Full version: Flytta ett träd
Silur
Hej!
Jag planterade en Sorbus Dodong på våren. Trädet var ett spö
från början och det har växt bra sedan dess.

Den plats den står nu är bra men jag skulle vilja flytta Dodong
för att plantera ett fruktträd där i stället.

När är det mest lämpligt att göra det? I augusti eller är det bättre att vänta till nästa vår?

Vet ni hur högt (sluthöjden) Körsbärsträdet Van blir? Kan jag stamma upp det direkt efter att jag har köpt det?
Jag skulle på lång sikt vilja kunna gå under det.
Åsa, mälardalen zon 2
Bästa tiden att flytta träd är när de är i vila = utan blad = sen höst el. tidig vår.

Hur stort Van bli beror på vilken grundstam den är ympad på och ja man brukar kunna stamma upp körsbär och det är bättre att göra det när trädet är ungt och sårytorna blir små än att vänta och ta bort grova grenar, beskärningstid juli-sept (beskärning utförs under varm och torr väderlek).

Van har ett kraftigt växtsätt så ympad på den vanligaste grundstammen P. avium bör det kunna bli uppåt 10-12m
Silur
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-07-2010, 12:59) *
Bästa tiden att flytta träd är när de är i vila = utan blad = sen höst el. tidig vår.

Hur stort Van bli beror på vilken grundstam den är ympad på och ja man brukar kunna stamma upp körsbär och det är bättre att göra det när trädet är ungt och sårytorna blir små än att vänta och ta bort grova grenar, beskärningstid juli-sept (beskärning utförs under varm och torr väderlek).

Van har ett kraftigt växtsätt så ympad på den vanligaste grundstammen P. avium bör det kunna bli uppåt 10-12m

Hej!
Tack!
Kan man beskära körsbärsträd efter en tid om det känns för stort, typ när det är gammalt, ca 10 år?
Huggorm
CITAT (Silur @ 25-07-2010, 15:42) *
Hej!
Tack!
Kan man beskära körsbärsträd efter en tid om det känns för stort, typ när det är gammalt, ca 10 år?

Egentligen inte. Körsbärsträd är känsliga för skador i grov ved, och kapar man ändå så är det mycket stor risk för att rötsvampar och annat otyg skall ta över trädet. Det kan mycket väl leva i tio år ändå, men bli allt sämre under tiden. Tunnare grenar kan man dock kapa, även om det innebär en risk det med, om än en mindre risk.
Bassam
Hej

Bästa tid för beskärning Körsbärsträd på Jas tiden på grund att insekter och sjukdom sover på den här tiden och träd hinner läka såren bra före insekter och sjukdom blir aktiva.
H:Bassam

Huggorm
CITAT (Bassam @ 25-07-2010, 23:06) *
Hej
Bästa tid för beskärning Körsbärsträd på Jas tiden på grund att insekter och sjukdom sover på den här tiden och träd hinner läka såren bra före insekter och sjukdom blir aktiva.
H:Bassam

Men än en gång, JAS är just nu och det kryllar av vakna insekter... anledningen är fortfarande att träden har mest växtkraft just nu och lättast kan kämpa emot.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon