Bengalow
Kermesbär, Phytolacca americana. Du kan läsa mer på Google. Bären är giftiga, och växtsaften kan irritera huden... De sprids med fåglar, som gillar bären.
padraget
CITAT (Bengalow @ 25-07-2010, 11:58) *
Kermesbär, Phytolacca americana. Du kan läsa mer på Google. Bären är giftiga, och växtsaften kan irritera huden... De sprids med fåglar, som gillar bären.

Är det något o behålla i trädgården?
Går den o flytta?
Bengalow
Den är ju ganska dekorativ och snabbväxande - vår granne har haft sin i 4 år. Jag drar upp dom omedelbart. Du kan säkert flytta den till någon tom plats där du behöver lite "grönt"...
mamamaggan
Hur hög blir den ?
Bengalow
Grannens är 1½ m hög, och ca 1 m vid
Alexander-VG-zon3
jag tycker du ska spara den, jag gillar dom väldigt mycket och lätta att dra upp om dom hamnar fel.

du kan flytta den, men gör det när det är svalt och regnigt/fuktigt. dom är känsliga för torka och värme om man har flyttat. trivs där jorden är fuktig och näringsrik.
mamamaggan
CITAT (Bengalow @ 25-07-2010, 14:57) *
Grannens är 1½ m hög, och ca 1 m vid

Tack då vet jag var jag ska ha min !
Owe J
Kermesbärs verkar att stämma, men det vetenskapliga namnet är Phytolacca acinosa och där stämmer höjden på max 1,5 m. P. americana, amerikanskt kermesbär kan bli 3-4 m.
padraget
Min Kermesbär står mörkt under hassel 80cm.
Hur vill Kermesbärs plantan ha det för att må bra?
Alexander-VG-zon3
CITAT (padraget @ 25-07-2010, 19:37) *
Min Kermesbär står mörkt under hassel 80cm.
Hur vill Kermesbärs plantan ha det för att må bra?

så som jag skrev innan, sol-halvskugga i fuktig (inte blöt/vattensjuk) och näringsrikjord.
Orkidétjuven
Om den kan sprida sig hade jag inte sparat den. Fåglar är fantastiska spridare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon