Hej
Har en 3 år gammal syren häck som jag tycker växer väldigt långsamt. Fick en del blommor i våras och den ser frisk ut men har tänkt på att den har väldigt ljusa blad. Behöver den mer näring, vatten...?
Den är planterad i söder läge, väldigt dränerat för det är jord lagd på sprängsten.... men vi har droppslang som vi försöker köra med jämna mellanrum.
Vad tror ni?
Gunilla T
25-07-2010, 09:49
Gula blad kan tyda på näringsbrist - har ni gödslat på vårarna? Väldränerat och denna torka vi haft i sommar kan ju betyda att plantorna torkar bort. En droppslang bör ju ligga och droppa varje natt på nyplanterade häckar när det är så torrt.
Ja det kanske är torrt men vill bara förtydliga, bladen är ljus gröna, inte alls gula.
Hej
Jag tycker att de behöver näring som innehåller mycket kväv som kompost eller KOGÖDSEL .
Obs
Plus du kan vattna bra nya planterade förste 2-4år under torr perioden för att de under den här tiden etablera inte sig och har inte tillräcklig sug rötter.
H:Bassam
Är det för sent att gödsla nu?
En del växter får man ju inte gödsla efter mitten av juli har jag för mig att jag läst....?
Alexander-VG-zon3
25-07-2010, 22:33
det kan nog vara bättre att gödsla till våren-försommaren då deras tillväxt är väldigt stark. även om den lider av näringsbrist så kommer den klara sig till våren.
Danne031
31-07-2010, 11:10
Klipper du ner den varje vår? För det bör man väl göra under flera år om jag inte är ute och cyklar..
Hej
Nu har inte bladen bara bleknat utan flera buskar har fått bruna prickar/fläckar....
Vad göra? Såg att det fanns något som hette syrenbakterios men har inte hittat någon bild som liknar. Kan det finnas något annat?
Skulle ni bara plocka bort bladen, eller bör jag klippa bort grenar?
Hjälp, vår stackars häck som vi är så beroende av....
Gunilla T
31-08-2010, 10:26
Har ni använt gräsmattegödsel som innehåller bekämpningsmedel, typ Stroller Kombi, i närheten av buskarna?
Vi har använt "Algomin, miljövänligt gräsgödsel" på gräsmattan.
Sen har vi använt annat trädgårdsgödsel till syrenerna som vi blev rekommenderade av Plantagen....
Monica i Nässjö
31-08-2010, 10:56
Jag tycker också det låter som näringsbrist. Syrener är väldigt näringskrävande och växer bäst i lerkord, gärna kalkhaltigt. Du skrev att ni lagt jord över sprängsten, hur tjockt lager lade ni? Kanske har det sjunkit ihop och blivit för tunnt?
Syrenbakterios låter det inte som, har tyvärr själv drabbats av det. Då vissnar helt plötsligt hela grenar eller t.o.m hela buskar ner. Vi ska ta bort hela vår häck och ska ersätta det med något annat eftersom jag vet att det finns gott om syrenbakterios här i Nässjö
Huggorm
31-08-2010, 11:04
CITAT (Monica i Nässjö @ 31-08-2010, 11:56)

Jag tycker också det låter som näringsbrist. Syrener är väldigt näringskrävande och växer bäst i lerkord, gärna kalkhaltigt. Du skrev att ni lagt jord över sprängsten, hur tjockt lager lade ni? Kanske har det sjunkit ihop och blivit för tunnt?
Nja, jag vet inte. Mina syrener växer i tunn, torr jord ovanpå ett berg. Dom blir inte högre än två meter, men löven är friskt gröna
Tvivlar också på att det är Syrenbakterios för då läste jag att det skall vara svarta fläckar även på stammen, stämmer det?
Vi har gödslat extra med kogödsel nu, men det verkar sprida sig prickarna. Det började med några buskar som såg svaga ut och ljust gröna blad, men nu har de blivit ännu blekar och en del friska gröna buskar har fått bruka fläckar....
Hej
det är några bilder för bakterios skador :
[attachment=54606:bak3.bmp]
[attachment=54603:bakter.bmp]
[attachment=54604:bak1.bmp][attachment=54605:bak2.bmp]
[attachment=54607:bak4.bmp]
Obs
Det är svårt att bekämpa men kan göra lite som:
1 ta bort skadad delar och bränna dom.
2 om stor kvist skadad ta bort skadad bark och behandla området med T sprit.
-- bakteria går till hela buska genom kvistar , alla kvistar som skadar vissna och blir svarta under några dagar.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.