Norrlänning
25-07-2010, 09:09
Hittade ett preparat som heter Ariane S som skulle fungera mot våtarv ,men som en vanlig dödlig inte får köpa.
Finns ett preparat som heter Verdone Extra Lawn Weedkiller.
Är det någon som provat det med gott resultat,och har någon tips var man kan köpa det på ett enkelt sätt.
Norrlänningen.
Åsa, mälardalen zon 2
25-07-2010, 09:18
Verdone Extra Lawn Weedkillerverkar vara ett medel som tar död på tvåhjärtbladiga växter = samma funktion som stroller kombi.
Fast jag säger ät upp våtarven, smakar lite ärtigt, väldigt gott att äta både rå och wookad.
(Verdone Extra Lawn Weedkiller verkar inte finnas registrerat hos kemikalieinspektionen = inte godkänt att sälja och använda här i sverige. Ariane S får enbart användas i i odlingar av stråsäd och gräsfrövall och enbart på våren av någon med certifikat för klass 2 medel)
ängsvädd
25-07-2010, 10:39
Våtarv ska du absolut äta upp - det finns ingen bättre grönsak - god är den också!
Den har väldigt bra aminosyrasammansättning. Känner du någon som har fåglar så skulle de bli överlyckliga över att få våtarv från dig

Jag som försöker plantera in våtarv både till mig själv och mina fåglar.
I en örtbok jag har står det att våtarven innehåller en massa mineraler också och massor med A- och C-vitamin.
Våtarve är antireumatisk, sårläkande, lenande, avgiftande, urindrivande och antiinflammatorisk.
ängsvädd
25-07-2010, 10:45
Om jag vet var du bor så kanske jag kan ordna så att fågelägare får komma o plocka våtarven hos dig? Jag har lite kontakter.
Ja, babyspenat och ruccola behöver man inte köpa om man har våtarv i trädgården!
Burfåglar och höns (och smågnagare i bur) samt sköldpaddor älskar det också. Hoppas du har bekanta med husdjur, de hämtar gärna.
Vårarv är ju inte svår att bli av med, det är ju bara rycka upp. Inte som kirskål, kvickrot, eller åkertistel eller de där andra djuprotade sakerna.
Vårarven tar slut alldeles för fort!! Det är en utmärkt grönsak, oerhört nyttig, jag äter själv och ger mina djur och är ledsen att jag inte har mer, för den tar hela tiden slut.
Myosotis
05-08-2010, 08:51
Oj, jag visste inte att man kunde äta den själv också! Mina höns är tokiga i våtarv, det tar slut alldeles för fort här också. Förr hade jag undulater, och även de älskade våtarv.
Skaffa höns!
Bolltistel
05-08-2010, 11:38
Täckodling funkar utmärkt mot våtarv, då kan den inte gro. Täcket måste vara tillräckligt tjockt dock. Och, som sagt, du kan se den som odlad grönsak istället för ogräs och skörda en del av den varje dag lagom till middagen. Då lär den inte hinna kväva några andra växter.
ängsvädd
05-08-2010, 14:43
Jag jagar våtarv med ljus o lykta, både till mig o mina dun (fåglar). Har även planterat i krukor för den verkar ha svårt att etablera sig på min tomt i konkurrens med skogsfräken med mera.
Nu har jag fått tips om att den växer i en stor blomsterurna på forget - får väl smyga dit - folk lär väl tro att jag stjäl blommor, de skulle bara veta att det är ogräset jag är ute efter
bergvallmo
05-08-2010, 15:16
Min undulat älskar också våtarv, själv har jag inte provat ännu
Gossen Ruda
08-08-2010, 20:25
Jag smakade på några i helgen, ingen höjdarmat tycker jag. Den får hamna i skräphögen i fortsättningen också.
landfors
10-08-2010, 12:12
Våtarv är ju ett av de få ogräs som det är lätt och kul att rensa bort. Massor av blad och en pyteliten rot. Några ryck och rabatten förvandlas från kaos till ordning. Jag har en mindre invasion av kirskål som min pappa tycker att jag ska koka soppa på. Kanske kan toppa med våtarv? Mina 3 barn kommer helt ge upp om jag serverar detta till middag ikväll!
Jag skulle nog inte ge mig på kemikaliebekämpning i trädgården, och allra minst mot våtarv. Det är ju en av de få frizoner för mat utan onödiga kemikalier som finns.
CITAT (ängsvädd @ 25-07-2010, 11:39)

Jag som försöker plantera in våtarv både till mig själv och mina fåglar.
Haha, jag trodde inte mina ögon när jag läste detta!
Jag som svär högt över mängden vårarv i mitt land och de nyare rabatterna! Visst, det går ju rätt fort att rycka bort men...
Skulle jag servera detta i salladen så skulle båda mina herrar resa sig och gå!

Kanske man kan smussla ned det i köttfärssåsen? Där hamnar det mycket de inte vet om och den äter de med glädje!
Kan ju se om jag kommer ihåg att ta med till hönsen på dagis sedan när sonen börjar igen efter sommaren... Troligen kommer det mesta att hamna i komposten, dock.
Bolltistel
12-08-2010, 22:20
Kirskål (jodå, bara de späda bladen) försökte jag använda i matlagningen vid något tillfälle. Det var inte särskilt gott. Inte alls som nässlor, som ju är delikat. Våtarven har en mild lite ärtig smak, lite tråkig kanske men jag ska prova att blanda med rucola. Toppa med lite krasseblommor så blir det riktigt trevligt!
CITAT (Peztis @ 12-08-2010, 22:09)

Haha, jag trodde inte mina ögon när jag läste detta!
Jag som svär högt över mängden vårarv i mitt land och de nyare rabatterna! Visst, det går ju rätt fort att rycka bort men...
Skulle jag servera detta i salladen så skulle båda mina herrar resa sig och gå!

Kanske man kan smussla ned det i köttfärssåsen? Där hamnar det mycket de inte vet om och den äter de med glädje!
Kan ju se om jag kommer ihåg att ta med till hönsen på dagis sedan när sonen börjar igen efter sommaren... Troligen kommer det mesta att hamna i komposten, dock.
Hahahahaha...

Jag har också blivit med undulater i sommar och sitter nu med tanken hur i hela friden jag ska få tag i mer våtarv. I maj, innan undulaternas intåg i familjen, rensade jag bort våtarven..joho..den kommer tillbaka på vissa ställen men växer inte tillräckligt fort!!!! Grannen har fått "rensningsförbud"

och vi har första tjing på våtarven. Funderar på att odla!!! Våtarv i en av pallkragarna.. Hahahahaha... Tänk vad trädgårdsbehoven kan förändras..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.