• Blommor eller blommor och blad av johannesört, inga frukter - 50 gram
Först krossas växtdelarna i 1 tsk av oljan och därefter hälls resten av oljan på. Får stå i solen två veckor. Omskaka ofta. Häll av den tunna vätskan som bildats på ytan. Förvara sedan mörkt.
(Källa: Thomson 1980)
Rihane
CITAT (blomkronan @ 25-07-2010, 15:03) *
Nu har jag letat men jag hittar inte tillbaka till den sidan där jag läste att man kunde göra johannes-olja av bladen, man skulle krossa dom med en mortell och sen lägga dem i olivolja i tre veckor, skulle vara bra mot blåmärken och andra hudförändringar. En granne har stora problem med åderbrok, tänkte ge henne lite att prova med biggrin.gif Ska vara bra mot inflammerade finnar oxå... Jag har i hela mitt liv haft problem med acne, tänkte prova om det funka.

recept från shenet hitta jag, men där ska blommorna vara med oxå... men jag har ju inget val det blir med bara blad i år, jag får vänta ett år tills jag kan göra med blommor

• Olivolja eller solrosolja - 25 ml
• Blommor eller blommor och blad av johannesört, inga frukter - 50 gram
Först krossas växtdelarna i 1 tsk av oljan och därefter hälls resten av oljan på. Får stå i solen två veckor. Omskaka ofta. Häll av den tunna vätskan som bildats på ytan. Förvara sedan mörkt.
(Källa: Thomson 1980)

Jaha, jag som bara använt blommorna. Tack! tummenupp.gif

Glömde att försök googla lite till på Johannesört. Ett tag skulle man inte använda den när man tog vissa mediciner, kommer inte ihåg vilka mer än att jag inte tar dom.
Kryddan03
Den finns bara en nytta med johannesört och det är att göra hirkum pirkum! wink.gif
Go' å gla' blir man då! biggrin.gif
blomkronan
CITAT (Kryddan03 @ 25-07-2010, 19:54) *
Den finns bara en nytta med johannesört och det är att göra hirkum pirkum! wink.gif
Go' å gla' blir man då! biggrin.gif

Jag var tvungen att goggla... trodde först, att jag över huvudtaget inte skulle få en träff... det kan ju inte vara så att något hette hirkum pirkum tänkte jag... och så fanns de det men jag dricker bara sprit på midsommar och jul... en pytteliten till sillen bara för det ska va så sick.gif

Men till nästa jul kanske man ska göra lite hirkum pirkum... man får ju vänta ett helt år, till blommorna blommar nästa gång.
blomkronan
CITAT (Rihane @ 25-07-2010, 15:21) *
Jaha, jag som bara använt blommorna. Tack! tummenupp.gif

Glömde att försök googla lite till på Johannesört. Ett tag skulle man inte använda den när man tog vissa mediciner, kommer inte ihåg vilka mer än att jag inte tar dom.

Ja.... det har jag oxå läst. Man ska vara försiktig med att använda johannesört då man äter visa mediciner, nu är jag så lyckligt lottad att jag inte äter några mediciner, men innan grannen får oljan av mig så ska jag kolla med henne först att hon inte äter några mediciner.
Monarda
Ett visst mått av försiktighet är på sin plats när man använder johannesört. Huden kan bli känslig för solljus både när man använder örten invärtes och utvärtes. Johannesörtsolja är utmärkt som hudvårdsolja då den ökar genomblödningen och gör huden smidig. Luktar dock inte särskilt gott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon