Forte
Jag tänkte, likt många andra skribenter vars trådar jag läst, förbättra/göra om en rabatt där det just nu mest växer kirskål och en ros. Gräva upp, höja upp och lägga markduk, i korta drag. Men hur djupt måste markduken ligga för att perenner ska klara sig? Gissar att det är väldigt olika, men för att ta några exempel som jag funderat på: rosor, funkia, stäppsalvia - hur tjockt jordlager behöver de efter att jag lagt dit markduken?
mimmi 1
Jag har ingen erfarenhet av markduk, MEN mitt sunda förnuft säger mej, att markdukens effekt ska vara att förhindra ogräs? är jag på rätt spår? isåfall ska den ligga bara en liten bit under jordytan, annars har den ingen som helst effekt, eftersom de flesta ogräs kommer uppifrån så att säga... men då gör du ett kryss-hål i markduken där du gräver ned växterna, fyller med jord, och försöker att lägga tillbaka markduken så gott det går runt stammen på växten.... och så fylla på med ett jordlager uppepå allt.... så ungefär tänker jag mej markdukens uppgift.. smile.gif
Bengalow
Jag kan inte tänka mig att markduk överhuvudtaget skulle kunna förhindra ogräs. Det är som forte skriver, något som kommer uppifrån. Tänk dig maskrosfrön... Kirskålsrötter blir du av med genom att gräva upp jorden djupty och sålla den, sedan återfylla. Efter denna insats gäller det att plocka varenda lite sak som kommer upp, som du inte sått. Arbete, koll, arbete och koll.
mimmi 1
CITAT (Bengalow @ 25-07-2010, 20:32) *
Jag kan inte tänka mig att markduk överhuvudtaget skulle kunna förhindra ogräs. Det är som forte skriver, något som kommer uppifrån. Tänk dig maskrosfrön... Kirskålsrötter blir du av med genom att gräva upp jorden djupty och sålla den, sedan återfylla. Efter denna insats gäller det att plocka varenda lite sak som kommer upp, som du inte sått. Arbete, koll, arbete och koll.

Jag är av samma åsikt, bengalow, men svarade bara på Fortes fråga! ogräs blir man aldrig av med, utan det är bara att jobba på, luckra i jorden med jämna mellanrum, osv. jag skulle inte själv komma på tanken att lägga markduk i en rabatt, däremot har vi markduk under stenbeläggningar, och där är det lätt att ta bort det som kommit uppifrån, och alltså har små korta rötter. och många lägger vått tidningspapper under jorden i rabatterna, och tycker att ogräset blir mindre... markduk borde därmed ha samma effekt??
BarbroE
Jag har lagt markduk och då grävde jag c:a 50-70 cm djupt. Jag gjorde det för att jorden inte skulle sjunka ner i leran som den har gjort år efter år. Eftersom det är gammal havsbotten får jag inte jorden att stanna kvar om jag inte gör så. Allt blir bara hård lerjord efter ett eller två år hur mycket jag än tillför.
I min rabatt går det äntligen att gräva nu och jag har inte lagt markduken för att slippa ogräs.
Bengalow
Markduk användes för att förhindra finkorningt material att tränga ner i grövre fyllmaterial, som sand ner i sten, t.ex, eller att lera äter upp sand underifrån. Att skilja olika material åt helt enkelt. Att dom skulle förhindra ogräset rötter att tränga ner i marken är ljug. Då skulle ju asfalt i så fall kunna förhindra maskrosor att komma upp - men det kan den inte....
Bassam
Hej
Jag köpte starka mark täck från Bauhaus och lagde den över marken och växter går ut från håller som jag gjorde och täckte den på barktäck , det funkar bra mot ogräs på grund att mark täck lämna luft och vatten går genom.

H:Bassam
mimmi 1
CITAT (Bassam @ 25-07-2010, 22:35) *
Hej
Jag köpte starka mark täck från Bauhaus och lagde den över marken och växter går ut från håller som jag gjorde och täckte den på barktäck , det funkar bra mot ogräs på grund att mark täck lämna luft och vatten går genom.

H:Bassam

möjligtvis i en häck, eller i en barrväxt rabatt.. men hur snyggt är det i en blomsteranläggning? bara en åsikt .... jag gillar inte bark i rabatterna, men smaken är ju olika, som tur är smile.gif
Forte
Ujuj, den här diskussionen blev inte riktigt vad jag tänkt mig. tongue.gif

Jag får förtydliga mig själv:
- Jag har redan idag en rabatt där jag lagt markduk i botten och upp på sidorna
- Med markduk menar jag svart lite tjockare duk som släpper igenom vatten
- Denna "konstruktion" håller kirskålen borta till i det närmaste 100%! Visst får jag ett och annat luftburet ogräs men det är ingenting mot en kirskålsinvasion.
- I denna rabatt kunde jag gräva mer eller mindre hur djupt jag ville, så djupfrågan var inte aktuell då.

Nu är det lite besvärligare markförhållanden och det är därför jag funderar på att dels gräva, dels bygga upp lite högre kanter för att höja rabatten. Men då uppkommer frågan "hur djupt måste markduken ligga för att inte perennerna (ros, hosta, stäppsalvia, etc) ska vantrivas?"
Gunilla T
I början behöver ju inte växterna så stort djup - kanske 30 -40 cm men för att utvecklas väl och bilda ordentliga rötter behövs det på sikt ordentligt djup - hur djupt vet jag inte.

Ett alternativ till markduk kanske kan vara tidningar? Jag har använt tidningar runt träd t.ex. där jag inte kunnat gräva så nära och djupt för att inte skada trädrötterna och där har det fungerat jättebra - inte ett enda ogräs har dykt upp underifrån. Har dock inte kirskål..

Fördelen med tidningar är att de så småningom förmultnar och då kan växternas rötter leta sig neråt.
Eva 33c
De som gör sk våtbäddar, (kort uttryckten rabatt med en tät duk i botten som är ca 10cm djup och fungerar som vattenmagasin) rekomenderar 30-40cm jord som odlingsbädd ovanpå detta för perenner. Det är för lite för buskar och träd, och möjligtvis för riktigt stora perenner också. Men de perenner som jag grävt upp och flyttat genom åren har sällan haft djupare rotsystem än så. Oftast mindre, men alpjättevädden lyckades jag inte gräva tillräckligt djupt för att få upp allt...
Så det beror lite på vilka växter du tänkt plantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon